Me Myself & I

Home alone (2)

Hoewel ik het de eerste jaren na de scheiding niet had kunnen vermoeden prijs ik mijzelf een gelukkig mens dat Yep elf jaar lang om het weekend en een deel van zijn vakanties naar zijn vader ging. In de beginperiode, net na de scheiding, voelde het wat onwennig aan wanneer Yep naar zijn andere thuis ging maar in de loop van de tijd ben ik de ‘mij-tijd’ steeds meer gaan waarderen. Daarnaast ben ik blij met de band die Yep op deze manier met zijn vader opbouwde.  Ieder kind heeft recht op twee ouders die van hem houden en er voor hem (haar) zijn.

Toen Yep 16 was, stopte hij met de bezoekregeling. Zijn vader verhuisde nog verder weg dan hij voorheen al woonden en Yep zag het gereis niet zitten, zeker niet in combinatie met zijn weekendwerk en sociaal leven. Ik vond en vind dat jammer, voor ons alle drie. Gelukkig ziet Yep zijn vader nog steeds met enige regelmaat, maar ik mis de momenten alleen. Niet dat Yep nu zo aanwezig is, of zo veeleisend, maar toch.

Ik vond het dus wel fijn te weten dat Yep aan het eind van de vakantie vijf dagen naar zijn vader zou gaan zodat hij samen met zijn vader voor zijn her natuurkunde zou kunnen studeren. Daar heeft zijn vader nu eenmaal veel meer verstand van dan ik.

Zaterdagmiddag vertrok Yep en had ik het rijk voor vijf dagen alleen. Zondagochtend lekker gedoucht met alle deuren open, zodat het water snel de badkamer uit was. ‘s-Avonds naar een verjaardag zonder mij druk te maken over het op tijd thuis zijn en zo. Iets wat ook belachelijk is, want al kom ik niet thuis, Yep doet daar niet moeilijk over.  Het is gewoon iets wat tussen mijn oren zit.

Het was zondag gezellig en het werd laat. Rond 00:00 uur begon ik over naar huis gaan te denken, tegen een uur vertrokken mijn mede-bobber en ik eindelijk. Half twee was ik thuis. Ik maakte het licht aan in de gang, draaide de voordeur op slot, liep de gang door, maakte het licht uit, liep de huiskamer in, zette mijn tas weg en liep door naar de badkamer om mijn pyjama aan te doen. Ik deed mijn lenzen uit, maakte mijn ogen schoon, gooide het watje in de prullenbak en keek in een gevulde wasmand. Ik draaide mij om, liep de badkamer uit, draaide mij weer om, liep terug naar de wasmand en krabde mijzelf achter het oord. Die mand was toch leeg? En had Yep die broek niet aan toen hij naar zijn vader ging.

Ik liep naar zijn slaapkamer, deed de deur zachtjes open en hoorde Yep zeggen ‘Ja, ik ben er weer.’ Gevalletje miscommunicatie. Yep’s vader mocht maandag al weer gaan werken. Van bijles was het deze anderhalve dag niet gekomen omdat Yep’s docent nog niet had doorgegeven welk onderdeel hij moest herkansen.  Hoewel ik blij was en ben dat Yep weer thuis is, voelde ik ook even een kleine teleurstelling dat mijn ‘mij-moment’ zo kort heeft geduurd.

Er zit wel een voordeel aan het snelle thuiskomen van Yep. Kan hij de rest van de week lekker voor het eten zorgen. 😉

© Rianne, augustus 2013

10 thoughts on “Home alone (2)”

  1. Johan Cruyff zou zeggen: Ieder nadeel heb zijn voordeel!
    Kan me je gevoel helemaal voorstellen hoor, ik vind het ook heerlijk als ik eens helemaal alleen in mijn eentje thuis ben 😉

  2. Ik kan me je tegenstrijdigheid wel voorstellen. Ik vind het heerlijk als manlief middagdienst heeft, dan kan ik doen en laten wat ik zelf wil. Maar als hij thuis is vind ik dat ook heerlijk, hij kookt namelijk ook vaak.

  3. Ik begrijp jou volkomen, ik kan ook snakken naar een kidsvrij weekend of weekje,….enkel voor mezelf zorgen het is zo verfrissend en geeft me een gevoel van vrijheid,……

    1. Maar dan doe je in principe alles samen, terwijl ik alles alleen deed, met uitzondering van om het weekend. Een keer een avondje weg deed ik over het algemeen niet, want dan moest ik oppas regelen en Yep zat al zo veel bij de oppas.
      Dat vrije weekend was lekker om een beetje bij te tanken.

      Ik mag niet klagen. Yep ging en gaat nog wel eens naar zijn vader toe. Menigeen staat er fulltime alleen voor.

  4. Mijn neef heeft sinds de scheiding zijn kinderen 24/7 in huis. Ze weigeren naar hun moeder te gaan (die het ook wel erg bont heeft gemaakt). Maar hij snakt af en toe naar geen kinderen rond hem.

  5. Ik kan het me heel goed indenken hoor! Elk mens moet gewoon zo af en toe even resetten en dat kun je alleen doen als je helemaal alleen bent, niks mis mee.

  6. Ja mijn zoon ging met zijn vader mee en ik zat opeens helemaal alleen, en dat miste ik meer dan ik gedacht had. Pas was hij twee weken hier even terug en daarna voelde het weer enorm stil aan toen hij weg was, hoewel hij echt niet veel thuis was maar het idee dat er iemand in huis is. Het went maar is niet altijd makkelijk .

Reacties zijn gesloten.