Me Myself & I

Ontdekking

Ooit was lezen mijn grote passie. Zag je mij, dan zag je meestal ook een boek. De eerste leeskentering kwam ten tijden van van mijn burn-out. Mijzelf langdurig op een boek concentreren lukte niet zo goed en internet was een leuke vervanger. Die nooit meer weg ging. De laatste jaren lukt het mij steeds vaker en makkelijker om lang genoeg afstand te nemen van het internet om een tijdje te lezen, maar ik vond dat niet voldoende. Dus toen ik de uitdaging van  Boekenblogger zag, om in een jaar tijd een x-aantal oorspronkelijk Nederlandse werken te lezen en die daarna te recenseren gaf ik mij op. Ik ging voor 15 boeken. Dat zou moeten lukken.

Ik begon met een beetje vals spelen. Een week of wat voordat ik tegen de leesuitdaging aanliep had ik een blog geschreven over ‘Een schitterend gebrek’. De link naar dat blog plakte ik snel bij Boekenblogger en het aftellen kon beginnen. Nog veertien boeken te gaan. Een makkie.

Inderdaad een makkie. Ik heb ondertussen denk ik wel 25 boeken gelezen alleen, nauwelijks oorspronkelijk Nederlands werk. Mijn voorkeur gaat uit naar Engelstalige fantasy. En om het allemaal nog een stuk lastiger te maken ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik het helemaal niet leuk vind om een recensie te schrijven. Erger nog. Ik vind het niet leuk om een boek te lezen in de wetenschap dat ik er daarna iets zinnigs over moet zeggen. Ik wil best over een boek (of film etc) schrijven, maar dan wel op zijn Wiebels. Dat laatste betekent dat het boek (of film etc) de kapstok is voor een blog maar geen recensie. Maar ja, die uitdaging lag er nog.

De afgelopen dagen kon ik niet veel. Veel stilzitten, weinig bewegen, beetje werken, beetje internetten en veel lezen. Het ene boek na het andere las ik binnen no time uit. Oké, het zijn allemaal oude bekende werkjes maar ik leefde er helemaal van op en realiseerde mij weer eens hoe leuk ik het vind om te lezen. Daarom heb ik een besluit genomen. Ik stop met de uitdaging ‘Ik lees Nederlands’ omdat lezen leuk moet blijven en de keus van het boek dat ik ga lezen niet moet afhangen van de oorsprong van de auteur maar van mijn stemming en leeszin op dat moment.

En weet je wat nu zo bijzonder is. Daar waar ik vroeger boos op mijzelf werd wanneer ik ‘opgaf’, ben ik nu blij met dit besluit. Doorgaan zou ik voor de buitenwereld doen, stoppen doe ik voor mijzelf. Ik heb geschreven.

© Rianne, juli 2013

NB. Mocht je willen weten welk boek ik lees, en hoe ik dat boek waardeer, kijk dan op de Goodread-widget in de rechter zijbalk.

3 thoughts on “Ontdekking”

  1. Wat je leest is toch volledig je eigen keuze,…….over kleur en smaken valt niet te twisten 🙂 ;-),………en niks leukers dan een boek dat je meesleept naar een andere wereld,……….

    Like

Reacties zijn gesloten.