Zij die mij na staan

Time flies

Pap - tekenen

Time flies. Pap is vandaag al weer een maand dood.  Soms lijkt het net alsof het gisteren was al heeft het beeld van de dood mijn netvlies verlaten en zie ik pap weer zoals hij bij leven was.

cropped-tekening-pap-winterlandschap1.jpg

In mijn kamer staat al sinds zijn overlijden een tas met daarin twee mappen met tekeningen van zijn hand. De afspraak is dat ik er een paar uitzoek en de rest naar mam breng. Het komt er niet van. Ik verzin uitvluchten, kijk de mappen niet in. Zondag neem ik mij voor om ‘s-avonds bij mam op bezoek te gaan Dat betekent dat ik wel aan de bak moet. Toch vertoon ik nog steeds uitstel gedrag. Eerst even wassen, de keuken poetsen, stofzuigen, de boodschappen doen. Voordat ik naar de winkel ga, leg ik alles alvast op tafel. Dan moet ik wel.

tekening pap

Gevoelsmatig ‘pik’ ik er een paar tekeningen uit. Het bootje wat net op het scherm verscheen toen Guus Meeuwis zong dat de haven in zicht komt. Het stukje Maas in Arcen, nagetekend van een kaart die ik voor hem meegenomen heb. Ik vind zelfs de kaart terug en vis ook die uit de map. Ik kies niet zo heel veel tekeningen uit, gewoon een paar die mij raken.

Pap's tekeningenTerwijl ik de ene tekening na de andere bekijk  blijf het bijzonder vinden wat hij allemaal gemaakt heeft. Pap, de man zonder fantasie, die na de verhuizing naar de flat als nieuwe tijdsbesteding (houtbewerken zat er niet meer in zonder draaibank) ging tekenen. Altijd naar voorbeeld. Kleine plaatjes werden uitvergroot, grote plaatjes werden verkleind. Hij had er lol aan. In oktober 2010, toen hij verward raakte, raakte hij ook zijn tekentalent kwijt. Pas twee jaar later, onder invloed van medicijnen en de juiste begeleiding kwam het terug. Sinds zijn opname in de zorginstelling tekende hij als een bezetenen. Hij beschouwde het als zijn werk. Je kan beroerder werk treffen.

Het werk van mijn vader: Mijn keuze

© Rianne, augustus 2013

11 thoughts on “Time flies”

  1. Wat heb jij prachtige tastbare herinneringen aan je vader. Ik hoop dat je ze een mooi plekje zult geven.
    Trouwens nog gecondoleerd, door mijn verhuizing en blogpauze daardoor heb ik dit slechte nieuws niet meegekregen.

    Like

  2. Wat heerlijk dat je zulke persoonlijke tekeningen van je vader mocht uitzoeken. Zoiets kan zo troostvol zijn.
    En uitstelgedrag ken ik ook ik noem het ontwijkgedrag van mezelf.
    Sterkte met het verwerken van dit groot verlies Rianne!

    Like

    1. Die heb ik niet gekozen. Maar voor hetzelfde geld haal ik die binnenkort alsnog op. Net als dat lavendellandschap… Ik heb de tekeningen die op het laatste plaatje staan. De Maas, de zeilboot, wandelende mensen, de Van Gogh…

      Like

  3. Prachtig! Inderdaad vliegt de tijd. Mijn vader is al weer 9 jaar geleden overleden, de mooie herinneringen verdwijnen nooit. Koester ze met de schitterende tekenibgen…sterkte!

    Like

  4. Echt heel mooi. Ik weet haast zeker dat de tekeningen in de loop der tijd steeds waardevoller worden. Lijkt me heel moeilijk om een keuze te maken, trouwens.

    Like

Reacties zijn gesloten.