Lifestyle op z'n Wiebels

Meters

Ergens aan het eind van de vakantie zag ik een oproep van E.ssent om de meterstanden door te geven in mijn mailbox verschijnen. Altijd leuk. Vooral de jaarafrekening die een paar weken later op de mat valt. Ik duik de meterkast in, schrijf de standen laag, hoog en gas op en neem de laptop ter hand, zoek de site op en voer mijn meterstanden in. ‘Weet u het zeker?’, vroeg het beeldscherm aan mij, na het invoeren van de meterstand nachttarief. ‘Euh, ja!’, denk ik, maar loop voor de zekerheid terug naar de meterkast om te even te controleren of ik mij niet verschreven heb.  Ik heb mij niet verschreven en ga verder met de invoer.

Na het verzenden ga ik op zoek naar de jaarrekening van vorig jaar. Even checken wat de meterstanden toen waren. Een volle papierdoos, zes lege mappen en drie opgeruimde mappen verder ben ik allerlei interessante dingen tegengekomen maar geen jaarafrekening 2011/2012. Waar kan dat stomme ding gebleven zijn? Ik weet zeker dat ik hem heb gezien, mij verwonderd heb over de hoogte er van, opzij gelegd heb om uit te zoeken, om hem daarna in de drukte te vergeten.

Een dag later, op zoek naar mijn huiswerk kom ik een mapje E.ssent op de laptop tegen. Bingo!. De jaarrekening is gevonden. Zonder rekenmachine zag ik al dat er iets goed fout zat. Ons verbruik hoogtarief is dit jaar gezakt, ons verbruik laagtarief ook. Extreem. Hoewel. Vorig jaar was het 99 kwh nu 30. Extreem weinig. Ik besluit E.ssent een mail te sturen. Een dag later heb ik een aardige jongeman aan de lijn die het met mij eens is dat er iets niet klopt. Waarschijnlijk een kapotte meter. Just my luck.

Van E.ssent ga ik door naar E.nexis. Ook daar zijn ze het met mij eens dat er iets niet klopt. Alleen de koelkast pakt op jaarbasis ‘s-nachts en in het weekend al meer dan 30 kwh op jaarbasis. Conclusie: De meter is kapot en er zou een nieuwe worden geplaatst. Dat gebeurde gisteren. Het was vroeg opstaan op mijn vrije dag, maar nu heb ik dan ook wat. Een slimme meter. Zo’n ding dat elke twee maanden automatisch de standen doorstuurt naar E.ssent zodat het makkelijker wordt mijn energiegebruik binnen de perken te houden.

Volgende week mag ik weer op tijd opstaan. Dan wordt de gasmeter vervangen door een slimme meter. Nog even en de apparatuur buiten in de meterkast is vaker online dan de bewoners. Het moet niet gekker worden.

© Rianne, oktober 2013

19 thoughts on “Meters”

  1. Handig zo’n slimme meter. Die heb ik ook sinds een paar jaar. Ik zou willen dat met de watermeter ook zo ging, dan hoefde ik helemaal niets meer door te geven. 🙂

    Like

  2. Dat lijkt me handig! Hoe gaan ze het nou doen met je verbruik? Want je echte verbruik komt nu nooit meer boven water natuurlijk.
    Leuk plaatje erbij 😉

    Like

    1. Het verbruik wel, de verdeling niet. Ik wacht even de eindafrekening af. In ieder geval was het totale verbruik een stuk lager dan vorig jaar, dus dat is al winst..

      Like

  3. Lijkt mij ook wel handig, zo’n slimme meter. Wij hebben ook pas de standen door moeten geven en elk jaar krijgen wij wel iets terug, het is altijd weer een sport om te raden hoeveel.

    Like

  4. Dit klinkt wel handig ja, zo’n slimme meter. We moeten altijd bijbetalen. Altijd. Snap niet hoe het kan. Om wanhopig van te worden. En om goed sjagger van te worden ook, want die energiemaatschappijen verdienen kapitalen.

    Like

    1. Yup, Die verdienen kapitalen. Soms loont het de moeite om te achterhalen welk apparaat buitenproportioneel veel stroom gebruikt.

      Like

  5. Wij zijn bij Nuon en hebben tussentijds de meterstanden doorgegeven (op verzoek). Toen bleek dat het maandbedrag met 60 euro omhoog moet, willen we niet aan het eind van het jaar een extreem bedrag moeten bij betalen. Maar onze grootverbruiker is in februari de deur uitgegaan, dus hoe we aan zo’n hoog verbruik komen?
    Slimme meters zou voor ons misschien ook een uitkomst zijn.

    Like

    1. Gezien het feit dat ik dit jaar veel minder heb gebruikt dan vorig jaar zou het hier zo maar de lamp op Yep’s kamer kunnen zijn. Die is al een tijdje kapot. (alle vier de lampjes gesprongen en Yep heeft geen zin om weer nieuwe lampjes in te draaien) …

      Like

    1. Toen klopte de verdeling ook al niet… En daarvoor woonde ik ergens anders. Dus ik ben bang dat ik gewoon alles tegen volledig tarief moet betalen… Ik wacht de rekening even af..

      Like

    1. Het is vorig jaar al fout gegaan met de meter. Ik heb dus al een heel jaar hoog tarief betaald in plaats van hoog en laag tarief. Aangezien ik dit jaar minder verbruikt heb dan vorig jaar verwacht ik dat het met de rekening wel mee zal vallen. Aan het vervangen van de meter zaten verder geen kosten verbonden. Tenslotte zaten alle loodjes nog op z’n plek en geven de standen aan dat de meter kapot. is.

      Maar jullie lezen het vast nog wel een keer.

      Like

  6. ooooh… meters. Er staat ook een blogje daarover in de planning, want ik heb er nooit noppes een idee van. Je eerlijkheid siert je, hopelijk zijn zij ook eerlijk en rechtvaardig.

    Like

Reacties zijn gesloten.