Me Myself & I

Niet lekker of toch…?

Toet etenDonderdagavond ging ik met een viertal ‘echtwel-een-beetje-meer-dan-slechts-(ex-)collega’s’ uit eten naar een restaurant waar wij nog niet eerder zijn geweest. Bij de reservering was de melding ‘eenmaal glutenvrij’ doorgegeven. Dat was geen probleem en inderdaad: Toen ik bij onze tafel arriveerde stond er naast de mand met brood ook een bordje met glutenvrij brood inclusief een eigen tapenade. De eerste punten voor dit tapasrestaurant waren binnen.

Dat duurde totdat de kaart kwam. Er was wel heel veel weggestreept of voorzien van de tekst ‘zonder saus’. Nu vind ik dat laatste niet erg. Ik vind de hoeveelheid saus die sommige koks over je vlees gooien vaak zonde. Je proeft je vlees niet meer. Ik bekeek de kaart om te bestellen en had prompt een paar vraagtekens bij het feit dat de loempia en het bladerdeeghapje niet doorgestreept waren. Navraag leerde dat dat een omissie was en een minuut later was de glutenvrije kaart weer twee hapjes kleiner.

Bij het bestellen gaf ik middels een G aan dat ik een glutenvrij hapje wilde hebben. De kok deed zijn best, het bediend personeel iets minder. Dus had ik de salade met croutons en mijn tafelgenoot de glutenvrije variant. Mijn salade ging weg, er kwam een nieuw exemplaar. Het ging wel vaker fout maar gelukkig ontdekte mijn tafelgenoten en ik het  telkens  op tijd. Dacht ik. Dachten wij.

Op weg naar huis vertelde mijn buik wat anders. Die begon te rommelen en bleef rommelen. Dat niet alleen, hij begon ook op te zetten. Ik besteedde er weinig aandacht aan. Tenslotte had ik best wel een beetje veel gegeten.

Rommel en met bol buikje liep ik de volgende morgen over dijk, ging later boodschappen doen. Rillerig kwam ik daarvan terug. ‘Je gaat ziek worden’, zei Yep en ja, daar leek het wel op. Totdat ik een sprintje richting toilet moest trekken. Daarna was het meteen afgelopen met rommelen en begon mijn buik weer normale proporties aan te nemen.

Ik heb weer een lesje ‘Glutenvrij uit eten gaan’ gehad en ben nog niet klaar voor het examen. Ik moet nog even oefenen. En ik niet alleen.

© Rianne, 4 september 2015

8 thoughts on “Niet lekker of toch…?”

  1. Jeetje wat balen zeg. Je zou toch denken dat het tegenwoordig heel gewoon is om in een restaurant glutenvrij te eten. Succes met de volgende poging!

    Like

    1. De kok weet het vaak allemaal wel. er moeten alleen duidelijke afspraken zijn over manier van opdienen en klaarzetten voor de bediening … En daar schortte het nu aan. Tijdens vorige ervaringen werden bijvoorbeeld andere schaaltjes of bordjes gebruikt. Dan kan het haast niet fout gaan.
      Hoewel de kok dit keer ook een aantal fouten heeft gemaakt. Zo wilde mijn buurvrouw ook een hapje zonder saus. Aangezien ik die ronde maar een gerechtje bestelde, bestelde zij het tweede glutenvrije hapje (zond saus dus). Bij haar lag er een sausje naast, de overbuurman kreeg zijn lamsrack per ongeluk zonder saus. Kok had verkeerd gelezen of het niet goed onthouden.

      Like

  2. Ik heb zomaar het idee dat ze die mensen van de bediening eens echt goede instructies moeten geven. Laten weten wat er kan gebeuren met mensen die het verkeerde binnen krijgen…
    Nou ja, gelukkig ging het snel genoeg weer over hè. Maar idd er moet nog veel geleerd worden.. pfff

    Like

  3. Dat verpest toch veel van je gezellige avond. Maar ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om iets klaar te maken voor een glutenvrij persoon. Een vriend van me heeft het. Je zoekt je rot in de super. En al helemaal als het om versnaperingen gaat. Dan heb je maar een heel klein aantal mogelijkheden en die zijn vaak nog niet lekker ook, volgens die vriend.
    Moeilijk!!

    Like

    1. Ik vind het eigenlijk wel meevallen. De AH hier heeft een redelijke collectie glutenvrij eten. Op hun site staan glutenvrije recepten. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik al een tijdje niet meer met pakjes kookte en dat ik de meeste zoetigheid zoals koekjes goed kan laten staan. Dat maakt het wel makkelijker. En alles went als het goed voor je is.

      Like

  4. Ik denk dat veel mensen niet weten dat je echt ziek wordt als je gluten binnen krijgt. Vaak denken mensen toch dat het zomaar ‘hip gedoe’ is waardoor het niet echt serieus genomen wordt.

    Like

Reacties zijn gesloten.