Lifestyle op z'n Wiebels

Muurbloempje

Toet balkon

Net voordat ik naar Istanbul vertrok zag mijn balkonnetje er prachtig uit. Alles stond te groeien en te bloeien dat het een lieve lust was. Vlak voordat ik vertrok heb ik een to-do lijstje voor Yep neergelegd. Er stond niet veel op.

  • Was uit de wasmachine halen en in de droogtrommel stoppen en op de startknop drukken
  • Wanneer de droger klaar is de droger uit zetten
  • Vaatwasser leegruimen
  • Meneer De Bruin verzorgen

Echt, een to do lijstje van niets. Ik was er namelijk vergeten op te zetten: Planten op het balkon dagelijks water geven. Dat was een beetje dom van mij. Even had ik nog de hoop dat Yep zelf op het idee zou komen om de planten water te geven. Maar ook dat was een beetje dom van mij. Ik had er beter een SMSje tegen aan kunnen gooien, maar uit oogpunt van de kosten heb ik dat niet gedaan. Dat was meer dan een beetje dom van mij. Misplaatste zuinigheid heet dat. Maar ja, hoe had ik kunnen vermoeden dat De Bilt ineens het weer correct ging voorspellen?

Bij thuiskomst zag mijn balkonnetje er een beetje zielig uit. De kruiden waren verbrand door de zon. Het zaaigoed was niet meer. De violen hadden de pijp aan Maarten gegeven. De lavendel oogde vorige week nog alsof een beetje water en wat vertroeteling hem wel kon redden. Nu niet meer. De regen van de laatste dagen werd zijn tere, getormenteerde worteltjes te veel. De sla had ik voor de vakantie al verwijderd. Die keek mij met grote ogen aan, nou ja, de luizen keken mij met grote ogen aan, telkens wanneer ik de planten water ging geven en toen bleek dat meneer De Bruin het prettiger vindt wanneer hij niet achter zijn eten aan hoeft te lopen heb ik alle sla in de vuilnisbak gekieperd. Mijn mooie balkonnetje is niet meer. Ik heb geen muurbloempjes meer. Ik moet weer van voren af aan beginnen.

Gisteren zag ik, terwijl ik bij AH in de deuropening nog wat na stond te druppen vanwege een stortvloed van regendruppels die zich niet lieten ontwijken terwijl ik buiten liep, zonnebloemen staan. De zon brak acuut door. De regen was vergeten. Ik heb er een gekocht. Het begin is gemaakt. Er staat weer kleur op mijn balkon.

Ik heb mij wel eens afgevraagd waarom er zo veel tuincentra in Nederland zijn. Hoe het mogelijk is dat ze nog niet allemaal failliet zijn. Dat komt vast doordat er veel meer Medelanders zijn die planten laten verdorren, uitdrogen, verzuipen, bevriezen… maar het toch keer op keer blijven proberen.

© Rianne, juni 2012

6 thoughts on “Muurbloempje”

  1. Ja en duur dat een tuincentrum is… Niet normaal meer!! Onze tuin moet ook nodig weer voorzien worden van wat kleur en fleur. Maar door het vieze weer hebben we besloten om het nog even uit te stellen. (een maand of wat.)

    Like

Reacties zijn gesloten.