Koetjes en Kalfjes

Zwijmelen op Zaterdag 19

Toet Zwijmelen op ZaterdagZaterdagmiddag 15 maart. De zon doet enorm haar best om er net zo’n lekkere dag van te maken als de voorafgaande dagen. De wind doet haar even een plezier en gaat liggen. Het wordt warm binnen, zo warm dat Yep de balkondeur open zet zodat Gremlin naar eigen believen binnen of buiten kan spelen. Het wordt buiten.

Ik trek mij met de laptop terug op de bank. Beetje blogs, Facebook en Twitter bijlezen. Na een tijdje begint het koud te worden bij de open deur en ik kruip onder de deken die momenteel standaard op de bank ligt. Wanneer Gremlin in de deuropening verschijnt zeg ik ‘Belastingdienst’ in een poging hem binnen te krijgen. Het werkt niet op eigen dieren volgens Yep. We maken wat grapjes en Yep imiteert een medewerker van de belastingdienst. ‘Jammer Meneer Muis, het hebben van vrouw en kinderen is geen reden om geen belasting te betalen. Ga maar werken. Ga maar solliciteren’. Vooral het gezicht wat hij er bij trekt is lachwekkend en er komt een herinnering aan een liedje bovendrijven.

Yep loopt ondertussen het het balkon op en ik zoek op youtube naar het liedje. Het is snel gevonden. Yep luistert er naar en zegt dan ‘Jullie hadden het maar makkelijk in de jaren 80. Allemaal leuke muziek. Dat is tegenwoordig wel anders. Er komt zoveel meuk uit’. Hij neemt een trekje van zijn sigaret en zegt dan ‘Nou ja, zet ik dadelijk maar weer Linkin’ Park op’.

Ik trakteer hem op nog een ander lied van dezelfde band (Proemevlaai) en realiseer mij… Dit is een leuk verhaal voor Zwijmelen op Zaterdag. Nu maar hopen dat hij niet boos wordt om de omschrijving ‘kinderen’.

Janse Bagge Bend – Sollicitere (1982)

© Rianne, maart 2014

Voor meer Zwijmelen op Zaterdag verwijs ik eenieder met liefde door naar Marja.

19 thoughts on “Zwijmelen op Zaterdag 19”

    1. Ik woonde in Brabant, sprak geen dialect en toen hoorde ik dit nummer en dacht ‘Dat Limburgs valt reuze mee, zo moeilijk is dat niet’.
      Zucht.. Dat bleek een verkeerde inschatting… 😉 Nu na 25 jaar mis ik soms nog delen van een verhaal..

      Like

  1. Troost voor Yep, ook in onze tijd was er bagger, alleen draait geen mens dat nog. Ik kan me heel goed herinneren dat ik destijds, ook HEEL veel muziek bagger vond. De Hitkrant waar ik lid van was had maar zelden posters die ik wilde ophangen. Iets waar klasgenootjes en vriendinnen dan weer heel blij mee waren 😉

    Like

  2. ik puberde begin jaren 70 en was helemaal idolaat van Abba en The Tavares oa …. ik herinner me nog dat mijn klasgenootjes dat maar suf vonden…wel zo suf dat ik niet het lef had andere lp’s die ik had te benoemen (Brenda Lee en Jim Reeves). ik was dolgelukkig met mijn lp’s die ik dan ook grijs draaide terwijl ‘iedereen’ in mijn klas sprak over ACDC enzo (brrrrr)

    Wat hier gezongen wordt is voor mij grotendeels onverstaanbaar, geloof niet dat ik het toen mooi gevonden zou hebben 😉

    Fijn weekend

    Like

  3. In die crisisperiode is mijn vader ook enige tijd werkloos geweest dus dit liedje staat me zeer bij, even als ‘Koos Werkeloos’ van het Klein Orkest.

    Like

  4. Een plezante flashback, maar geen leuk nummer voor al die werklozen in Nederland die keihard op zoek zijn naar een baan, maar als je de veertig gepasseerd bent, ben je op de arbeidsmarkt vaak te oud. Jammer, want deze regering wil dat je minstens doorwerkt tot je 67e jaar. Jij ook? Fijn weekend en lieve groeten van ons Rianne.

    Like

    1. Ik wil niet doorwerken tot mijn 67ste maar zal wel moeten. Ik hoop dat ze spijt krijgen van hun besluit. Zal wel niet.

      Ik wens jullie ook een fijn weekend toe.

      Like

  5. Yep heeft gelijk, muziek in de jaren ’80 was leuke muziek met inhoudelijk goede teksten (ok, waar je soms geen hout van verstaat haha!) en waar men nu nog dagelijks van geniet.

    Like

  6. Ik versta het dus wel, leuk liedje..net zoals het genoemde proemevlaai…( ook yammie trouwens ) fijn weekend Rianne en Yep…

    Like

  7. Elke tijd heeft goede en slechte muziek en dat is dan ook nog weer voor iedereen anders. Dit vind ik wel leuk, kan het redelijk volgen, maar zeker niet alles.
    Ik heb Limburgse vrienden en als ze met elkaar Limburgs praten, wat ik altijd juist leuk vind, kan ik het ook best wel verstaan. Maar dan moet ik wel weten waar ze het over hebben 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.