Lifestyle op z'n Wiebels

Wie wat bewaard

Ergens halverwege 2002, toen het lijf zwaar aan het protesteren was en bewegen in groepsverband totaal geen optie was, kwam ik in de boekhandel een boekje tegen met de titel Yoga, ook voor ouderen.  Hoewel ik toen, net zo min als nu, de leeftijd had om als ouderen te worden bestempeld, heb ik het boekje wel ter hand genomen en doorgebladerd. Het bevatten een simpel doch gebalanceerd 4 weken trainingsprogramma wat ik volgens mij wel aankon. Zoals ik het las maakte het niet uit of je de oefening een keer of 10 keer herhaalde, als je de oefeningen maar een keer deed.

Toet YogaHet boekje begint, net als de werkweek en de meeste diëten, op maandag dus mocht ik na aanschaf een paar dagen rustig bijkomen van het idee dat ik mijn pijnlijke lijf aan het werk ging zetten. In het weekend nam ik de ademhalingsoefeningen door en die maandag was ik er klaar voor. Diep gravend in mijn herinnering weet ik dat ik op die eerste maandag alle oefeningen tot en met donderdag doorgenomen heb. Want ja, die vier oefeningen die voor de maandag op de planning stonden, dat zette geen zoden aan de dijk. Anderhalve week later was er iets waardoor ik een dag geen yoga deed, het ritme was verstoord en eigenlijk waren de oefeningen best zwaar voor mijn gemangelde lijf.

Ongeveer om de twee jaar kwam het boekje uit de kast, deed ik dapper een tot twee weken de oefeningen, liet er iets tussen komen en gaf de pijp aan Maarten. Van de week, op zoek naar iets (al sla je me dood, ik weet niet meer wat, het zal wel niet belangrijk zijn geweest), kwam ik het boekje weer tegen en dacht Aha! De oplossing voor alle gemiste trainingen bij Dave en hoe lang geleden is het wel niet dat ik naar therapie ben geweest. Helemaal blij en vol goede moed haalde ik de bladwijzer uit het boekje en verschoof dit naar dag een, maandag. Maandag ging het gebeuren.

Zo gezegd, zo gedaan. Onder de bezielende leiding van Toet die de uitleg van de oefeningen zou voorlezen trok ik mij terug op mijn slaapkamer en ging aan de slag. Al snel lag ik te kreunen en te steunen. Na oefening nummer 16 ging mij een lampje branden, pakte het boekje uit Toet’s handen en inderdaad… ik had het weer gedaan. Door zijn enthousiasme had Toet niet gezien dat maandag al na 4 oefeningen stopte en hij had mij zo door laten stomen naar donderdag. Volgens hem betekent dit dat ik vrijdag pas weer aan de bak hoef, maar mijzelf kennende komt dan zeker uitstel van afstel, dus dat doen ik maar niet. Dit keer wil ik de 4 weken volmaken. Het schijnt dat je in 4 weken een gewoonte kunt kweken. 😉

© Rianne, december 2012

3 thoughts on “Wie wat bewaard”

  1. Hoop dat je het volhoudt. Ik heb ook altijd zulke goede voornemens maar na 3 of 4 avonden schiet het er meestal weer bij in. Zou het echt zo zijn na 4 weken dan is het nog eens een keer te proberen. Nodig is het wel.

    Like

Reacties zijn gesloten.