Koetjes en Kalfjes

Goed idee

Met het verstrijken der jaren leek het mij een goed idee om Yep te laten wennen aan het verrichten van huishoudelijk werk met als gevolg dat hij weet hoe jij de was moet sorteren, een expert is in het in- en uitruimen van de vaatwasser, boodschappen doet op zijn boerenfluitjes, als geen ander koel- en keukenkastjes kan inrichten en een meer dan aardig potje kan koken. Tot zo ver de loftrompet.

Het aanzetten van de wasmachine, of het programmeren van de droogtrommel blijft een mysterie voor hem, spontaan stofzuigen zit er niet in. De noodzaak van meer dan eenmaal per week de wc van Meneer De Bruin schoonmaken ziet hij niet, net zo min als met warm weer wat vaker het vuilnis in de ondergrondse container deponeren. Die taken rusten op mijn schouder. Maar ja, een hernia en met vuilniszakken sjouwen gaat niet samen dus zat er niets anders op dan als een soort brandweerauto (doe dit, doe dat, doe dit, doe dat) hem dagelijks te wijzen op de stinkende noodzaak van vuilniszak vervangen. Ik sprak tegen dovemansoren.

Vrijdagmiddag gooide hij iets in de vuilnisbak buiten op het balkon en beloofde mij spontaan ‘s-avonds, wanneer het minder warm was, de vuilniszak weg te brengen. Zoals dat gaat in een puberbrein vergat hij die belofte net zo snel als dat de belofte gemaakt was. Zaterdag was het dusdanig veel koeler dat hij er niet meer omheen kon en bijna spontaan ging hij aan de slag. Helemaal spontaan ging hij over zijn nek toen hij de vuilniszak  buiten dicht mocht knopen. Naar adem happend kwam hij binnen en moest even rustig zitten alvorens deze zak, en de exemplaren uit de keuken weg te brengen. En passant verdwenen ook de lege blikjes die nog op zijn kamer stonden in een zak. Met een ‘Ik begrijp nu waarom je al een week roept dat die zak dagelijks vervangen dient te worden met warm weer’ verdween hij richting container. Zou het dan echt waar zijn, dat verstand met de jaren komt?

© Rianne, juli 2013

8 thoughts on “Goed idee”

  1. Hahahahahahahaha, ik ben er niet echt van overtuigd,…..mannen hun brein werkt anders op huishoudelijk gebied, is mijn ervaring,……hoewel Big het na bijna 6 jaar eindelijk begint te snappen,……..ps: hij is al 43 🙂 :-), dus nog lange weg te gaan met Chattheo en jij met Yep 🙂 🙂

    Like

  2. Mijn moeder deed daar niet veel aan. Ik haalde wel regelmatig boodschappen, maar als ik m’n kamer niet opruimde dan zat zij daar niet mee. Zij deed het immers ook niet. Vuilnisbak aan de wegzetten was niet mogelijk. Daar kregen we als kinderen de kans niet toe. Dat deed mijn vader om zes uur voordat hij naar zijn werk ging. Afwassen deed ik wel eens, maar dan alleen. Net als mijn moeder vond ik de keuken te klein en met meer personen afwassen te onhandig. Koken heb ik thuis nooit gedaan en ben daar niet in onderwezen. Daarbij deden mijn ouders dat graag en net als andere zorgklussen ontleenden zij daar hun bestaansrecht aan, dus wie ben ik om hen dat recht te ontnemen.

    En het is allemaal goed gekomen. Sinds mijn ouders onder de grond aan hun eeuwige vakantie bezig zijn kook en was ik, maak schoon en breng de vuilnis weg. Dat laatste is hier erg eenvoudig. Op 50 meter een ondergrondse waar ik met een sleutel 24 uur per dag iets in kan gooien. Doe het vaak een keer of 2 per week onderweg naar de supermarkt waar ik plastic, glas en papier kwijt kan. De tas gaat dan met boodschappen terug.

    Sinds mijn werk in het Verre Oosten ben ik vrijwel geheel overgestapt op roerbakken. Hoef je geen jus te maken, is zo klaar en je hoeft maar 1 pan af te wassen. De was zoek ik uit in de winkel. Ik koop alleen spullen die bij elkaar in de was kunnen. Afwassen doe ik nog altijd op de hand, 30 minuten per 6 dagen. Dus maar 5 minuten per dag.

    Kortom met Yep komt het ook wel goed. Hij zal net als ik prima zelflerend zijn op het moment dat het nodig is.

    Like

  3. Ze zeggen het hoewel ik soms nog steeds iets uit de ijskast vis waarvan ik echt niet meer kan zien wat het ooit geweest is…. 😀

    Like

Reacties zijn gesloten.