Koetjes en Kalfjes

Jaren training

Aangezien ik een decemberkind ben kan ik niet zeggen dat ik op de camping geboren ben, maar vanaf mijn zeer prille jeugd bracht ik elk weekend en de zomervakantie door op een camping. De eerste jaren aan zee en de latere jaren, na wat omzwervingen in het buitenland, in Drenthe. Wat ik in die tijd geleerd heb is dat het helemaal niet moeilijk is om buiten te leven (mits het niet te hard regent) als je er maar voor zorgt het niet koud te krijgen. Dat wil zeggen: niet wachten met het aantrekken van een lange broek, sokken, een vest totdat je het (te) koud krijgt met dat moment anticiperen en net iets eerder er voor zorgen dat je het niet koud krijgt.

Ergens in de afgelopen -tig jaren is er een kentering in mijn ‘buiten leven’ leven gekomen. Eerst door een partner die weinig tot niets met buiten heeft, toen door een lijf wat niet meewerkte en het niet koud mocht krijgen want anders…

Dat anders wil trouwens niet zeggen dat ik niet meer buiten kwam. Verre van. Maar wel gedoseerd en anders dan voorheen. Tot deze laatste week. De combinatie van mooi weer en een opgeruimd en ruim balkon maakte dat ik zo ongeveer alle momenten dat ik niet hoefde te werken of slapen buiten door bracht. Met een deken onder mijn kont, een kussen in de rug en een boek in mijn hand zit ik buiten totdat het te donker wordt om te lezen. Daarna blijf ik nog even zitten, gewoon om van de buitenlucht en de niet aanwezige sterren te genieten. Ik zie al een paar dagen de zon tussen de flats aan het water door onder gaan.

En koud? Nee, koud heb ik het niet. De jarenlange training van op tijd iets warms aantrekken bleek zich in mijn geheugen gegrift te hebben en zo wissel ik van een korte joggingbroek, naar een lange, van t-shirt met korte mouwen, naar teentje met lange mouwen gevolgd door een vest. En, heel belangrijk, wanneer zelfs de deken niet meer voldoende lijkt om warm te blijven (of wanneer ik een gruwelijk houten kont krijg, een paar kussens extra is geen overbodige luxe) maar voor ik verkleumd ben ga ik naar binnen en vrij snel daarna naar bed.

Bijkomend voordeel: Internet is vergeten; ik lees weer boeken. Het nadeel moge ook duidelijk zijn: Ik loop achter met blogs lezen. Maar dat komt vast weer goed. Ik moet alleen nog even de gulden middenweg vinden.

© Rianne, 16 april 2015

6 thoughts on “Jaren training”

  1. Heerlijk hé. Ik zit ook buiten van zodra de zon zich laat zien. Maar met mijn smartphone in de hand… Daar lees ik dan mijn blogs

    Like

Reacties zijn gesloten.