Koetjes en Kalfjes

Bewijs

Ergens in 2007 maakte ik kennis met een meneer type ruwe bolster, blanke pit. Je kent ze wel. Ruig uiterlijk, een auto die zo veel lawaai maakt dat ik gezeten in de achtertuin kon horen wanneer hij het dorp inreed en een hartje zooooooo klein. Eigenlijk was jij nergens bang van. Geen berg te hoog, geen weg te steil, de term ‘wat de boer niet kent’ was niet aan hem besteed. Hij was alleen een klein beetje bang voor water. Niet als dat spul uit de douchekop kwam. Niet wanneer het spul in welke vorm dan ook  uit de hemel viel. Maar wanneer het slootjes, plassen, beekjes, rivieren vormde moest hij er niets van hebben.

Nu woonde ik in die tijd in Kessel, een dorpje aan de Maas in bezit van veer. Een groot veer. Eentje waar de auto’s drie rijen dik op kunnen staan. Dat veer dat trok aan de beste man en op een dag stelde hij voor een eindje te gaan rijden. Een tochtje met het pontje was in de rit ingegrepen. Met het zweet in de handen reed hij het veer op. Terwijl ik genot van de geur van het water, het uitzicht keek hij recht voor zich uit. Eenmaal aan de overkant aangekomen slaakte hij een zucht van verlichting en reed van het pontje af.

Thuis gekomen vroeg hij om het bonnetje. ‘Voor de accountant?’, vroeg ik voor de grap, maar nee, dat was het niet. Hij had het bonnetje nodig om als bewijs aan zijn ouders te laten zien dat hij met het veer de Maas overgestoken was. Helaas voor hem, zijn ouders geloofde hem niet. Tenminste, het eerste wat zijn vader aansluitend aan onze kennismaking vroeg was ‘Is die dieke echt met die trekker van hem het veer op gereden of heb jij hem dat bonnetje gegeven?’.

Hoe ik hier zo op kom? Gisteren, op het pontje tussen Steyl – Baarlo zag ik eenzelfde stoere bink zenuwachtig zwetend en licht groen uitgeslagen staan. Zijn vriendin regelde een andere bewijslast. Zij nam een foto met het water op de achtergrond.

© Rianne, april 2014

8 thoughts on “Bewijs”

  1. Tijden veranderen hahaha!
    Ik ben nog maar 2x alleen met de auto een pont opgereden en dat was een kleintje, en ook ik was blij toen ik aan de overkant was hoor…

Reacties zijn gesloten.