Koetjes en Kalfjes

OV chip en problemen met inchecken

Ik ben niet opgegroeid met het gebruik van het openbaar vervoer. De eerste keer dat ik in de bus zat (buiten de touringcars waarmee we op schoolreisje gingen) zal ik een jaar of 15 zijn geweest en ging ik met een vriendin naar de stad. Een luie vriendin die vond dat op zaterdag 25 minuten fietsen te veel gevraagd was. Dus fietste ik in 10 minuten naar haar toe om dan samen op de bus te stappen. Wanneer je de bus instapte zei je tegen de chauffeur waar je naar toe wilde. Hij (toen waren chauffeurs nog allemaal meneren) zei dan welke halte daar het dichtst bij lag, en je kocht een kaartje tot die halte, een enkeltje of een retourtje. Een heel vriendelijke chauffeur die door had dat je geen openbaar vervoer wonder was, riep ook nog even wanneer je vlak bij de halte was zodat je op tijd je spullen bij elkaar kon zoeken alvorens uit te moeten stappen. En, mocht je heel snel weer naar huis willen: binnen het uur bleek een enkele reis ook als retour te kunnen dienen. Those were the days.

Op een dag stond heel Nederland op zijn kop. Ergens was er bij een ambtenaar een lichtje opgegaan. Hij (of misschien wel zij) had bedacht dat bussen veel beter op tijd zouden rijden wanneer de buschauffeur alleen nog maar hoefde te rijden, en niets meer met kaartverkoop te maken zouden hebben. Het zou ook veiliger zijn. De losse kaartjes werden afgeschaft en heel Nederland moest aan de strippenkaart. Strippenkaarten met en houdsbaarheidsdatum. Ik heb wat halfgebruikte strippenkaarten in mijn halfronde archief opgeborgen. Vanwege klachten van de reizigers verkocht de chauffeur binnen no time weer van alles op het gebied van buskaartjes vanachter het stuur van de bus. Er ging weer een ambtenaar zitten denken en zie: op een dag was de OV chip bedacht en ingevoerd. En werd heel Nederland opgeschrikt over berichten dat dat nieuwe systeem zo lastig was. Dat veel mensen vergaten uit te checken. Dat de OV chip voor problemen zorgde.

Sinds een goed jaar maak ik wat vaker gebruik van het openbaar vervoer. In eerste instantie vooral de trein. Er werd een kortingskaart aangeschaft die op een OV chip werd geleverd, en zie: bussen werd ineens gemakkelijk. Altijd een geldig vervoersbewijs op zak. Sinds kort staat zelfs het kortingsproduct van Veolia op die kaart. Vanaf dag een heb ik geen problemen met uitchecken gehad. Dat doe je gewoon. En vergeet je het een keer, dan vraagt de App OV-butler het te veel betaalde geld gewoon terug bij de transporteur. Life can be so simpel.

Ik heb een heel ander probleem met mijn OV chip. Een probleem dat zo enorm groot is, en waar niemand in OV chippenland aan heeft gedacht. Iets wat zelden het nieuws haalt, terwijl ik weet dat ik niet de enigste reiziger ben die er last van heeft: Ik heb nl soms problemen met INCHECKEN. En dat heeft niets te maken met het feit dat de apparatuur in de bus niet goed werkt, of dat ik vergeet in te checken. Nee… mijn probleem is dat ik met enige regelmaat op een iets later tijdstip dan de bus bij de bushalte sta. En denk je dat de chauffeur wacht. Nee dus. Van de week ook weer. En neem van mij aan: hadden we nog gewoon kaartjes in de bus moeten kopen, had die chauffeur het zo druk gehad dat ik misschien wel later dan de bus bij de halte van vertrek was, maar dat ik de bus wel gehaald had.

Gelukkig gebeurt me dit alleen maar met de bus naar mijn werk en is 4 kilometer nog wel te belopen. Als het mooi weer is. Met regen wacht ik wel een half uur in het bushokje op de volgende bus. Lekker een half uur kneuteren op een chauffeur die zich aan de dienstregeling houdt. ;-p

© Rianne, mei 2012

5 thoughts on “OV chip en problemen met inchecken”

  1. Het is hier soms zo erg dat de bus te vroeg is. Echt waar! Dat kan je tegenwoordig ook gewoon zien op het scherm in de bus, hij vertrekt dat overal gewoon te vroeg. Echt belachelijk. Ik sta daarom steevast 5 minuten te vroeg bij de halte. Misschien een tip? ;-))

    Like

  2. Hohoho… Je bedoelt dat ik niet meer blind mag varen op de dienstregeling en nog vroeger van huis moet gaan?? Best wel een goede tip eigenlijk…

    Like

  3. ik had ook de klok horen luiden over een OV-chipkaart en heb een jaar geleden ook de kortingskaart aangeschaft incl. de OV-chip.Sindsdien heb ik ook een OV-chipkaart, ik ga met mijn tijd mee.Alleen had ik laatst een gaste en die was nog onbekend met het fenomeen. Kortingskaart trouwens weer opgezegd nu ik een betere auto heb. Want bussen, treinen en trams rijden altijd net voor mijn neus weg.

    Like

Reacties zijn gesloten.