Me Myself & I

Vrslfd

In bewegingDat ik verslavingsgevoelig ben, is geen nieuws voor mij. Dat mijn medemens geen problemen met mijn verslaving hebben komt doordat je door veelvuldig gebruik van koffie en chocolade je medemens niet tot last bent. Je gaat er niet van lallen zoals van alcohol, en mensen hoeven niet op te laten of ze tegen de rook in gaan staan. Misschien wordt een mens zelfs wel verdraagzamer van chocolade en koffie. Ik tenminste wel. Koffie onderdrukt een misselijk makende hoofdpijn, chocolade poetst de scherpe PMS kantjes weg.

Ik ben zo verslaafd aan koffie dat ik overdag na 3 uur zonder koffie te hebben gezeten al een enorme kater heb, en door een gruwelijke hoofdpijn chagrijniger word dan tijdens mijn ergste PMS buien. Koffie en chocolade helpen mij normaal uit mijn dip. Een soort van Hand in Hand, Kameraden  zijn die twee. Koffie neemt de hoofdpijn weg omdat het cafeïne peil in mijn bloed acuut stijgt, en chocolade bezorgt iedereen een goed gevoel vanwege de endorfine die in chocolade zit. En endorfine geeft een mens een goed gevoel.

Toen ik afgelopen zaterdag bij AH langs de gebaksvitrine liep, zag ik de truffelbonbons liggen. Ik voelde totaal geen behoefte om er een doosje van in mijn mandje te laten verdwijnen. Terwijl ik verder aan het shoppen was, realiseerde ik mij dat ik al heel lang geen repen chocolade had gekocht. Ik was zelfs al een hele lange tijd niet meer gezwicht voor een reepje bonbon bloc wat altijd zo wellustig naar mij ligt te lonken wanneer ik bij de kassa sta te wachten. Op weg naar mijn auto viel mij in wat er aan de hand is: ik ben van de chocolade afgekickt. Cold Turkey. Inwendig vierde ik een klein feestje: ik had mijn verslaving overwonnen.

Toen ik vandaag na een intensieve VenraySLIMmerdanSLIMdag huiswaarts ging bedacht ik mij dat wanneer Yep de boodschappen zou kunnen doen, en zou koken, ik best nog een uur of anderhalf kon gaan sporten. Zo gezegd, zo gedaan. Na het sporten op weg naar huis realiseerde ik mij dat ik mijn chocolade verslaving misschien wel kwijt ben, maar dat mijn endorfine verslaving een andere vorm heeft aangenomen. Voordeel van  deze verslaving is wel dat hij een stuk beter voor mijn lijn en gezondheid is dan chocolade. Daar troost ik mij nu mee. Maar eigenlijk is verslaafd gewoon verslaafd.

© Rianne, juli 2012

5 thoughts on “Vrslfd”

  1. Hoe heb je overwonnen? Ook niet tijdens PMS??.. dan kan ik echt niet zonder hoor. Gefeliciteerd met deze overwinning. Vieren met een chocolade gebakje? 😉

    Like

  2. Wie weet. Vandaag bedacht ik mij dat ik vaak suikervolle producten eet (en ook chocolade) wanneer ik veel pijn heb. Dan lijkt het of de pijn minder wordt. Aangezien ik de laatste tijd weinig pijn heb, is die suikerbehoefte ook een stuk minder, bijna nihil.

    Like

Reacties zijn gesloten.