Me Myself & I

Bijwerkingen

RozifantjeWas ik vorige week nog aan het ‘klagen’ dat het afvallen ineens wel heel erg rap ging, schrok ik mij zaterdag het laplazerus omdat de teller ineens omhoog ging in plaats van gelijk te blijven. Omdat ik wat wazig zag, en mij dus kon vergissen, ben ik nog tweemaal op dat ding gaan staan maar het mocht niet baten. Ik was zwaarder geworden. Wel een hele kilo. Zuchtend paste ik mijn ticker die hier op mijn blog staat aan en ik ging bij mijzelf te raden wat de oorzaak van deze gewichtstoename was. Had ik te veel foute dingen onder mijn neus doorgeduwd? Te weinig bewogen. Dat laatste zeker, al heb ik van Dave wel een aantal oefeningen meegekregen om mijn rug soepel te krijgen en mijn rug- en buikspieren sterker te maken.

Zaterdagmiddag zat ik met mijn bezoek op het balkon. Ineens zegt zij ‘Tjee Wieb, wat zijn jouw enkels opgezwollen’. Ik volg haar blik naar mijn enkels die inderdaad gezwollen zijn. Niet zo erg als een aantal jaren geleden toen ik olifantenpootjes had, maar ik heb duidelijk meer enkel dan een week geleden. ‘Het zullen de medicijnen zijn’, zeg ik, en besteed er verder geen aandacht aan.

‘s-Avonds in bed realiseer ik mij hoe vreemd die dikke enkels zijn. Aangezien ik constant een droge mond heb drink ik water bij het leven en plas ik mij momenteel een ongeluk. Dus waar komt dat vocht vandaan? De medicijnen zoals ik ‘s-middags te berde heb gebracht? Met het goede voornemen om de volgende dag de bijsluiters te lezen val ik in slaap.

Wanneer ik de volgende dag de bijsluiers doorneem realiseer ik mij wat een rotzooi ik allemaal mag slikken. Het verklaart ook wat zaken waar ik deze week meer last dan anders van heb. Mijn droge mond, wazig zien en het vocht in mijn enkels komt van de maagbeschermers, lees ik. Hoewel. Het vocht kan ook van de Naproxen zijn, of van de Tramadol, en dat laatste spul kan mijn gezichtsvermogen tijdelijk aantasten. Niet echt zaken om vrolijk van te worden. Wanneer ik krakend en met een pijnlijke rug opsta weet ik dat ik stoppen met alle zooi voor nu nog geen optie is, net zo min als voorzichtig beginnen met afbouwen.

Niet leuk. Maar mijn gewichtstoename is wel verklaard. Dat is wel een opluchting want ik ben net zo lekker bezig met minder Wiebel te worden.

© Rianne, Juli 2013

13 thoughts on “Bijwerkingen”

  1. Ja het is tuig wat je allemaal slikt. Ik had gelukkig niet zoveel bijwerkingen, maar genoeg om het lastig te vinden. Het afvallen lukt wel weer als je weer in de running bent.

    Like

  2. Ja, ik denk dat de warmte ook meespeelt nu. En al die medicijnen … ik lees altijd eerst trouw de gebruiksaanwijzing en vooral de bijwerkingen. Pijnstillers zoveel mogelijk reduceren ook want yuk, dit is niet goed. Gelukkig is het bij mij naar tijdelijk.
    Al heeft mijn kat nu medicijnen voor schildklier en de bijwerkingen daarvan ook aandachtig gelezen.
    Hij eet nu minder, dat wel … maar ligt versuft in zijn mand vrijwel de hele dag. Niet met opgezwollen enkels voorzover ik kan zien.
    Maar hij krijgt nu 1 pilletje i.p.v. 2. Jammer dat jij ze nu moet gebruiken, al die rommel. Maar soms moet het even.
    Wat ik mij wel afvraag … jij studeert toch iets van natuurgeneeskunde? Het zou fantastisch zijn als er wat natuurlijke middelen zouden kunnen helpen om het leed te verzachten.

    Like

    1. Reiki en zo helpt wel wat, maar niet voldoende. En vanwege alle drukte thuis en werk en thuis ben ik te weinig aan het studeren geweest. In deel twee van de medische basiskennis komen de geneeswijzen aan bod. Toch maar weer eens de boeken in duiken. 😉

      Like

  3. Het warme weer kan ook een factor zijn die opgezwollen enkels in de hand werkt,….weet wel, dat het enkel bijwerkingen zijn van medicaties, die na een tijdje ook weer gewoon verdwijnen en je het getal op de weegschaal plots drastisch ziet dalen,….dus niet opgeven,……

    Like

  4. Als je af en toe leest wat voor bijwerkingen er op kunnen treden durf je nauwelijks meer wat te slikken! Hoop dat het gauw allemaal achter de rug is en ja, de warmte kan natuurlijk ook een rol spelen.

    Like

  5. Ik lees nooit de gebruiksaanwijzingen want ik voel alles wat er in staat maar wel lastig zo’n bijwerking. Hoop dat het gauw weer goed komt.

    Like

    1. Iets beter al kan dat ook komen door de hoeveelheid pillen. Ik begin een beetje maf te worden van de Tramadol. Van mij mag het vannacht acuut over zijn. De hernia dus.

      Like

Reacties zijn gesloten.