Koetjes en Kalfjes

Rijdende wegafzetting

In oktober 2011, een paar maanden na onze verhuizing naar Venlo stopte Yep met zijn weekendwerk in de afwaskeuken van mijn favoriete wok-restaurant. Ik vond dat prima. Hij had sinds zijn 13e al aardig wat werkuren gemaakt had in mijn ogen wel wat rust verdient. Op zijn 13e deed hij zijn eerste ervaring als marktkoopman op tijdens de Paas- en Pinkstermarkt. Op zijn 14e heeft hij zijn  marktkoopmansschap met wisselend succes en enthousiasme uitgevoerd. Het opbouwen en afbreken van de kraam vond hij nog het leukst. Tijd voor een carrière-switch. Het jaar erop begon hij in de afwaskeuken van het wokrestaurant. Dat heeft hij een dikke twee jaar volgehouden tot, zoals eerder gezegd, een paar maanden na onze verhuizing in 2011.

Vorige zomer hoorde ik hem met enige regelmaat over werken praten maar het kwam niet echt uit de verf en er volgde een hele zomer van rondlummelen. Op zich handig voor mij, want hij kookt best aardig. De laatste tijd hoorde ik hem weer over werken praten maar praten zet geen zode aan de dijk. Ik voorzag weer een zomer van thuis lummelen vooral ook omdat ik overal ouders hoorde klagen dat het vinden van vakantiewerk zo lastig is.

Dinsdag kwam Yep thuis uit school en zei: ‘Ik ben morgen vrij van school en ik kan met een maat van mij mee om hekken en afscheidingen te plaatsen’. Ik vond het best. Hij moest wel vroeg opstaan. Ergens tussen vier en vijf liep de wekker af en niet veel later stond hij bij het ziekenhuis te wachten op zijn maat die hem mee zou nemen naar ‘het’ werk.  Toen hij tegen de klok van acht uur ‘s-avonds thuis kwam vertelde hij mij dat hij in de wegenbouw gewerkt had. Samen met nog wat mensen (rijdende) afscheidingen plaatsen op de weg tussen Wageningen en Ede. Hij was enthousiast. De baas ook. Die vroeg of hij nog wel eens wilde komen helpen. ‘Prima’, zei Yep, ‘ Ik moet nog drie weken naar school, dan begint mijn vakantie’. Daar werd positief op gereageerd. Er zijn al arbeidsvoorwaarden besproken en Yep zal samen met ‘zijn maat’  ingepland worden vanwege het vervoer.

Over een paar weken is het zo ver en zal mijn kind zich met enige regelmaat langs Vaderlands Wegen vertoeven. Vandaar mijn vraag aan alle automobilisten van Nederland: Willen jullie deze zomer extra voorzichtig langs wegafzettingen rijden? Het leven van mijn kind is er mee gemoeid. Alvast bedankt!

© Rianne, juni 2013

7 thoughts on “Rijdende wegafzetting”

  1. Poe. Ben ik even blij dat mijn zoon als pizzabakker werkt. Alhoewel, daar staat nooit voor de passanten dat ze voorzichtig moeten zijn. 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.