Zooitje ongeregeld

Mannenzuur

WordPress biedt mij een prachtig overzicht van zoektermen waarmee mensen Wiebeltjes vinden. Zo af en toe staan er dusdanig leuke, bijzondere of lachwekkende kreten tussen dat ik ‘een blog voel opkomen’. Hieronder lees je het resultaat. Daarnaast vraag ik mij met enige regelmaat af naar welk blog deze zoekterm verwijst. Speuren op het net via google levert op pagina 4 deze link naar mijn blog toe: De geur van het Oosten. Als dat blog over een ding niet gaat dan is dat mannenzuur, hoewel er wel een zure man in voorkomt. 

Mannenzuur

Ergens in 1479 stuitte een alchemist op het geheime recept om levenselixer te maken. Tot zijn stomme verbazing was moedermelk een van de basisingrediënten, samen met basilicum, hysop, thymus, koriander, een snufje belladonna en mannenzuur. Mannenzuur? Daar had de beste man nog nooit van gehoord.  ‘Waarschijnlijk wordt er kwik mee bedoelt’, dacht hij, en voegde evenveel kwik als moedermelk aan het mengsel toe. Hij nam een slok en voelde zijn levenskracht toenemen. Hij paste het recept aan, dronk de rest van het mengsel op, en terwijl het kwikgehalte in zijn bloed steeg zeeg hij dood ter aarde neer. Zijn laatste gedachten was ‘Kwik is geen mannenzuur’. In 1479 was een dode alchemist nauwelijks nieuws. Het Gilde der Alchemisten ruimden zijn werkplaats leeg. Zijn geschriften werden in de koffer met geschriften van overleden alchemisten gedaan en dat was dat.

Een dikke 500 jaar later werd de kist met geschriften gevonden op de zolder van een oud Amsterdams pand door een overspannen scheikunde leraar. Uit nieuwsgierigheid maakt hij de kist open, vindt de geschriften en begint ze te lezen. Veel dingen die hij leest zijn achterhaalt. Lood in goud veranderen lukt niet hoewel lood nu het schaarser en schaarser wordt wel steeds meer in waarde stijgt. Dan stuit hij op een referentie naar het levenselixer. Snuivend haalt hij zijn schouders op. Hij gelooft niet in sprookjes.

In de weken die volgen neemt hij schrift na schrift door en wordt meer en meer geïntrigeerd door de mogelijkheid dat het levenselixer bestaat. Juist omdat er nooit een recept wordt gegeven en er slechts in verhulde termen over het goedje gesproken wordt. Dan vindt hij het geschrift van de alchemist die in 1479 is overleden. Daar staat een recept. Het klinkt als een huis-, tuin- en keukenmiddeltje tegen een verkoudheid. Alleen de kwik, dat kan niet goed zijn. Kwik is dodelijk. Hij ziet het doorgestreepte woord en gaat puzzelen. Hij leest mannenzuur, maar dat bestaat niet. Ook google kan hem niet verder helpen. Hij leest alle geschriften van vooraf aan, op zoek naar een referentie naar mannenzuur maar hij vindt het niet. Teleurgesteld legt hij de schriften en de formule aan de kant.

Het einde van het schooljaar nadert. De bedrijfsarts is van mening dat hij ver genoeg is opgeknapt om de vergaderingen van de natuur- en scheidkundige staf bij te wonen, om zo aan het begin van het nieuwe schooljaar helemaal op de hoogte te zijn van de vernieuwingen die plaats hebben gevonden. Tijdens die vergadering maakt hij kennis met zijn vervanger. Een jonge snaak die er uit ziet als een hippie en constant met zijn smartphone speelt. De leraar heeft op slag een hekel aan hem. Tijdens de pauze staan ze samen bij het koffiemachine. Beleefdheidshalve vraagt hij wat de snaak wil drinken. ‘Koffie met mannenzuur’, is het antwoord. De leraar kijkt als door een wesp gestoken de snaak aan. ‘Mannenzuur’?, vraagt hij. De snaak lacht. ‘Ja, mannenzuur. Soms gaven mannen melk, maar daar waar moedermelk zoet is, smaakte mannenmelk zuur, vandaar mannenzuur. Maar doe maar gewoon koffiemelk, mannen die mannenzuur produceren zijn een uitstervend ras’.

