Me Myself & I

Minder schuldig

Vrijdagavond, tijdens het naar beneden sjouwen van alle overtollige balkonmaterialen krijg ik ineens een ingeving. Wat als ik de tafel en de twee stoelen nu eens niet in mijn schuur zet maar in de doorgang van de straat naar de ingang van de flats? En wat als ik de spullen dan voorzie van een briefje ‘Gaat naar stort’? Ik zet de stoelen er neer terwijl Yep een briefje maakt. En kwartier later zet Yep er het tafelblad en ik de poten, voorzien van alle moeren, naast. Wie weet is er iemand hier in het gebouw die heel blij is met een tafel en een paar stoelen. Het is tenslotte nog steeds crisis.

Zaterdagochtend, wanneer ik met Harriëtte en haar man naar haar auto loop (en hij naar de mijne) staan de spullen er nog. Even twijfel ik. Zal ik ze snel in de schuur zetten? Harriëtte heeft een vraag voor Yep en Yep neemt de tijd om haar vraag te beantwoorden. Daarna gaan we naar het huis van Harriëtte. Zij om daar te blijven, ik om mijn auto terug naar huis te nemen. De spullen staan nog steeds in de doorgang. ‘Straks haal ik ze binnen’, neem ik mij voor.

Wanneer ik anderhalf uur later weer thuis ben zie ik dat de doorgang leeg is. Zelfs het briefje is weg. Mijn nog lang niet versleten spullen krijgen een nieuw leven. Er gaat iemand anders op zitten, aan eten, drinken, genieten van het buiten zijn. Blij (en ook wel een beetje verdrietig) dat mijn gevoel dat iemand hier in het gebouw mijn spullen een tweede leven wil geven waarheid bleek te zijn is mijn schuldgevoel acuut een stuk minder en kan ik met volle teugen genieten van de nieuwe spulletjes.

© Rianne, 12 april 2015

10 thoughts on “Minder schuldig”

  1. Fijn dat je spullen meegenomen zijn 🙂
    Hier gebeurt het ook regelmatig. Groter spul dat weggaat wordt eerst naast de containers gezet. Zo hebben we nu een paar balkonstoelen in de berging staan, waarbij we even een schroefje aan moeten draaien en een likje verf eroverheen, en dan zijn ze weer geweldig ^^

  2. Heel goed van je een ander kan het weer goed gebruiken. Ik ben directeur van een goede doelen winkel en wij zijn altijd blij met nog goede spullen. Als ik zie wat sommige mensen naar het grofvuil brengen en niet even de moeite nemen om het naar de kringloop te brengen word ik verdrietig. Het is een uitstekend idee om spullen voorzien van een briefje aan de stoep te zetten.
    Mijn ander blog is: http://www.1goedidee.wordpress.com deze gaat over de goededoelenwinkel

  3. Oh, wat een fijne manier om je spullen een tweede leven te geven zeg. Goed dat iemand ze ook echt nog kon gebruiken!

  4. Ik word daar ook altijd heel blij van! Ooit nam iemand een kast mee die ik buiten had gezet voor het grofvuil. Ik waarschuwde nog dat de achterkant rot was (kast had in de schuur gestaan) maar dat maakte niet uit. Een week later stond mijn kast wéér buiten te wachten op de grofvuil-wagen.. Toch jammer.

Reacties zijn gesloten.