Koetjes en Kalfjes

De reis naar Groningen

Mijn reis begint wat later dan gepland. Deels omdat ik de gevolgen van mijn non-alcohol gezellige avond van mij probeer af te schudden en deels doordat ik wat lang twijfel over welke kleding ik aan zal doen en mee zal nemen. Meestal sla ik qua kleding de plank totaal mis wanneer ik naar Groningen ga. Dit keer waarschijnlijk ook, maar ik heb niet zo’n zin om mijn koffertje mee te nemen; alles moet in mijn rugzak passen.  Ruimschoots op tijd om nog een kop koffie en wat te eten te kunnen kopen arriveer ik op station Venlo. Terwijl ik op de trein sta te wachten ben ik blij met het vest wat ik heb ingepakt. Ik haal het snel uit mijn rugzak en trek het aan. Het begint al goed.

Keurig op tijd vertrekt de trein uit Venlo voor de eerste etappe richting Nijmegen. Daar zie ik dat tegenwoordig naast de in/uitcheckpoortjes van Veolia de poortjes van de NS staan. Jammer dat dat afgelopen najaar niet het geval was toen ik met een Kunstwerk op reis was en aan beide handen een koffer had hangen. Op station Nijmegen heb ik trouwens een enorme ruime overstap wat betekent dat ik daar op mijn gemak kan overstappen en altijd even het toilet bezoek omdat dat gedurende de rest van de reis wat lastiger gaat. Ondanks dat ik dit keer licht beladen ben zie ik toch weer kans mijzelf klem te zetten tussen de deur en het toilet. Iets met talent. Bij de AH op het station word ik helemaal blij. Ze hebben latte macchiato soja in het koelvak staan. Een mens op reis is blij met kleine dingen.

Op borden in Nijmegen had ik al gezien dat er rondom Zwolle gewerkt wordt aan het spoor. Dat levert normaal gesproken oponthoud op en ik heb maar 3 minuten om van trein A in trein B te komen dus eigenlijk kan ik geen oponthoud gebruiken.  Net voor Zwolle krijgen we te horen dat het werkzaamheden op het station betreft en dat een aantal trajecten niet per trein maar per bus voortgezet zullen worden. Ik bedenk mij net dat het wel eens leuk zo zijn zonder gekke dingen van Venlo naar Groningen te reizen wanneer ik hoor dat de trein naar Groningen gewoon rijdt. Ik blij, zeker wanneer ik zonder problemen het perron over kan steken en twee minuten voor vertrek al in de volgende trein zit. Het is koud in de trein naar Groningen. Het lijkt wel of ze de temperatuur in de trein aangepast hebben aan het weerbeeld buiten. Buiten ziet het er grijs, donker en koud uit. Binnen branden de lampen maar dat is dan ook het enigste verschil. Nog even wachten! Dan wacht mij een superwarm onthaal in Groningen.

© Rianne, juli 2012

8 thoughts on “De reis naar Groningen”

  1. Starbucks? Op het station? (want anders mis ik mijn trein weer, ik ken mijzelf).. Hier in Groningen zit er een Starbucks op het station, dus ik kan met een kop goede koffie de trein instappen wanneer ik naar huis ga..

    Like

  2. Ik snap die tempratuur-regelingen ook nooit.. Ik heb er in de bus vaak last van, dan is het ijskoud, stap ik vervolgens de trein in, zit ik binnen 1 seconde te zweten als een otter.. Heel irritant!Wel fijn dat je verder geen overstapproblemen gehad hebt!

    Like

  3. Wanneer je om kwart voor 12 in de avond station Nijmegen binnenrijdt kan je a) niet naar het toilet want dat is gesloten en b) niet naar Starbucks want die is ook gesloten. Alleen AH is dan nog open.

    Like

  4. Het is de trein Zwolle – Groningen en vv waarin het zo ijzig koud is. Alsof de NS denkt dat de ijstijd in Groningen al begonnen is of zo en ons reizigers er al vast aan wil laten wennen.

    Like

Reacties zijn gesloten.