Me Myself & I

Wow.. Suikerbom

Sinds vorige week donderdag zit mijn sapvastenkuur er op en mag ik weer alles eten. Wat niet wil zeggen dat ik dat ook doe. Ik heb flink geschrapt in mijn koffie consumptie en heb op het werk, om maar even een dwarsstraat te noemen, nog geen druppel koffie uit de automaat gehaald. Het trekt me niet. Koffie-loze dagen deren mij (voor nu) niet meer.  Ik word helemaal blij en gelukkig van mijn kruidentheetjes.

Ook qua eten let ik goed op. Tussen de middag ben ik tevreden met dat wat ik van huis mee heb genomen. Ik voel weinig behoefte om een snackje te snacken. Woensdag heb ik wel een kopje gepureerde paprikasoep genomen maar dat smaakte niet helemaal zoals ik verwacht had dus dat was (voorlopig) een eenmalig experiment. ‘s-Avonds verdwijnt er meer groente in de pan terwijl ik qua hoeveelheid vlees wat aan het minderen ben. Goed bezig dus.

Donderdag had ik een afscheidsetentje van een collega. Ik ging voor het keuze menu en startte met een rode bieten carpaccio. Als hoofdgerecht had ik gewokte tofu met groenten. Niets mis mee dus. En toen kwam het toetje…. Had ik dat pas na de hoofdmaaltijd besteld had ik het waarschijnlijk laten zitten. Nu had ik meteen bij het begin al voor de tiramisu gekozen. Ik houd nu eenmaal niet van Dame Blanch en koffie met bonbons trok mij ook niet.

Nu is een goede tiramisu niet te versmaden en dit was een goede tiramisu. Van te voren had ik al dapper twee lactase pillen genomen om mijn lijf te helpen met het verteren van de lactose. Helaas had ik buiten de waard, of beter gezegd buiten de suiker gerekend. Tiramisu zit niet alleen boordevol lactose, het is ook een suikerbom. En dat heb ik geweten. Tegen de tijd dat ik thuis was had ik een hoofdpijn waar je u tegen zegt en mijn darmen rommelde en bromde. Een paar glazen water later ging het weer een klein beetje maar toen werd ik misselijk, niet normaal meer. Ik voelde mij bleh maar ook een beetje blij. Dankzij deze heftige fysieke reactie van mijn ‘schone’ lichaam op het te suikervol toetje weet ik dat het een hele tijd gaat duren voordat ik dat weer aandurf.  Hoe verder dat moment in de toekomst ligt, des te meer kans heb ik dat gezond en suikervrij voedsel eten een gewoonte is geworden. Da’s een gewoonte waar ik wel mee wil leven.

© Rianne, 5 maart 2015

16 thoughts on “Wow.. Suikerbom”

  1. Suiker is het grootste vergif voor het lichaam. Bedankt op jou tips op mijn blog. Ik ben het nog allemaal aan het voorbereiden en ik ben er nog niet helemaal uit. Suiker ga ik in elk geval laten. Ook koffie en meer water drinken, want ik ben daar nooit goed in geweest. Fijn weekend Rianne.

    Like

    1. Water drinken is voor mij ook een ramp al lukt het nu wat beter. Koffie drink ik nauwelijks meer. Ik zit nu aan mijn eerste bakje sinds dinsdag…

      Like

  2. Weet je, veel dingen die ik vroeger nam, eet ik nu gewoon niet eens meer graag. Ik ben overgestapt op vegetarisch eten en toen ik niet zo heel lang na die overschakeling een hamburger ging eten, smaakte dat vlees me helemaal niet. Dus ik neem het nu niet meer. Grappig hoe je lichaam zich zo aanpast op zo’n veranderingen in gewoontes hè!

    Like

  3. Knap dat je de knop om hebt gezet en gestopt bent met al dat suiker.
    Inmiddels zelf al een aantal weken aan het minderen. Inmiddels eet ik een hoop “slechte” dingen nog maar met mate. Ook mijn grote trek in vlees is aan het afnemen. En de trek in thee en verse sapjes neemt toe …
    Nu nog volhouden haha.
    Fijn weekend alvast.

    Like

  4. Ook ik heb nog geen dag spijt dat ik met de consumptie van suiker en aanverwante artikelen gestopt ben. Mocht de cvs/me ooit nog weggaan, dan blijf ik stoppen met de suiker. Het voelt gewoon veel beter aan voor mijn lijf. Ik heb de knop omgezet en kan er makkelijk mee leven. Mensen bij wie ik op de koffie ga, hebben het er moeilijker mee dan ik 😉
    Fijn weekend,

    Like

    1. Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Geen koekje bij de koffie/thee dat kan niet. Dan ben je of aan het lijnen of ongezellig en meestal beide. Gelukkig wordt de minder-suiker-minderheid steeds groter.

      Like

  5. Daar zie je toch maar weer aan wat een gif suiker is. En het effect was bij jou natuurlijk nog wat groter omdat je zo goed aan het ontgiften geweest bent.

    Like

  6. Wat rot dat je beroerd werd van die Tiramisu, maar je weet nu wel helemaal zeker dat het slecht is. Ga maar goed door zo!
    Ik zit aan de halfvolle kwark met appel/kaneel, heerlijk. Is dat verantwoord?
    Ik heb niet zoveel zin om me er heel erg op toe te leggen… maar misschien krijg ik nog eens de geest.

    Like

  7. Afgelopen maandag was het kookles en daar stond rijstpap op het menu, zo zoet maar zo lekker dat ik het me achteraf enorm beklaagd heb net zoals de nasi goring, mijn darmen in de knoop legde 🙂

    Like

    1. Haha.. De collega’s hadden het vandaag over een bezoek aan een ijssalon. Ik pak wel koffie of iets anders… Maar geen ijs.,

      Like

Reacties zijn gesloten.