Lifestyle op z'n Wiebels

Koude kalkoen

Toet koffie (2)Met enige regelmaat roep ik dat ik verslaafd ben aan koffie en dat ben ik ook. Toch is mijn koffie consumptie door de jaren heen aardig verminderd. Werkte ik in de periode na mijn scheiding met gemak een mok of 10 tot 12 (dat staat ongeveer gelijk aan 20 kopjes!) weg, in de loop der jaren is het aantal kopjes koffie wat ik op een dag drastisch verminderd. Eerst viel de avondkoffie weg want zo maar op eens hield ik slapeloze nachten over aan een kopje koffie na acht uur, daarna ging het middag rantsoen naar beneden, al ras gevolgd door het ochtend quotum, met als gevolg dat ik tegenwoordig dagen heb dat mijn koffie consumptie lager of rond het door het CBS berekende landelijke gemiddelde uitkomt. Eerlijkheidshalve wil ik wel even melden dat die dagen zwaar in de minderheid zijn.

Vorige week heb ik een aantal van die dagen gehad. Gekweld door hevige hoofdpijnen smaakte de koffie mij eigenlijk niet. Maar om te vermijden dat de hoofdpijn nog erger zou worden, heb ik toch een kopje of 3 per dag tot mij genomen zodat er steeds voldoende cafeïne in mijn bloed te vinden was. Terwijl ik net mijn na-de-maaltijd-kopje-koffie (decaf, dus telt eigenlijk niet mee) klaar stond te maken realiseerde ik mij dat dit pas de derde kop koffie voor vandaag is, en dat ik gisteren ook maar zoiets heb gedronken, om over eergisteren nog maar te zwijgen. Het lijkt er op dat ik volgens de systematiek Koude Kalkoen van de koffie afgekickt ben.

Terwijl ik een slok van mijn derde bakkie voor deze dag neem, bedenk ik mij dat in bovenstaande zin het woord grotendeels ontbreekt want ik ga nog niet helemaal koffie-loos door het leven. Uit gezondheidsoverwegingen blijf ik een kopje of 3 tot mij nemen, anders zou ik maar hoofdpijn krijgen, en daar zit ik niet op te wachten. Maar het is de laatste dagen geen anti-dorst vocht meer, maar een drankje om van te genieten. En dat is me een partij lekker!

© Rianne, oktober 2012

3 thoughts on “Koude kalkoen”

  1. Ik heb van september 2008 tot ongeveer een jaar geleden geen koffie gedronken. Liep toen bij de acupuncturist en zij raadde mij onder andere aan de koffie voorlopig te laten staan. Dat beviel goed. Alleen inderdaad als ik ooit hoofdpijn had, dan nam ik een kopje. Nu pak ik op kantoor vaak na de lunch een kopje. En heel af en toe thuis een. Maar verder drink ik vooral thee.

    Like

Reacties zijn gesloten.