Koetjes en Kalfjes

Zwijmelen op zaterdag 3

Toet Zwijmelen op ZaterdagHoewel ik altijd weer de weg naar huis vond, vond ik het tig jaren geleden toen ik mijn Suffertje kocht ook tijd worden voor een MiepMiep en zo zat er vanaf dag één zo’n zuignap op Suffertjes raam. Al snel merkte ik dat ik Miep veel minder vaak nodig had dan ik had verwacht hoewel het soms wel makkelijk is, zo’n MiepMiep, maar niet altijd. Zoals die keer dat ik het adres van een Utrechtse parkeergarage in had geprogrammeerd en volgens Miep tegen eenrichtingsverkeer, over de busbaan, langs het politiebureau moest rijden om bij de ingang uit te komen die toch ergens anders bleek te zijn. Bij de vijfde keer busbaan werd ik aangehouden door de politie. Door snel over te schakelen op ‘Martine Bijl Limburg’s’ wist ik de heren te charmeren en werd ik door de politie geëscorteerd naar de ingang van de parkeergarage zonder een bekeuring te krijgen. Pjiew.

In die zelfde periode ging ik een NLP workshop volgen. De workshop werd ergens in de buurt van Nijmegen in een zeer landelijke omgeving in een ‘terug naar de natuur’-resort gegeven. Dapper had ik het adres in MiepMiep gezet. Het eerste stuk van de route kon ik uit mijn hoofd maar Miep deed haar best. Na een goed uur draaide ik op last van Miep van de snelweg af en al snel reed ik over vergeten middeleeuwse landweggetjes. Ineens zei Miep dat ik naar links moest (het kan ook rechts geweest zijn), ik zag op haar scherm een wirwar van bospaden en toen donderde Miep met zuignap en al van de voorruit af. Liggend onder de bijrijderstoel bleef zij dapper instructies geven, maar haar stem werd flink gemoffeld door de jas die daar ook ergens lag. Ik ben op de plaats van bestemming gekomen maar niet zonder een keer of vijf mis-gereden te zijn. Op de terugweg bleef zij lang genoeg plakken om de grote weg weer te bereiken om er daarna weer bij te gaan liggen.

Na dat moment zijn er nog vele schuif- en valpartijen van Miep geweest. Zo veel dat zij een tijdje niet meer met de auto mee mocht en Zuignap werkeloos in het handschoenenkastje lag.  Sinds een jaar of twee zit Zuignap weer op de voorruit en vertoefd Miep meestal in het handschoenenkastje. En ja, het lampje gaat uit als de klep dicht zit.

Donderdag reed ik met een slaperig hoofd naar mijn werk toen ik mij bedacht dat Suffertje maandag een nieuwe voorruit krijgt omdat de barst in het huidige exemplaar aan het groeien is. Terwijl ik mij afvraag of de monteur de spiegel wel weer mooi in het midden geïnstalleerd krijgt valt mijn oog op Zuignap. ‘Die moet ik er maar even afpakken’, denk ik terwijl ik voor het stoplicht sta te wachten. Ik pak het lipje vast en trek. Er gebeurt niets. Bij elk stoplicht en ‘s-avonds thuis voor de deur heb ik met alle kracht die ik in mij heb geprobeerd Zuignap van het raam te krijgen. Aan de diverse kringen kan ik zien dat Zuignap regelmatig iets verschuift maar nu dus niet. Terwijl ik probeer mijn nagel onder de Zuignap te krijgen moet ik ineens aan de plaat van vandaag denken. Over mijn auto. Nou ja, die van Shania Twain.

© Rianne, november 2013

Kijk ook eens bij Marja voor meer Zwijmelen op Zaterdag.

16 thoughts on “Zwijmelen op zaterdag 3”

  1. Een heerlijk nummer! Wat is ze goed hè!
    Ook een leuk verhaal erbij. Onze Beppie ligt ook geregeld te dweilen op de grond, schrik me altijd een ongeluk als ze uit haar standaard valt. Ze zit niet vast aan een zuignap, mocht niet van mijn dochter, want dan zien autodieven aan de afdruk dat er een navigatiesysteem in de auto zit… Dus… bij H.alfords voor 15 euro een standaard met antislipondergrond gekocht waar ze in geklemd moet worden, eigenlijk zou ze vastgelijmd moeten zijn op dat ding, want het gaat dus ook wel eens mis 😉
    Een fijn weekend Rianne!

    Like

    1. Ik kreeg op een dag van mijn broer te horen: Autodieven zijn niet ge hoor. DIe zien aan de standaard dat jij de kleinste, lichtste uitgaven hebben en die wordt door de meeste mensen vanwege het compacte formaat gewoon in hun tas of binnenzak meegenomen..

      Like

      1. Daar zit zeker wat in! Ze zijn er slim genoeg voor.
        De mijne is wat groter (handiger voor mijn toch iets oudere ogen 😉 ) en met die standaard erbij helemaal, dus neem ik hem gewoon mee naar binnen. En als ik onderweg ergens uitstap leg ik hem achterin. Wel helemaal uit want anders kunnen ze hem nog weer met Bluetooth opsporen…

        Like

  2. Och och wat een verhaal…..bijna zelfs grappig als het niet vervelend zou zijn geweest. Wel herkenbaar inderdaad omdat onze Marie door meerderen gebruikt wordt…. als ik m dan terugpak moet ik altijd de instellingen weer wijzigen van de de kortste route naar de snelste route…zoonlief kiest altijd de kortste. (vraag me niet waarom hihi)

    En ja diefstal…. behoort tot de mogelijkheden natuurlijk maar eigenlijk denk ik er nooit over na. Ik leg m altijd in het handschoenenvakje…. de zuignap zit al jaren aan het raam gekleefd… misschien niet zo slim?

    Je muziekkeuze is mooi….die dame kan er wat van he?

    Fijn weeekend.

    Like

  3. Lekker nummer met een grappig verhaal erbij. Ik kan me zo echt voorstellen hoe fanatiek je aan het proberen was om die zuignap eraf te krijgen.

    Like

  4. Wat een heerlijk nummer. Ze is erg goed. Alleen het filmpje erbij hoeft voor mij niet. Te druk.
    Haha, leuk dat je het uiteindelijk toch gelukt is de zuignap te verwijderen.

    Like

  5. Mijn Miep werd vorige week gestolen…. uit mijn handschoenenkastje 😦
    Mij rest slechts verdwalen, en honderd euro aan eigen bijdrage voor het repareren van het ingetikte zijraam. 😦

    Like

Reacties zijn gesloten.