GedachtenGang

Beperkt rijbewijs..

Nee, dit blog gaat niet over Yep en zijn rijlessen want hij lest op dit moment niet. Hij moet eerst zijn theorie gaan halen en kan dan na nog een paar lessen afrijden. Maar dit terzijde.

Nee, dit blog gaat over een fenomeen waar ik een jaartje of 14 geleden voor het eerst over hoorde. Vriendin en ik plande een weekendje weg richting IJmuiden en een kennisje zei tegen mij: ‘IJmuiden? Mag jij daar rijden? Ik heb alleen maar een rijbewijs voor Kessel en omstreken’. Nu was ik ooit een natuurlijk blondje en ben in mijn latere leven ook regelmatig kunstmatig blond geweest maar zelfs ik weet dat een rijbewijs landelijk is en niet regionaal of plaatsgebonden. Het schaap bedoelde ook dat zij onder geen voorwaarden van voor haar bekende wegen afwijkt. De bekende wegen liggen in een straal van 10 km rondom haar woonplaats.

Eerst dacht ik nog dat Kennis uniek in haar soort was maar in de loop der jaren ben ik nog heel wat vrouwen tegen gekomen die zichzelf zo’n beperkt rijbewijs toedichten en geloof mij, buiten hun geslacht kon ik geen andere grote gemene deler vinden. Er zitten carrièretijgerinnen bij, maar ook dames die een paar uur buitenshuis werken meer dan voldoende vinden. Er zitten vrouwen bij die hun hele leven binnen een straal van 10 kilometer hebben gewoond, maar er zitten ook vrouwen bij die zelfs aan de andere kant van de wereld hebben gewoond.

Ik vind het wat beperkend, zo’n rijbewijs voor Woonplaats plus omgeving, maar iedereen haar meug. Gelukkig ken ik veel meer vrouwen die net als ik gewoon in een auto stappen en een tocht van een paar 100 (tot vele duizenden) kilometers maken. Nu voorzien van TomTom, vroeger van landkaart en het straatnamenboek.

Gisteren ben ik (bijna) van mijn niet aanwezige geloof gevallen. Ik hoorde een jongedame vertellen dat haar schoonvader een rijbewijs voor Woonplaats en omgeving heeft en van mening is dat een plaats die verder dan 8 km  bij zijn woonplaats vandaan ligt eigenlijk al te ver weg is om regelmatig naar toe te rijden. Ik dacht nog dat zij een grapje maakte, maar net als 14 jaar geleden bleek het geen grapje te zijn.

Eigenlijk ben ik wel een beetje blij om te leren dat er ook mannen zijn met deze handicap. Nu kan ik zelfs die ene grote gemene deler loslaten. Het heeft geen fluit met geslacht te maken maar alles met… Tja, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Maar ik kom er wel achter. Ooit.

© Rianne, 14 maart 2015

12 thoughts on “Beperkt rijbewijs..”

  1. Toen ik mijn rijbewijs haalde, ondertussen anderhalf jaar geleden had mijn Lief ook een beetje schrik toen ik gewoon aankondigde dat ik even meer als 150 km zou gaan afleggen in mijn eentje. Ondertussen is het niet erg meer en fronst hij enkel maar als ik spreek van de grens oversteken. En Zeeuws Vlaanderen is blijkbaar nog België want dat is dan weer niet gek. Gelukkig is mijn rijbewijs Europees 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Ik eb een gewoon rijbewijs. Hier in België heb je dat soort rijbewijzen niet, al zou dat voor mij geweldig interessant zijn! I rijd ook niet meer zo ver, tenzij in geval van nood, of als mijne Wim geen verlof kan nemen.

    Like

    1. Gelukkig reikt de gemeente zoiets niet uit. Het zit gewoon bij de mensen tussen de oren. Mensen keggen zichzelf die beperking op..

      Like

  3. Ik zou mezelf nooit zo willen beperken, anmehoela! Van veel vrouwen heb ik al gehoord dat ze niet op de snelweg durven te rijden. Neem dan nog een paar rijlessen, denk ik, dat is beter dan je neer te leggen bij je “gebrek.”

    Like

    1. Dat vind ik ook. En natuurlijk is het soms eng om op onbekend terrein te rijden… Maar als je het niet probeert kom je nergens..

      Like

  4. Ik heb ooit mijn oudste zus overgehaald om van Breda naar Amsterdam te rijden. Ik had speciaal voor haar een vrouwenroutebeschrijving geschreven. Met kreten er tussen als ‘het gaat hartstikke goed!’ en ‘je moet nu een tijdje gewoon rechtdoor, kun je even bijkomen’. En ze heeft het gered, hoor! Één keer en daarna nooit meer. Ze gaat nu altijd met de trein. Tja…

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.