Wieb at Work

Voor een goed gevoel

Toen ik een maand of anderhalf, misschien wel twee  geleden vrij vroeg ging mijn voorkeur uit naar een periode van 3 weken. Helaas: in het kader van de projectafronding zat zo’n lange periode achter elkaar vrij er niet in. Dus heb ik mijn verlofaanvraag opgeknipt. In maart een week, en nu anderhalve week. Gisteren ging hij in: Mijn tweede vakantie van dit jaar. Ik durf bijna niet te vertellen wat ik heb gedaan.

Niets, helemaal niets! hoor ik een aantal van jullie denken. Nou, ik kan jullie verzekeren: Zij die zo denken hebben het fout. Ik heb nl bergen verzet gisteren. In overleg met mijn collega’s en leidinggevende heb ik mijn gisteren teruggetrokken in het meest afgelegen kantoor van locatie Venlo en heb daar, niet gestoord door telefoon, mails of mensen die aan mijn bureau komen staan, als een razende Roeland gewerkt om orde op zaken te stellen en om inzicht te krijgen in wat ik allemaal nog moet doen.

Zeven-en-een-half uur aan een stuk heb ik gewerkt. Ik heb 2 werkinstructies geschreven, eentje herschreven, 7 calls afgesloten, uitzoek werk voor 3 calls gedaan, 5 overzichten opgeleverd, twee mensen een berg werk bezorgd, een formulier gewijzigd, zo waar nog een stoel gebouwd, en een mailtje of 20 uit mijn mailbox laten verdwijnen. Je kan stellen dat ik bergen werk heb verzet. Ik ging als een speer en kwam alleen achter mijn pc vandaan om koffie te halen. Veel koffie.

Even dacht ik dat ik aan het eind van deze dag zou kunnen zeggen: Ik ben zo hard opgeschoten dat ik maandag thuis blijf maar helaas. Ik ben goed opgeschoten, maar er ligt nog genoeg werk om nog een halve tot een hele dag mee zoet te zijn. Helemaal relaxt en met een tevreden gevoel van Ik heb goed gedaan kwam ik thuis. Ik pakte de ingrediënten voor het avondeten uit de koelkast, schonk een glas cola in en opende Facebook.

Al snel kwam ik het plaatje rechts tegen. Mijn tevreden gevoel verdween. Niet als sneeuw voor de zo. Zo erg is het niet. Maar ik realiseerde mij wel dat het citaat op waarheid berust en dat het tijd wordt dat ik dagelijks wat meer mie tijd neem. Tijd voor mijzelf. Tijd waarin ik niet als een razende Roeland door het leven ga maar gewoon zen ben.

Nu maar hopen dat de weersvoorspellingen voor morgen kloppen. Met een beetje geluk kan ik dan voor een hele week mediteren op het balkon, in de zon. Of werkt dat zo niet? Zen-momenten bundelen?

© Rianne, april 2013

6 thoughts on “Voor een goed gevoel”

  1. Lieve schat, Zen momenten kun je zoveel bouwen als je wilt op een dag en waar je maar wilt.Een tip? Als het op het werk teveel Razende Roeland is….. de wc, 5 min (3 mag ook by the way) van alleen maar even doorademen, weer bij jezelf komen en nog een keer doorademen. Ieder mens moet met enige regelmaat naar dat kleine hokje en ik zen daar al jaren met enige regelmaat :)En verder? Verder wens ik je toe dat je vooral heel veel geniet de komende week, van wat jij wilt. Of dat nu mediteren, alleen maar liggen in de zon (is dat niet hartstikke Zen?), of je hele huis boenen is. Mij maakt het niet uit zolang jij er maar een fijn gevoel bij hebt.

    Like

  2. Naar het koffiezet apparaat lopen is zen. Rustig doorwerken is zen. Dat tevreden gevoel aan het eind van de dag is zen. Lunchen met jullie is zen. En dat laatste was ik gisteren vergeten. Maandag wil ik met jullie mee. xxx

    Like

  3. Ja ik was ook zo'n werkgek toen ik mijn werk nog had en dan wordt je er zomaar uitgeschopt hoeveel je ook gedaan hebt. Toen heb ik me wel voorgenomen als ik weer werk vind (en dat is al heel moeilijk) in ieder geval niet mezelf meer in te leveren. Het breekt je gewoon echt een keer op.. Dus zo nu en dan wat tijd voor jezelf nemen is echt nodig.

    Like

Reacties zijn gesloten.