Lifestyle op z'n Wiebels

Wennen hoor, glutenvrij uit eten gaan

Toen de huisarts enige tijd geleden zei dat ik maar eens glutenvrij moest gaan eten maakte ik mij vooral zorgen over glutenvrij koken en zag verder niet zulke problemen. Tot ik mij een beetje ging inlezen en er achter kwam dat glutenvrij koken vrij eenvoudig is maar dat uit eten gaan ineens een heel ander verhaal wordt. Buiten het feit dat er in -tig duizend samengestelde gerechten glutenvolle toevoegingen zitten moet je ook opletten voor kruisbesmetting. Thuis is dat niet zo moeilijk. In de horeca wel. Dan moet je er op vertrouwen dat een ander het goed doet. Na het ‘er-zit-pasta-in-mijn-salade-debacle’ op het werk ben ik wat huiverig voor buiten de deur eten en drinken. Enorm jammer want dat is een hobby van mij. Vrijdag besloot ik dat het tijd werd mijn huiver te laten varen en weer eens iets buiten de deur te plannen.

Zondag was het zo ver.  Samen met Harriëtte ging ik naar Bij Christoffel in Broekhuizen. Een nieuw restaurant prachtig gelegen aan het water met een heerlijk terras. Hoewel Bij Christoffel geen glutenvrij restaurant is durfde ik het wel aan om daar te gaan eten aangezien ik de kok ken; een echte vakman. Dat kwam goed uit want ik was bij de reservering vergeten te zeggen dat een persoon glutenvrij moest eten. Onwennigheid van mijn kant. Gelukkig had hij het er bij de reservering bij laten zetten ;-).

Nadat we plaats hadden genomen op het terras bestelde wij beide een cappuccino. Weer vergat ik ‘glutenvrij’ er bij te zeggen waardoor er een koekje naast mijn cappuccino lag. Harriëtte ontfermde zich over mijn koekje en ik zette mijn kopje op een onderzetter in plaats van op het bordje mij onderwijl afvragend of eerst de koffie was ingeschonken en daarna het koekje er naast was gelegd of andersom. En of er een tang gebruikt werd of dat het koekje er met de hand bij gelegd was. Dat allemaal in het kader van de kruisbesmetting.

Na het in ogenschouw te hebben genomen van de kaart wist ik zo een hele rits gerechten aan te wijzen waar gluten in zaten. Voor de zekerheid vroeg ik aan het meisje wat onze bestelling kwam opnemen welke gerechten glutenvrij waren. Zij ging even met de kok overleggen en vertelde mij dat de salades glutenvrij waren en dat de clubsandwiches ook glutenvrij te krijgen waren. Kijk, dat laatste doet mij deugd. Dan weet je dat er bij het inkopen van de ingrediënten in ieder geval rekening wordt gehouden met de glutenvrij etende medemens.

Ik ging voor de salade met vlees. Daarbij kreeg ik een drietal geroosterde glutenvrij boterhammetjes en een schaaltje met drie smeersels: kruidenboter, groene en rode tapenade. Ik heb heerlijk gegeten en ben blij dat ik aanstaande zaterdag al weer bij Bij Christoffel op het terras aan mag schuiven voor een etentje met vrienden.  Inderdaad: Ik vind Bij Christoffel een aanwinst en zeer de moeite waard.

Qua drinken ging het nog een paar keer mis met het koekje bij de koffie en thee maar op een gegeven moment had het bedienend personeel het door en dacht ik er aan om een glutenvrije koffie (nou ja, tegen die tijd zat ik aan de muntthee) te bestellen. Leermomentje dus. Uiteindelijk ben ik zelf mede verantwoordelijk voor wat er op mijn bordje / in mijn beker komt.  De reservering voor aanstaande zaterdag is daarom ook voorzien van de opmerking ‘een persoon glutenvrij’ en ik weet nu dat ik dat ‘glutenvrij’ regelmatig moet herhalen.

Al met al is mijn ‘glutenvrij-uit-eten’ vuurdoop redelijk verlopen en heb ik slechts een weinig last gehad van een  kruisbesmetting door de koekjes. Leermomentje zal ik maar zeggen.

© Rianne, 12 juli 2015

10 thoughts on “Wennen hoor, glutenvrij uit eten gaan”

  1. Het is ook een bezoeking hè om veilig ergens te kunnen eten. Ik denk dat ik voorlopig even helemaal nergens ga eten hoor, veel te ingewikkeld allemaal, glutenvrij, histamine vrij pffff die mensen zien me al aankomen.
    Je boft maar met Bij Christoffel!

    gr Bibje

    Like

    1. Er zijn restaurants die hebben zelfs een gedeeltelijk glutenvrije kaart. Andere niet maar als er een goede kok staat, en hij weet op tijd dat er iemand komt die glutenvrij moet eten, dan kan zo iemand toverenen.

      Liked by 1 persoon

  2. Heb 2 jaar glutenvrj gegeten, en ook regelmatig uitgegeten want altijd wel goed ging, merk dat er de laatste jaren heel veel producten zijn bijgekomen en dit het hele gebeuren een stuk makkelijker maakt. Groter probleem vind ik de pretparken en dergelijke, bemachtig daar maar eens iets glutenvrij, een stuk moeilijker dus.

    Like

  3. Een hele vooruitgang dat restaurants er rekening mee houden. Voor hen is het een kleine moeite, voor degene die uit eten kan een onvergetelijke avond! Fijn dat het zo gezellig was. Je verdient het.
    liefs Kakel

    Like

Reacties zijn gesloten.