De leraar mompelt iets van ‘Houd een ander voor het lapje’  en gaat weer zitten, maar wanneer hij die avond thuiskomt kruipt hij snel achter de computer op zoek naar verwijzingen naar mannen die melk geven. Dat blijkt makkelijk dan verwacht. Hij komt er niet alleen achter dat het bestaat maar ook hoe hij als man melk kan gaan geven. Zo simpel als wat. Hij hoeft zich slechts uit te hongeren. Zes weken lang leeft hij enkel op water. Hij valt af bij het leven, wordt graatmager.

Net voor de start van het nieuwe schoolseizoen besluit hij weer ‘normaal’  te gaan eten in de hoop dat hij lang genoeg gevast heeft.  Dat heeft hij. Met het kolf-apparaat wat hij onlangs, samen met wat ingevroren moedermelk, via internet aangeschaft heeft kolft hij mannenzuur af. Nog die avond maakt hij het levenselixer en drinkt het op. Nu zal hij eeuwig leven.

Wanneer hij vijf dagen later niet op school verschijnt belt de directeur verontrust de politie. Omdat de leraar niet op de bel reageert breken ze de deur open. Ze treffen de uitgemergelde man dood in bed aan. Autopsie leert dat de  energie- en calorierijke eerste maaltijd na 6 weken vasten, gevolgd door het drankje wat o.a. moedermelk bevatte te zwaar voor zijn overwerkte lever en hart was.

© Rianne, juli 2013

NB. Mannenmelk bestaat, zie onder andere deze link.Het idee dat mannenmelk ook wel mannenzuur wordt genoemd is aan mijn brein ontsproten.

11 thoughts on “Mannenzuur”

  1. haha ja grappig he wat voor zoektermen mensen al niet doen belanden op je blog. Ik lig soms ook in een deuk.
    Leuk blog heb je er van gemaakt!

  2. Wat een geweldig verhaal. Wel een keer 1459 veranderen in 1479.

    Enne, doe mij ’s helpen. Waar vind je dan in hemelsnaam die zoektermen binnen wordpress? Moet je dan iets extra’s installeren of zo?

      1. Ik heb dat niet. 😦 Doe ’s een printscreentje sturen en wat bedoel je met ‘aangepast’? Ik wil dat ook!!

          1. Kan ze niet vinden. We hebben toch allebei wordpress, waarom jij dan wel en ikke niet? 😦
            Oh en hahaha, aangepast sloeg op de jaartallen.

            1. Wanneer ik ingelogd ben zie ik van links naar rechts in bovenaan de pagina: Het wordpress logo, dan de naam van mijn blog, het volgknopje en dan een grafiek, zijnde de statistieken. Dan een tijdje niets, dan Nieuw bericht, het nieuwe reactie icoontje en mijn naam en avatar…

              Ik kan bij de statistieken komen via de grafiek, maar ook via het wordpress icoon en via mijn blognaam, kiezen voor dashboard en site statistieken.

              Het zou zo maar kunnen dat jij, omdat jij je niet via de gratis versie werkt voor de statistieken een widget of plugin moet installeren. Ik zou het eens navragen bij Ben van http://www.blogtrommel.com Die heeft er verstand van.

  3. Wat een geweldig verhaal! Hoe kom je er op!
    Ik was al bang dat het hem niet zou bekomen, na dat uitmergelen 🙂

  4. Mooi verhaal, ik dacht al dat ik hier een lesje geschiedenis aan het absorberen was. Maar toch fantasie. Heel erg leuk om te lezen. Als ik het al van plan was, ik ga nooit proefjes doen. De resultaten zijn mij te gruwelijk.

Reacties zijn gesloten.