Koetjes en Kalfjes

Gebruiksaanwijzing !

Dat mannen en vrouwen van elkaar verschillen, daar is iedereen het over eens. Dat het niet alleen een fysiek iets is, daar is iedereen het ook over eens, toch? Ik kan anders het enorme aantal boeken wat geschreven is over het onderwerp Mannen komen van Mars, Vrouwen komen van Venus niet verklaren. Noch het feit dat elk boek wat ook maar enigszins over de verschillen tussen man en vrouw gaat als zoete broodjes over de toonbank gaat.

Nu lezen vrouwen deze boeken het meest. De zorgende vrouw doet enorm haar best de jagende man te begrijpen. De jagende man heeft geen boek nodig om de zorgende vrouw te begrijpen. Ze zorgt toch wel voor hem. Zo niet, dan jaagt hij verder. Dat staat dan weer niet in die boeken want die zijn geschreven door mannen die wel door vrouwen begrepen willen worden. Een ander type man dus. Het type man wat gebruiksaanwijzingen schrijft. Dat is al heel wat.

Vrouwen lezen. En sommige mannen schrijven gebruiksaanwijzingen. Die door vrouwen worden gelezen. Ongeacht waar de gebruiksaanwijzing bij zit. Of het nu om mannen gaat, of om apparaten, bouw-, handwerk- of knutsel pakketten. Vrouwen lezen de gebruiksaanwijzing. Ik dus ook. Kasten van IKEA, stoelen van Leen Bakker, taartschalen van Xenox… ik zet ze met behulp van een gebruiksaanwijzing zo in elkaar.

Maar soms gaat het mis. Dan is mijn mannelijke Yang kant even dominant. Zo ook vanmorgen. Vanmorgen besloot ik dat het tijd werd om het melkopschuimgedeelte van mijn George in gebruik te nemen, om niet langer de melk op te warmen in de magnetron. Ik heb niet voor niets zo’n geavanceerde George gekocht. Ik pakte de melkcontainer uit de kast, maakte deze schoon, vulde hem met koude melk, klikte hem op  z’n plaats, zette George aan (heerlijk zo’n man met een aan- en uitknop) en een glas er onder, deed er een koffiecapsule in en drukte op de Latte Macchiato knop. George deed enorm zijn best. Ik hoorde de melk borrelen, ik hoorde gesis, gepruttel…  en zag de melk over de aanrecht lopen. Ineens wist ik wat dat stukje metaal aan de buitenkant van het melkreservoir voor nut had. Dat was het melktuitje, speciaal gemaakt om er te zorgen dat de Latte in het glas ging, en niet over de aanrecht stroomt… Mijn Latte Macchiato met wat weinig latte smaakte heerlijk daar niet van.

© Rianne, januari 2013

1 thought on “Gebruiksaanwijzing !”

Reacties zijn gesloten.