Koetjes en Kalfjes

Verkeerssituatie gewijzigd

Kennen jullie dat verkeersbord wat je verteld dat je goed moet opletten omdat de verkeerssituatie gewijzigd is? Vaak zie ik dat bord staan op plaatsen waar ik nog niet eerder ben geweest, of waar ik maar zo zelden kom dat de oude situatie mij niets zegt. Ooit ging ik na het zien van zo’n bord dusdanig diep in mijn geheugen graven dat ik even een gevaar ip de weg werd, Dar geven doe ik dus niet meer.

Zaterdagochtend zit ik, in ieder geval voor een zaterdag, vroeg in de auto op weg naar weer een keertje vriendin uit helpen. De weg is bekend. Zelfs het stukje waar ze aan het werk zijn begint door de regelmatige ritjes van de afgelopen maand bekend te voelen al blijft het vreemd dat ik niet meer links op de T-splitsing hoef maar rechtsaf de rotonde op. Met die gedachten in mijn hoofd rijd ik achter mijn voorganger de vijftig meter naar de volgende rotonde waar ik na driekwart rondje mijn weg niet alleen gevoelsmatig correct vervolg.

Er wordt nog druk gewerkt aan de rotonde. De strepen zijn nog geel, net als de bewegwijzering. Maar een rotonde is een rotonde. Daar rijd je rechts op en dan is blijf je links sturen totdat het tijd wordt om een afslag naar rechts te nemen. Zo simpel als wat. Kind kan de was doen. Niet dus. Terwijl ik op de eenbaansrotonde van afslag naar afslag rijd komen mij ineens twee auto’s tegemoet. Het klopt dat er nog geen bord staat wat zegt dat de verkeerssituatie gewijzigd is. Het klopt dat wanneer je een rotonde driekwart rond moet het sneller is om linksaf te slaan maar het was wel even schrikken.

Misschien toch tijd om dat bord met in mijn ogen negen van de tien keer non-informatie daar te gaan plaatsen. Als een klein geheugensteuntje voor hen die de oude situatie nog in hun bloed hebben zitten.

© Rianne, 4 april 2015

6 thoughts on “Verkeerssituatie gewijzigd”

    1. Rijbewijs voor plaats X en omgeving? Niet opletten? Niet nadenken? Terwijl er wel een verkeersbord staat met het rondje en de diverse afritten… Bovendien was het aanleggen van twee rotondes The talk of the town En reden de voorgangers van beide spoken wel op correcte wijze de rotonde op…

      Like

  1. Marja had het niet beter kunnen zeggen: levensgevaarlijke mafkezen!
    Ik heb het een keer heel bont gemaakt. Ze waren aan onze provinciale weg bezig en op vrijdag moest je nog rechtsaf over een smal bruggetje en werd je via een omleiding naar de provinciale weg geleid. Op maandagochtend – vroeg!- reed ik weer rechtsaf over dat zelfde bruggetje maar reed ineens over grind. Grind? dacht ik, sinds wanneer ligt hier grind. Nou, sinds het bruggetje was afgesloten.
    Pal voor een houten werkkeet was ik tot stilstand gekomen. In het zicht van alle bouwvakkers….
    Liefs Kakel

    Like

Reacties zijn gesloten.