Koetjes en Kalfjes

Die ene B van de drie B’s

VliegveldDe drie B’s is een term die normaal gesproken voor borsten, billen, buik staat. Hoewel ik in bezit ben van alle drie de B’s, wil ik het daar niet over hebben. Ik heb van de week een aantal malen geschreven dat mij leven zich sinds een week verplaatst van bed naar bank en vice versa. Dit is niet helemaal waar. Sinds maandag verwen ik mij dagelijks op een hart- en lijf verwarmend bad. Maandag was het nog omdat ik het zo koud had dat ik dacht dat ik nooit meer warm zou worden en ik voelde mij niet helemaal schoon meer na two days in the harness. Dinsdag had warm worden nog als achterliggend motief maar sinds woensdag is het gewoon pure verwennerij. Een mens is nooit te oud om zichzelf te verrassen, ik ben een douchemens. Een bad is voor soms, voor wanneer ik pijn in mijn knoken heb of om warm te worden. Niet om te ontspannen, relaxen en helemaal zen te worden. Dan is een bad niet my cup of tea. Ik zen op een andere manier. Het kan verkeren. Deze week heb ik meer tijd doorgebracht in een warm bad dan normaal gesproken in een heel jaar en ik ben bijna helemaal zen.

Woensdag ging het laatste white tea badzout de kuip in. Donderdag had ik zin in wat anders, vond Dagdromen van Dr Kneipp en een gezichtsmasker van een andere dokter. Iets met aloe vera. Toen ik na anderhalf uur weken en maskeren het bad verliet was mijn huid vooral gerimpeld. Vanmorgen viel het pas op hoe glad mijn huid van dat masker is geworden.  Binnenkort maar weer eens naar de DM om nieuwe maskers te halen want dat was echt het laatste exemplaar. Het omkeren van de inhoud van de kast leverde geen nieuwe maskers op, wel een cadeauverpakking van Rituals met de prachtige naam Ancient Beauty. Het kerstgeschenk van dit jaar. Ik lees de verpakking, lees woorden als Ayurveda, Himalaya,  en hoewel het geen badzout bevat pak ik de tubes en het busje mee de badkuip in. Ik smeer mij in met een foaming shower gel sensation genaamd Yogi flow. Ik geloof het meteen zo snel flow ik naar de Himalaya.

Met mijn ogen dicht in het warme badwater loop ik in gedachten weer door Kathmandu, kijk uit over het water van de rivier richting Pashupatinath, de grote Hindoetempel. Ik zie de Bouddannath weer en alle andere stoepa’s. Ik fiets weer met de rest van het reisgezelschap door de drukke straten van Kathmandu op weg naar een Tibetaanse enclave. De busreis naar de bergen waar we middels een tiendaagse trekking een stuk van de Everestt route zullen lopen. Terwijl het badwater langzaam koud wordt herbeleef ik hele stukken van die ene bijzondere vakantie begin jaren ’90. Dan is het water te koud geworden om nog langer behaaglijk in te dobberen. Ik trek de stop er uit en zet de douche aan. Ik moet mijn haar nog wassen. Terwijl ik mijn haren was met Brilliant Bliss denk ik terug aan het badderen in Nepal en ik moet even grinniken om het schrille contrast tussen het luxe spa gevoel wat ik vandaag krijg dankzij de spullen die mij terugbrengen naar het wonderschone maar zeer eenvoudige  Nepal tijdens de trekking.

Slapen deden we in tenten, behalve die ene nacht dat we in een gebedshuis mochten slapen. Voor te wassen kregen we elke ochtend een bak lauw-warm water (formaat en vorm pispot). Fantastisch hoor, wanneer ik echt een Ancient Beauty was en een dikke 100 jaar geleden het levenslicht had gezien. Maak ik, als kind van de jaren zestig, ben opgegroeid met het idee van een dagelijkse douche net als mijn reisgenoten. Dus toen de eerste avond ons kamp vlak bij een bocht in een forse rivier werd opgemaakt verdwenen wij alle acht met een handdoek, een stukje zeep en schone kleren richting diezelfde rivier. Iets voorbij de bocht vonden we wat we zochten. Een klein beetje privacy voor een quick dip. Rillend van de kou was het snel inzepen, afspoelen, afdrogen, je laten inspecteren op bloedzuigers, en aankleden. Niks luxe spa gevoel. Wel een schoon- en zengevoel. Net als nu. Alleen de geur, de geur is 100% anders. Toen de vaag penetrante geur van yak die in Nepal overal hangt. Nu de heerlijke geur van? Indian Rose? Honey? Een lekkere geur in ieder geval.

© Rianne, februari 2013

2 thoughts on “Die ene B van de drie B’s”

  1. Ik kende iemand die bij de drie B's het had over Bank, Bed en Bad. Een lui mens haha. Nee hoor maar een bad bezit ik helaas niet moet het doen met een klein badkamertje met douche. Op vakantie ga ik altijd heerlijk in een bad liggen (als de kamer dat bezit tenminste), ik vind het heerlijk.. |Geniet er maar lekker van.

  2. Klinkt heerlijk, het nemen van een bad!Die vakantie klinkt ook echt super gaaf! Zoiets zou ik ook heel graag een keer willen doen (het zit er alleen niet in).

Reacties zijn gesloten.