Lifestyle op z'n Wiebels

Goed Groot Gronings Glas met Kesselse inslag

Wanneer ik bij mijn vriendin in Groningen ben drink ik thee. Liters thee. Uit van die grote glazen. Dan wil het ‘liters’ drinken wel lukken. Ik drink er ook koffie, water (ook uit die grote glazen) en wijn maar grote glazen vol thee halen bij mij ‘het Groningen gevoel’ naar boven. Het gevoel van één zijn, heel zijn, welkom zijn, helemaal goed zijn zoals je bent. Ik ga graag naar Groningen toe, dat moge duidelijk zijn.

Vorig jaar liep ik, een week na een Groningse logeerpartij, met buurvrouw Kessel over de plaatselijke rommelmarkt. Daar stonden van die grote glazen. 8 voor 2 euro. Ik twijfelde. Niet vanwege het geld maar ik had net, vooruitlopend op de verhuizing, het overtollig glasservies opgeruimd en om nu al nieuwe glazen te kopen. Daarbij… die grote glazen, die vertegenwoordigen een gevoel… en zou ik zo het gevoel niet kapot maken. Ik besloot ze niet te kopen. Warm geworden door mijn enthousiasme kocht buurvrouw Kessel ze. Toen onze chauffeur ons na 2 rondjes rommelmarkt-terrein weer voor de deur afzette gaf buurvrouw Kessel mij 4 glazen. Verlegen nam ik ze aan.

Nog diezelfde dag waste ik de glazen uit en dronk thee uit een Goed Groot Gronings Glas. Over het randje blazend in de hete thee verbleef mijn geest even in de heerlijke Groningse sfeer bij een fantastisch Gronings mensenkind. De puber was meteen verkocht. In deze glazen gaat de dubbele hoeveelheid vocht in vergelijk met de rest van het aanwezige glaswerk dus ik begrijp zijn enthousiasme wel. De glazen werden volop gebruikt. Zo veel, dat ik er een paar bij kocht. Buurvrouw Kessel gebruikt haar 4 glazen niet zo vaak. Wanneer ik bij haar binnen ren krijg ik mijn drinken in zo’n glas. Heerlijk.

Ondertussen ben ik verhuisd. De eerste maanden in Venlo dronk ik door de aanschaf van een George meer koffie dan thee. Meestal dronk ik Cappuccino*). Soepkom met melk in de magnetron, de melk even opschuimen, koffie erbij en juh. Een heerlijk bakkie. De grote glazen verhuisde één voor één richting puberslaapkamer en soms verdwenen ze allemaal tegelijk de vaatwasser in. Op een dag pakte ik, uit nood gedwongen (alle soepkoppen stonden in de vaatwasser) een groot glas. Die dag dronk ik geen Cappuccino maar Latte Macchiatto uit een Gronings glas. Dat was nog lekkerderder dan een Cappuccino. Vast vanwege het glas.

Van de week realiseerde ik mij, na het lezen van het blog van Harriëtte dat ik tegenwoordig wat weinig drink. Daarom ben ik thuis weer thee gaan drinken. Earl Grey thee. Sterkte thee. Groningse thee. Uit een Goed Groot Groningse Glas met Kesselse inslag. Dan is het net of ik niet alleen drink. Of er gevoelsmatig 2 lieverds met mij mee drinken.

*) Met lactose vrije melk.

© Rianne, februari 2013

2 thoughts on “Goed Groot Gronings Glas met Kesselse inslag”

  1. Goed om te lezen dat m'n blog je herinnerde zelf ook goed te drinken 🙂 Tja, met al dat gesjouw op en neer, kan het je zomaar gebeuren dat je het even vergeet….. En wat geweldig leuk weer geschreven! Zo'n latte klinkt trouwens wel errug lekker….hahahh

    Like

Reacties zijn gesloten.