Me Myself & I

Helweek? Een dag vind ik wel voldoende..

HELWEEK

De gouden regels van HELWEEK
Start maandagochtend en stop zondagavond
Sta elke ochtend om 5.00 uur op
Ga elke avond om 22.00 uur naar bed
Werk extreem hard, wees gefocust en plichtsgetrouw
Ben bewust van jouw modus en focus
Ga weloverwogen om met verschillende rollen
Ben de hele week positief en handel oplossingsgericht
Ben daadkrachtig en proactief
Neem kwalitatieve rust
Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk
Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten
Gebruik geen social media onder werktijd
Beperk gesprekken met collega’s tot een minimum
Sport minstens één keer per dag
Eet de hele week gezond
Laat de tv uit

Ik lees op het net iets over helweek, een door Noren bedachte manier om uit je comfortzone te komen. Aan mij niet besteed. Iedere avond om 10 uur naar bed vind ik niet erg. maar elke ochtend om 5 uur opstaan, dat zie ik niet zo zitten. Een aantal andere zaken zoals niet op social media rondlopen tijdens het werk vind ik normaal. No big deal.

Ondanks op tijd naar bed gaan valt de kwalitatieve rust mee en sta ik redelijk vermoeid op. Om 11 uur helpen mijn stembanden om ook het puntje ‘beperk gesprekken met collega’s tot het minimum’ uit te voeren. Ik ben mijn stem weer eens kwijt. En net… net wanneer ik denk ‘Ik ga vandaag op tijd naar huis’ blijkt het systeem down te liggen en mogen collega en ik alle zeilen bijzetten om er voor te zorgen dat de leverancier voor het einde van de middag het systeem weer in de lucht heeft. Als een soort vliegende keep vlieg ik trap op, trap af om her en der te overleggen ondertussen druk telefonerend. Zonder stem.

Tussen de telefoontjes en het traplopen door verheug ik mij op een rondje dijk en op het door Yep gekookte eten. Dan krijg ik een app-je van mijn kind. De trein heeft een aanrijding met een persoon gehad. Het wordt wat later. Wat later wordt veel later. Eerst moeten alle onderdelen teruggevonden worden. Daarna wordt de trein teruggesleept naar Eindhoven alwaar Yep op de trein naar Roermond mag stappen om met een gruwelijke omweg thuis te komen.

Ik ben dus eerder thuis dan hij en begin met koken. Wanneer het eten klaar is ga ik een eindje rennen.Vanwegen de regen en de wind wil ik aan mijn kant van de Maas blijven. Eenmaal op de dijk stopt het met zachtjes regenen. Het begint te hozen. Het rennen valt zwaar. Mijn benen doen pijn en daar waar die pijn normaal na een paar minuten verdwijnt maakt de kou en de regen dat ze alleen maar pijnlijker worden. Na 7 minuten keer ik om. Een andere loper zwaait dat ik door moet lopen. Met de wind en de regen in mijn rug lukt dat zo waar ook nog. Tien minuten later keer ik weer en krijg de regen en de wind vol in mijn gezicht. Hoewel Evy mij nog probeert aan te moedigen snoer ik haar de mond en neem de kortste weg naar huis alwaar ik snel mijn warme pyjama aantrek en een bak risotto pak om de inwendige mens te versterken.

Ondertussen zijn we al weer een uur verder. Yep is nog steeds niet thuis. En ik… Ik vraag mij af of om tien uur naar bed gaan niet veel te laat voor mij is. Een ding weet ik wel. Ik hoop dat het bij een heldag blijft. Een hele week overleef ik niet.

© Rianne, 7 september 2014

8 thoughts on “Helweek? Een dag vind ik wel voldoende..”

  1. Voor iemand met een duidelijk afkeer voor regels, is de helweek geen optie voor mij. Niet vrijwillig in ieder geval. Ik zie er sowieso het nut niet van in. Er staan echter wel een aantal regels in waar ik me al met gemak aan houd! Extreem hard werken…kan niet gezond zijn voor een mens. Als je nog tips wil hebben om uit je comfortzone te komen, mag je me altijd mailen 😀
    Respect voor je hardloopvorderingen!
    Liefs Kakel

    Like

    1. Ik ben gisteren zo ver mijn comfortzone uitgegaan dat ik de eerst komende 10 weken binnen op de bank heel comfortabel moet cocoon-en.. 😉

      Like

  2. Zelfs voor iemand die heel erg van uitdagingen houdt is dit een brug te ver :-),……focussen op wat moet ik me focussen op mijn werk?? Ik ga deze aan me voorbij laten gaan 🙂

    Like

  3. Nee, ook niks voor mij. Hoewel ik wel merk dat nu ik extra vroeg op sta om te gaan hardlopen, ik de andere dagen als uitslapen beschouw. Dus na zo’n helweek ben je vast heel happy met je gewone leven!

    Like

Reacties zijn gesloten.