Koetjes en Kalfjes

Raar Loopje

Heel lang geleden kwam Monty Python met de sketch ‘Ministry of Silly Walks’. Per direct een van de favorieten in mijn familie. Gingen mijn broer en ik met mam op stap, dan vonden we niets zo leuk als een raar loopje lopen. Mam vond dat wat minder leuk, maar na een tijdje zei zij er niet meer zo veel van wetende wat daar het gevolg van was. We namen haar beide aan een kant onder de arm, lichte haar een klein stukje van de grond (ik ben niet zo gek veel groter dan mijn moeder) en gingen met haar aan de haal, iedereen aan de kant manend  ‘Aan de kant, personeel van de Landrijt, ontsnapte patiënt’.  Mam liet het gelaten over zich heenkomen.

Ik moest daar gisterenmiddag aan denken toen mam heel trotst liet zien dat zij al weer 10 passen zonder rollator kan lopen. Het bovenlijf ietsjes voorovergebogen, een soepel en een stijf been, kont naar achteren en daar ging ze.   Dapper, knap, en grappig (voor een buitenstaander). Ik zeg: Je kan zo meedoen met het Departement van Rare Loopjes en ze lacht. Ja, zegt ze, Maar ik loop weer.

Vannacht moest ik even het bed uit voor een sanitaire stop. Met stijve spieren in mijn voeten, verkrampte onderbenen,  knieën die op slot lijken te zitten en heupen die niet willen wat ik wil waggel ik naar de andere kant van de flat, blij dat ik geen trap af hoef. Ik heb een raar loopje, ik lijk wel een eend. De weg terug naar bed leg ik iets soepeler af. Terug in bed denk ik Je kan zo meedoen met het Departement van Rare Loopjes. Met en glimlach om mijn lippen denk ik Maar ik loop nog en val weer in slaap in de wetenschap dat het overdag mee valt. Dat het overdag beter gaat.

© Rianne, januari 2012

3 thoughts on “Raar Loopje”

  1. Wat grappig. Gisteren marcheerde ik door de gang naar de lift (vraag me niet waarom, ik had er zin in). Mijn collega's moesten erom lachen en hadden het ook meteen over Monty Python.Wat toevallig. 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.