Koetjes en Kalfjes

Weersvoorspellingen

Burgh-Haamstede strand (2)‘Wetenschappers zijn in staat te stand van de sterren over een miljoen jaar met 99,99999999% nauwkeurigheid te voorspellen, maar het is een stuk lastiger om te voorspellen wat voor weer het morgen, laat staan over een week, wordt’.  Nee, die kwinkslag is niet van mijzelf maar een ‘vrije’ vertaling van een zin gelezen in een Pratchett-boek. Hij heeft nog gelijk ook. Tenminste over het weer van morgen en volgende week. Over de stand van de sterren over een miljoen jaar kan ik nu geen zinnig woord te zeggen. Het zou zo maar kunnen dat er iemand een klein rekenfoutje heeft gemaakt. Time will tell. Maar niet in mijn tijd.

Dat ik maandag op basis van de weersvoorspellingen binnen een vloek en een zucht in de auto zat om na een ritje van een km of 230 km van zon, zee en strand te gaan genieten was op zich een goed idee. Misschien had ik er slimmer aan gedaan na die rit eerst even ergens te gaan zitten om wat te eten en te drinken. Dat zat wel in mijn planning, maar niet in de planning van de plaatselijke horeca. Misschien had ik er beter aan gedaan iets rustiger over die enorme lange en hoge duinovergang te wandelen. Misschien was een wat rustigere wandeling door het rulle strandzand slimmer geweest. Dat is allemaal achteraf gepraat. En achteraf praten is makkelijk. Veel makkelijker dan het weer van morgen voorspellen, neem dat maar van mij aan.

Dinsdag viel de spierpijn mij eigenlijk 99,99999999% mee. Woensdag viel hij mij bijna net zo erg tegen. Mijn enkels voelen aan alsof er bevers aan hebben zitten knagen, mijn knieën lijken gebroken, mijn heupen uit de kom en zelfs tussen mijn schouderbladen in een punt naar beneden voel ik bij elke beweging die ik maak de spieren zitten. Het leven biedt mij twee opties. Heel stil gaan zitten, of net doen of er niets aan de hand is en doorgaan met wat er moet gebeuren. Ik kies voor het laatste. Om de een of andere reden brengt de spierpijn namelijk ook het heerlijke relaxte gevoel van de autorit terug, de trots van het door het rulle zand struinen en het heerlijke genieten van een ijsthee op een terras, een boek lezend of uitkijkend over strand en zee. Het geruis van de branding, het klapperen van de vliegers.

Ik zet een was in. In de wasmand ligt een laagje zand afkomstig uit mijn rechtersok en schoen. Mijn wandelschoenen zijn de jongste niet meer en de rechterschoen heeft een plekje waar de schoen gaapt waardoor hij maandag acuut vol zand liep. Ik moet denken aan onderstaande woorden van K. Schippers..

Ga je Naar het Strand?
Mag ik, als je terugkomt
Het zand uit je schoenen
Voor in mijn aquarium?

Die tekst (schrijver onbekend) koester ik al jaren. Hij staat op een kaart die ooit in de Happinezz zat en pronkt al jaren in mijn huis. Ooit in de huiskamer, tegenwoordig in mijn slaapkamer. Die tekst vertegenwoordigd voor mij het ultieme strandgevoel, zand in je schoenen, zand tussen je tenen.

Een half uur later is de was klaar. Het zonnetje is gaan schijnen, dus de was mag het balkon op. Terwijl ik mijn sokken buitenstebinnen keer voel ik dat er nog steeds zand aan plakt. Ik klop de sokken uit en hang ze op. Ik zet koffie, pak mijn boek en ga op het balkon in de zon zitten. Ik lees de tekst van Pratchett en bedenk dat hij gelijk heeft. De weersvoorspellingen klopte niet. Het is gewoon nog steeds perfect (strand)weer. Even denk ik ‘Als ik drie dagen was gegaan had ik mijzelf niet zo in de spierpijn gereden en gelopen’ maar dan weet ik… Dan had ik precies hetzelfde gedaan, waarschijnlijk drie dagen achter elkaar. Ik ben nu eenmaal soms een beetje onbesuisd. Dat is onderdeel van mijn charme ;-).

© Rianne, oktober 2013

13 thoughts on “Weersvoorspellingen”

  1. ja, ik dacht ook nog even … de dag erna was het weer wat zachter, de wind minder hard. Prachtig geschreven trouwens. Een gapende schoen, de was inzetten … uitdrukkingen die ik alleen bij jou lees. Zal vast aan mij liggen, want ik ben geen lezer.

    Wat jammer dat je het moet bezuren met pijn na zo’n dag. Dus maar even rustig an. Volgens de voorspellingen gaat het wat regenen vandaag, maar je weet het maar nooit ;;-) Misschien schijnt de zon ook wel.

    Like

  2. Mooi. Was je soms bij Harge, bij Petten? Twee jaar terug had ik dezelfde associatie en postte zelfs het zelfde gedicht 🙂 Dat ik aan K. Schippers toeschreef. http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/06/zand-zee-en-kwallen-bij-harge.html
    Beterschap Rianne. Trouw kopte in een bijlage onlangs ‘luister niet naar je lichaam’. In weerwil van wat mensen daar allemaal over beweren. Want het alternatief, je zei het zelf al, is stilzitten, en of je daar nu zo gelukkig van wordt is zeer de vraag.

    Like

    1. Een beetje luisteren mag wel hoor… Want anders eindig ik definitief stilzittend..

      Nu ik op de correcte tekst geggoogled heb… zie ik inderdaad de naam van K. Schippers… Ik ga mijn blog aanpassen.

      Like

  3. Ik heb het gedichtje ook een paar maanden geleden in een logje gebruikt. Hij is heel leuk.
    Spierpijn komt inderdaad meestal pas de 2e dag. Ach, dat gaat wel weer over.
    Je hebt het leuk gehad, daar gaat het om.

    Like

  4. Ach, zoals je al schrijft, soms ben je wat onbesuisd en dan kom je jezelf wel eens tegen. Maar volgens mij geeft het je nog steeds een lekker gevoel dat je het maandag gedaan hebt :-).

    Like

  5. Heel goed! Prijs je rijk met je goede eigenschappen 😉
    Je had ’t al als reactie op mijn blog geschreven, maar nu dringt pas tot me door waarom Gupta voor jou ook goed zou zijn: je hebt fibromyalgie… Houd zijn website in je achterhoofd, je weet maar nooit. Liefs Kakel

    Like

  6. Terry schreef ware woorden. Toch maar goed dat we niet op een schijfwereld wonen. Dan lig je aan het strand en rol je zo van de aarde af.
    Onbesuisd is een goede eigenschap. Stukken beter dan al die correcte mensen die met stijve gezichten de rolluiken sluiten en voor de TV plaatsnemen met een keurig kopje thee.
    (ik ken ze…brrrrr).

    Like

  7. O deze had ik nog niet gelezen en het is zo mooi gedaan ik heb ervan genoten het gedichtje is super zo`n gedichtje die je even schrijft in de familie sfeer zo echt zo vol

    Like

Reacties zijn gesloten.