Koetjes en Kalfjes

Genieten

Maas 2Een dikke twee jaar geleden nam ik het besluit het dorp waar wij de laatste vijftien jaar hadden gewoond achter ons te laten en ging op zoek naar een appartement in Venlo. Dat kostte niet zo gek veel moeite en al snel had ik een leuk appartementje gekocht. Vlak bij de uitvalswegen en op loopafstand van het station, de winkels, het centrum en… mijn werk. Tien minuten wandelen over een dijk langs de Maas in plaats van 20 minuten in de auto zitten, wie wil dat nu niet?

Helaas heb ik maar twee maanden van het wandelen kunnen genieten. Toen werd mijn afdeling overgeplaatst naar lokatie Tegelen. Nog geen man over boord. Drie kwartier wandelen of een kwartiertje fietsen (grotendeels over diezelfde dijk langs de Maas) is ook niet te versmaden. Bovenden was er voldoende gelegenheid regelmatig op lokatie Venlo te werken, dus .. op loopafstand. Aangezien ik een geluksvogel ben (not) mocht ik al snel meer en meer in Venray gaan werken. Een tocht van twintig minuten met de auto. Over de snelweg. Zucht. De gelegenheden om in Venlo te werken worden steeds spaarzamer. Het is niet anders. Tot nu.

Dankzij de medicijnen die ik tegen de pijn slik mag ik geen auto rijden. Om het genezingsproces te bevorderen mag ik in Venlo werken en kan ik, nee moet ik wandelend naar het werk. En zo stond ik van de week boven op de dijk. De geasfalteerde dijk volgen was de meest slimme optie. Maar het pad onder langs de Maas glimlachte naar mij. Ik glimlachte terug, liep langzaam de grote trap af en over het pad naar de Maas. Ik moest goed opletten waar en hoe ik mijn voeten neerzette, maar door regelmatig even stil te blijven staan had ik toch voldoende gelegenheid van de nabijheid van de Maas te genieten.

En ben nu eerlijk. Wie wil er nu niet met dit prachtige weer, en zulke fantastische uitzichten, naar zijn/haar werk wandelen?

© Rianne, juli 2013

11 thoughts on “Genieten”

  1. Ik wandel niet naar mijn werk, de afstand is te groot. Maar ik wandel wel vaak ’s avonds langs het water als ik met manlief aan de wandel ben. Ik kan niet zonder water, ook niet op vakantie.

    Like

    1. Ik ben opgegroeid ‘zonder’ water maar vanaf dag een dat ik dicht bij de Maas woon weet ik dat ik een watermens ben (en dat voor een vuurteken) en zoek ik het water regelmatig op.

      Like

  2. Ik fiets ook graag naar het Paradijs,…….maar ik rij echt door Antwerpen stad, dus niet echt mooi of aangenaam, behalve de stukken park die ik neem,…..het is toch maar een extra’ke waar je heerlijk van kan genieten,…

    Like

  3. Ik woon altijd in de buurt van water. Daar selecteer ik onbewust op denk ik. Het is helend om langs het water te lopen.
    Ook al is het in mijn geval het Noordzeekanaal. Recht-toe-recht-an … maar wel water en met bootjes.

    Rivieren zijn mooier van vorm en natuurlijker. Het pas er naast kronkelt i.p.v. dat het recht is.
    Zodat je gedachten ook wat meer meekronkelen. Voor al mijn gedachten is recht-toe-recht-an wel handig 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.