Koetjes en Kalfjes

Hoofdstuk 6

Waarschuwing vooraf! Dit blog is niet bestemd voor mensen met een zwakke maag! Of wanneer je net zit te eten.

Toet studeert

Ik ‘hang’ al een tijdje in Hoofdstuk 6 van Medische Basiskennis Deel I. Hoofdstuk 6 heeft als onderwerp Spijsvertering en het Maag- en Darmstelsel. Om de een of andere reden kan dit onderwerp mij niet echt ‘pakken’. Sputum, koorts, blaasjes, oorsmeer, enge bacteriën, ik vind het allemaal even interessant maar peristaltiek en omgekeerde peristaltiek (braken) kan mij niet bekoren. Ik denk dat het komt omdat ik zelf heel slecht ben in de uitvoer van de omgekeerde peristaltiek (hoewel ik wel de neiging heb om vrolijk mee te gaan doen wanneer iemand anders er last van heeft); wanneer ik het enigszins kan vermijden, dan zal ik dat ook doen. Liever een hele dag hondsberoerd dan mijn vinger in mijn keel steken. Alleen daarom al is het voor mij onmogelijk boulimia of anorexia te ontwikkelen.

Zodoende probeer ik al een maandje of drie een ‘voorstelling’ te maken van projectielbraken en andere vormen van braken maar tot gisterenavond lukte mij dat niet. Nee, ik ben niet ziek, maar Yep wel. Met dat kleine beetje medische kennis wat ik tot nu toe heb opgedaan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat mijn schatje het gevreesde Norovirus heeft opgelopen en heb ik het projectielbraken in levende lijven mogen mee maken en ik zat er zeer klinisch naar te kijken en zag hem als een soort case study.

Gelukkig is Yep al weer aan de beterende hand en is zijn eetlust aan het terugkeren en volgt dat wat hij consumeert weer de normale route. En ik, ik voel weer een dikke voldoende voor mijn huiswerk aankomen. Met dank aan mijn kind (al had ik liever een minder dikke voldoende gekregen omdat hij gezond gebleven was). Nu maar hopen dat ik het virus niet heb opgepikt, want dan kan ik de diverse peristaltiek-vormen aan den lijve ondervinden. Als ik ergens niet op zit te wachten…

© Rianne, januari 2013

7 thoughts on “Hoofdstuk 6”

  1. (*Bijna braak*). Ik heb nog niet opgezocht wat projectielbraken is maar wat mij betreft is dit het woord van 2013. Brrrrr… inderdaad, wat een onderwerp.

    Like

  2. Zover is het bij mijn mupke niet gekomen. God zij dank.Maar patiënten die zo ziek zijn heb ik al in een eerder stadium doorverwezen naar de reguliere zorg.

    Like

Reacties zijn gesloten.