Zooitje ongeregeld

Soms overvallen de inzichten je zo maar ineens

Soms vormen zich denkbeelden in je hoofd die slechts gedeeltelijk (of helemaal niet) op waarheid berusten. Neem de vorm en grote van de eerste Ford-T bijvoorbeeld. Ergens diep in mij zit de idee dat dit gewoon een omgebouwde koets is. Motortje er in en ju. Nog dieper weggestopt vroeg een klein stemmetje wel eens of een slimme man als Meneer Ford niet beter een iets kleiner modelletje had kunnen uitvinden omdat dat een minder krachtige motor nodig heeft maar dat stemmetje zit echt heel erg diep en laat zich zelden horen. Dat de auto’s na meneer Ford zijn tijd in eerste instantie alleen maar groter zijn geworden weet ik mannelijk overcompenseren. Nee, ik ga hier verder niet op in.

Sinds ik een jurk met petticoat heb ben ik dat vage denkbeeld toch wat aan het bijstellen. Ik vermoed dat Mevrouw Ford iets met het model van de Ford-T van doen heeft gehad. ‘Henry dear’, zei zij op een mooie dag, ‘Bedenk jij eens een vervoersmiddel waar geen paarden voor gespannen hoeven te worden. Dat scheelt zoveel paardenpoap op straat dat de zoom van mijn jurk wat langer schoon blijft. Oh en Henry, als je toch bezig bent, maak de instap en het model dan groot genoeg zodat mijn jurk niet kreukt terwijl ik er in zit’. Aangezien Henry een gedienstig echtgenoot was deed hij wat zijn vrouw Clara vroeg.

De eerste Ford pick-up is ontwikkeld naar aanleiding van een opmerking van Henry’s kleindochter. ‘Opa’, zei zij, ‘In die kleine auto’s die u nu aan het ontwikkelen bent passen enerzijds mijn jurken niet en anderzijds proberen de jongen mij constant de achterbank op te kletsen. Bedenk eens iets wat groot genoeg is voor mijn jurk, zonder achterbank maar wel met voldoende ruimte voor de koffers wanneer we op reis gaan’. Aangezien Henry een liefhebbende opa was deed hij wat zijn kleindochter vroeg.

Nee lieve mensen, probeer voor bovenstaande maar geen bewijzen op het net te vinden. Die zijn er niet.  Henry zorgde er voor dat niemand er achter kwam wie zijn inspiratiebronnen waren en de dames vonden het wel oké.

Hoe ik nu ineens aan deze kennis kom? Simpel. Ik rijd in een Suzuki Jimny. Da’s het kleinste SUV-tje van de wereld. Ik heb een jurk met petticoat. Niet eens zo’n hele grote petticoat om heel eerlijk te zijn. Twee-laags dus het stelt niet zo gek veel voor. Maar, wanneer ik in mijn jurk met petticoat (zonder jas die de hele zaak bij elkaar houdt) in mijn auto stap dan moet ik toch wel heel erg gaan vouwen en stapelen alvorens ik de deur dicht kan doen. Het is maar goed dat ik automaat rijd want de pook verdwijnt onder al dat tule en katoen en het stuur zorgt er voor dat de rok niet voor mijn ogen flappert. Terwijl ik zo aan het stapelen was wist ik ineens waarom de auto’s in de jaren 50 en 70 zo veel groter waren dan nu. Bovendien weet ik nu ook dat de opmerking dat in tijden van crisis de rokken korter worden indirect correct is, maar niet helemaal. In tijden van crisis worden de auto’s kleiner en daardoor de rokken korter en strakker.

Trendwatchers voorspellen dat deze zomer de plissé rok haar terug haar intreden in het modebeeld gaat doen. Eens kijken hoe snel de autofabrikanten op deze trend inspelen.

© Rianne, januari 2014

6 thoughts on “Soms overvallen de inzichten je zo maar ineens”

  1. Ooojee….alsof je fantasie met je op de loop gaat……of is het toch onbewuste reality? ( maar wel heerlijk hè om zo door te kunnen draven in gedachten!)

    Like

Reacties zijn gesloten.