Koetjes en Kalfjes

De schrik zit er goed in

De laatste jaren voel ik mij steeds meer en meer onderdeel uitmaken van een minderheidsgroepering: Zij die weinig tot niets met poezenbeesten hebben.  Natuurlijk raak ik ook wel eens vertederd door een foto van een kitten en kan ik lachen om de filmpjes van avontuurlijke maar vooral komische katten maar ik heb totaal geen behoefte een poezenbeest in huis te halen.

De buurman wel. Ik heb daar geen problemen mee. Live and let live, zeg ik altijd alleen… Zijn poezenbeesten luisteren niet al te best. De jongedame die vorig jaar bij hem woonde vond niets zo leuk als op mijn balkon rond te struinen. Hoewel: Heel ver bij de flat vandaan rondstruinen is nog leuker. Op een dag is ze vertrokken en nooit meer terug gekomen.

Sinds het voorjaar heeft de buurman een katertje in huis. Een ongelooflijk ondeugend exemplaar met prachtige oortjes die nog nooit gebruikt zijn. Echt, luisteren is niet zijn sterkste kant. Dus kan de buurman 100 x zeggen dat-ie op het eigen balkon moet blijven, de jongeman doet gewoon waar hij zin in heeft. Ik stuur hem altijd weg want… Gremlin moet niets van de jongeman hebben.

Ik hoef niet eens buiten te zijn om te weten dat het poezenbeest op mijn balkon zit. Het sprintje wat Gremlin trekt zegt voldoende. En dan is het vrijdagmiddag. Ik loop het balkon op want hoor de buurman het poezenbeest roepen. Poezenbeest zit  op het muurtje, pal boven Gremlin. Oogjes een beetje dichtgeknepen likt hij nog net zijn snorharen niet af. Hij zit klaar om aan te vallen. Gremlin ligt met zijn oortjes naar beneden, half slapend en zeer rustig naast de bloempotten, zich van geen gevaar bewust. Ik stuur het poezenbeest weg en Gremlin reageert nog niet. Ik vind hem cool en dapper en vertel hem dat.

Een uurtje later is hij minder cool en dapper. Ineens rent hij naar binnen en schiet na diverse uitschuivers over het laminaat zijn hok in. Ik loop het balkon op maar poezenbeest is al weer vertrokken.

Zaterdag staat zoals gewoonlijk de laatste maand de deur open. Net als Gremlin’s hok. Normaal vliegt hij zodra hok en deur open gaan naar buiten maar dit keer niet. De hele dag blijft hij binnen in zijn hok. Pas laat in de middag, wanneer Yep ook buiten is, gaat hij het balkon op. Ik kan niet anders concluderen dan dat de schrik er bij hem goed in zit. De arme stakker.

© Rianne, 11 juli 2015

23 thoughts on “De schrik zit er goed in”

  1. Is er niet een manier om er voor te zorgen dat poezebeest jullie balkon niet meer zo aantrekkelijk gaat vinden? Een plantenspuit bv? Ik hou wel van ze maar aks ze in onze vijver vissen heb ik geen pardon 😉

    Like

  2. Och jee, maar die kat zal toch zeker niets doen? Onze katten deden wel eens neusje-neusje met ze, maar verder niets hoor. Misschien voorzichtig eens kennis laten maken?

    Like

    1. Er zijn katten waar ik dat mee zou proberen, maar met dit exemplaar niet… Hij zit echt in de ‘ik spring je in je nek’ houding.
      Daarbij: ik wil geen dieren van een ander op mijn balkon/in mijn huis (het vorige poezenbeest is Gremlin wel eens tot in de huiskamer gevolgd.. ) tenzij ik het beestje zelf uitgenodigd heb. Iets met zware allergie.

      Liked by 1 persoon

  3. Aaah het arme konijnenbeest… Hopelijk is ie snel over de schrik heen. Idd een plantenspuit klaar leggen of een plantje waar ze ook niet zo blij van worden is citronella… Misschien weerhoud dit hem om jullie balkon op te komen.

    Like

  4. Ik behoor ook tot je groepje hoor. In mijn vorige tuin krioelde het van andermans katten en hun uitwerpselen. Blij dat ik daar vanaf ben.

    Like

  5. Arme Gremlin. Hem vaak vertellen dat ie cool en dapper is, dan maar? Had ooit de kat van mijn buren in mijn lavabo zitten en weet nog altijd niet wie er het hardst schrok, poezemie of ik …

    Like

  6. En dat is dus waarom onze poezen nooit buitenkomen. Het zijn onze poezen, een ander hoeft er geen (over)last van te hebben.

    Like

    1. Ik vind jou steeds leuker worden… Ik denk er ook zo over. Vandaar dat het balkon volledig is afgezet zodat Gremlin niet bij de buren terecht kan komen..

      Like

  7. Katten mogen dan nog de liefste dieren zijn, luisteren gaan ze nooit! We kunnen ze niet opvoeden en hun instincten zijn ook niet ontwikkeld om te luisteren. Het zijn jagers, die niet beseffen dat het ene konijntje tam is en ze het ene diertje mogen vangen en het andere niet. Veel succes dus met de kater van je buurman. 😉

    Like

  8. Als de plantenspuit niet helpt, zou ik de elektronische vliegenmepper gebruiken. Eén keer goed raak, en de kater weet wie op het balkon bij jou de baas is. Ik ben de laatste die een dier pijn zal doen, maar hej, als het om de gezondheid van mijn konijn zou gaan, zou ik ook mijn kant kiezen.
    Succes en sterkte voor Gremlin!

    Like

  9. Katten zijn veel te eigenwijs om te luisteren. Die van ons blijft binnen zodat anderen geen last van haar hebben. 🙂 Overigens komt ze niet op mijn kamer want dan kan ik aan de prednison. Net als jij allergisch. Vind het wel sneu voor Gremlin. Hopelijk is hij snel weer de oude.

    Like

    1. We hebben nu al twee dagen regen. Daar houdt meneer ook niet van dus nu heeft hij een goed excuus om binnen te blijven. Wie weet raakt de buurkater zo ook weer wat op de achtergrond.. (Gremlin heeft natuurlijk maar een klein koppie..)

      Liked by 1 persoon

  10. Kun je geen stukje gaas of prikkeldraad als scheiding tussen jullie balkons aanbrengen?

    Like

  11. Ik houd ook niet van katten. Alleen van onze Spike, gewoon omdat-ie onze kat is. En die heeft een prachtige ren! Kan-ie toch naar (veilig!) buiten en niemand heeft last van hem. Ik zou voor de plantenspuit gaan!

    Liked by 1 persoon

    1. Lief… Volgens mij is hij vandaag weer de hele dag buiten geweest. Wel goed verscholen maar onder het kastje is het sowieso lekker koel (dus daar zit hij altijd al graag)..

      Like

Reacties zijn gesloten.