Koetjes en Kalfjes

Zetje!

Ik zou liegen wanneer ik zeg dat het slecht met mij gaat. Buiten dat griepje van laatst gaat het, ik kan niet anders zeggen, heel erg goed met mij. Ik slaap beter, beweeg meer en heb zowaar weer wat meer energie. Helemaal top!  Toch zijn en blijven er dingen bestaan waar ik tegen op zie. Mijn balkon ‘opruimen’ is zo’m ding. Hoe hard het ook nodig is, hoe graag ik het ook wil… Het idee van eerst -tig vuilniszakken met dode planten en kapotte manden en potten naar de vuilnisbak te brengen en daarna ongeveer evenveel spul vanuit de auto via de trap naar mijn balkonnetje te sjouwen trekt mij niet aan. Gevolg is wel dat ik nauwelijks op mijn balkon zit want het ziet er niet (meer) uit.

Dan is het zondag. In een opwelling besluit ik dat een week na moederdag bij mijn moeder op bezoek te gaan. Iets met een extra verrassing. Terwijl zij achter haar rollator naar de keuken sukkelt om koffie voor mij te zetten kijk ik naar haar balkonnetje. Het ziet er een stuk beter uit dan vorig jaar. Alle nog bruikbare potten zijn voorzien van zomerbloeiers. Ik zie aardbeien en tomaatjes. Ik vraag mij af wie haar geholpen heeft. ‘Zelf gedaan’, zegt ze. ‘Je tante heeft geholpen met het weggooien van alle kapotte potten en zo, maar de rest heb ik zelf gedaan. Elke dag neem ik naast de boodschappen een plantje mee. Ik moet nu wel gaan stoppen. De tafel staat vol’.

Het bleek precies het zetje te zijn wat ik nodig had. Als mijn moeder van 80, met al dat plaatwerk in haar rug en heup, met al die verlegde spieren en pezen, met een actieradius van maximaal 1 km per dag waarbij zij er voor moet waken de rollator niet los te laten want dan valt ze.. Als mijn moeder haar balkonnetje kan opfleuren, dan kan ik het ook.

Het was zweten om die zes vuilniszakken vol in de container te krijgen. Het was ploeteren om de potten, planten, aarde (en konijnenvoer) boven te krijgen… Maar het is me gelukt en ik ben dolblij met het resultaat. Mijn buitenverblijf is weer klaar. En dat ik tijdens het koffie drinken van vermoeidheid in slaap viel.. Dat is een kleinigheidje.

Mijn luie stoel

© Rianne, mei 2014

17 thoughts on “Zetje!”

  1. Dat ziet er erg gezellig uit, en nu maar hopen dat het mooie weer nog even blijft of in ieder geval weer terugkomt, dan kun je ervan genieten!

    Like

  2. Wat ziet het er gezellig uit! Hoop dat je veel mooie zomerse dagen en avonden daar mag genieten!

    Like

  3. Mooi geworden, echt! En het is ook zo heerlijk met dat fijne zonnige weer erbij.
    Enne, dat opruimen nu wel bijhouden …. anders moet je over een tijd opnieuw aan de slag 😉

    Like

  4. Nou ’t is beslist de moeite waard geweest hoor! En na wat slapen ben je die vermoeidheid zo weer vergeten en kan je des te meer genoeten van het resultaat. Voor wat, hoort wat 😉

    Like

  5. Soms moet je even doorbijten om achteraf te kunnen genieten van de heerlijke zonnestralen en het bijtanken van energie,…nu ik jouw terras zo zie, moet ik eerlijk bekennen dat het toch een gemis wordt, geen terras noch tuin,…..

    Like

    1. Dat zou niet kunnen. Heb bewust naar een flat met flink balkon gezocht. De tuin bijhouden lukt niet meer maar ik moet wel zo naar buiten kunnen lopen.

      Like

Reacties zijn gesloten.