Koetjes en Kalfjes

22 basisscholen

Zo maar een zomerse avond in juni. De balkondeur staat open en Meneer de Bruin ligt op zijn vertrouwde plekje pal voor de deur. In de verte hoor ik een donderend geluid. Meneer de Bruin hoort het ook. Zijn oortjes schieten omhoog. Het geluid komt dichter en dichterbij, neemt in hevigheid toe. Ik hoor toeters, ratels en kinderen. Ik zou willen schrijven ‘zingende kinderen’  maar helaas, de wandelaars van de avond vierdaagse zingen niet, zij schreeuwen vol enthousiasme. Ik hoor hoe ‘Een tante in Marokko’ gescandeerd wordt. Al snel wordt dat schone lied overschreeuwd door ‘Een potje met vet’, ‘He ho kapitein’ en nog veel meer wandelliedjes. Zo af en toe zit er een kind of leerkracht bij die kans ziet boven de algehele kakofonie uit te komen.

Na ruim een half uur keert de rust weder. Meneer de Bruin laat zijn oren zaken en ik ga verder met lezen. Ineens hoor ik weer trommels, weer fluiten, weer een hoop lawaai, weer een Marokkaanse tante en een pot vol met vet. Dit keer duurt de aubade wat korter. Voor de veiligheid check ik internet even. Hoeveel basisscholen heeft Venlo nu eigenlijk. 22 lees ik. Net wanneer ik denk dat die toch echt wel allemaal voorbij zijn gekomen begint het gerommel weer van voren af aan en komen de laatste twee scholen voorbij. De rust die daarna intreed is oorverdovend. Over vijf maanden is de Sint Maartensoptocht en mag ik weer van de gillende en joelende kinderstemmen genieten.

© Rianne, junie 2013

9 thoughts on “22 basisscholen”

  1. Hahhahaah. Wij zaten gisteren op het terras in Venray, heerlijk te eten terwijl alle wandelaars voorbij kwamen.
    Ach het had wel wat, al dat schreeuwend grut 😉

    Like

  2. Zoveel scholen in zo’n klein plaatsje? En dan zoveel potjes met vet? Het is maar goed dat het maar 1x per jaar is.

    Oordopjes van Kruidvat, heel doeltreffend, Rian 🙂

    Like

    1. Venlo, Blerick, Tegeelen, Steijl en ik vergeet vast nog wel wat aangrenzend spul. Ik kon mijn ogen ook niet geloven toen ik het las. Het zijn trouwens geen grote scholen allemaal.

      Like

Reacties zijn gesloten.