Lifestyle op z'n Wiebels

ZoZ: Money Money Money

Zoals eerder verteld heb ik het programma en de bijbehorende app van YNAB (YouNeedABudget) aangeschaft. In deze post ga ik proberen uit te leggen waarom ik hier zo enthousiast over ben. Wat ik nu anders doe qua budgetteren dan voorheen.

Ik heb maandag uitgelegd dat mijn budget in excel eigenlijk een digitale versie van een papieren tijger is. Iets wat wel mij wel inzicht verschafte maar mij niet aanspoorde tot minder geld uit geven. Dat doet YNAB wel. Dat heeft o.a. met ‘de regels’ te maken. Ik ga niet alle regels benoemen, maar wel de drie die momenteel voor mij het belangrijkst zijn.

  1. Ga uit van het geld wat je op dit moment te besteden (dus op de rekening of in je beurs) hebt.
  2. Geef elke euro een doel.
  3. Reserveer je salaris van deze maand volledig voor volgende maand.

Regel 1 lijkt heel logisch maar oplettende lezers weten dat ik tot vorige week niet uitging van het geld wat ik te besteden had maar van een gebudgetteerd gemiddeld inkomen. Niet handig want daarmee kun je niet sturen.

Regel 2 is een hele grappige vind ik. Nadat ik mijn bank + beurssaldo had ingevoerd maakte ik weer een uitgaven overzicht en begon het beschikbare geld daarover te verdelen. De posten die ik begin september al had betaald (voordat ik met YNAB ben begonnen) liet ik voor september buiten beschouwing. Tot mijn grote verbazing hoefde ik maar bij een paar ‘vrije uitgaven’ posten het bedrag een klein beetje naar beneden bij te stellen om de maand september op budget niveau kiet te kunnen spelen. Het budget  voor met name ‘supermarkt’ is nog dusdanig ruim dat ik een beer opvreet als ik er niet mee uitkom. Dan doe ik echt iets fout.

Bovenstaande betekent ook dat ik volgende maand al aan regel 3 kan werken: Leef volgende maand van wat je deze maand verdient. Hoewel ik het geld nog niet binnen heb weet ik al wel hoeveel het wordt. Daardoor kon ik wat vooruitwerken en …. Dit moet budgettair gezien lukken. Het enigste onderdeel waar ik geen geld meer voor heb is sparen. Dat schort ik daarom even een paar maanden op (ook in november weet ik nu al dat ik wat geld te kort kom om te sparen). Maar… als het mij lukt om de maanden oktober en november van het salaris van respectievelijk september en oktober te leven dan doe ik het dit jaar een stuk beter dan vorige jaren. Ik mag nu dan twee maanden niet sparen (€200,00), voorafgaande jaren moest ik in deze twee maanden ongeveer € 550,00 van mijn spaargeld terugstorten.  Jullie horen de komende tijd of het gelukt is.

Mocht je door mijn verhalen ook enthousiast zijn geworden en er over te denken om het programma aan te schaffen dan vind je hier de link naar de kortingscode. Je kan het natuurlijk ook eerst gratis (34 dagen trial) uitproberen.

Omdat ik nu aan het einde van dit blog ben gekomen en omdat het zaterdag is plak ik nog even een toepasselijk muziekstuk en wel Money Money Money uit de film Mama Mia.

© Rianne, 16 september 2015

Voor meer Zwijmelen op Zaterdag verwijs ik graag naar het blog  van Marja.

22 thoughts on “ZoZ: Money Money Money”

  1. Ik wens je uiteraard alle succes want iedere keer het eind van de maand halen is zo simpel nog niet.

    En toch hè? in de tijd dat ik bakken geld verdiende had ik zoveel gaten in mijn hand dat ik geen hand meer zag… altijd rood, altijd tekort, achterstallige rekeningen en noem maar op. Toen ik die baan verloor en geen uitkering kreeg (te trots…. ) knalde ons inkomen dus fors om laag. Het heeft (maar) een half jaar gekost) … inmiddels volledig gewend en nu niet meer rood, geen achterstallige rekeningen en jawel zowaar een spaarsaldo…. niet dat dat zo groot is want dat vind ik onnodig, er blijft geld over voor leuke dingen en zijn die leukere dingen ‘duurder’ dan spaar ik er gewoon voor.

    Zonder alles op schrift of een app lukt het mij dus ook. Al laat mijn geheugen me vaak in de steek op diverse vlakken, op financieel gebied weer niet.

    Nou ja hoe dan ook, toi toi toi en je muziek is zeer toepasselijk 😉

    Fijn weekend.

    Liked by 1 persoon

    1. Ik heb vaker een terugval op moeten vangen en dat ging prima. Alleen de laatste paar jaar, nu ik meer te verteren heb, schuif ik in mijn hoofd niet helemaal correct met het nog te besteden budget. Ik merk nu, na een paar weken al, dat ik het nog gewoon kan, de tering naar de nering zetten. Daar ben ik wel blij om..

      Like

  2. Ik geloof nooit dat ik dat zou kunnen… of zou willen.
    Maar ik heb altijd goed zonder gekund. Of misschien is de noodzaak er nooit geweest.
    Leuk, ABBA erbij. Ik hou van de muziek van ABBA. Die film heb ik nog niet gezien. Zou ik eigenlijk eens moeten kijken.

    Like

  3. Ik heb het op de harde manier geleerd, omgaan met geld. En dat gaat mij nu goed af. Alle rekeningen betaald, geen schulden en een leuk spaarsaldo. Al moeten wij meer leuke dingen doen. Geld uitgeven moet je ook leren!
    Het is nu wel wat makkelijker zonder thuiswonende kinderen.
    Zo’n leuke film, ik heb hem vaak gezien (ik heb de dvd).

    Liefs Frederique

    Like

  4. Mmm, dat is een interessante gedachtengang, het sparen even opschorten om dan extra budget te verzamelen,……..ik budgeteer nu extra om zo uiteindelijk van mijn vorig loon te gaan leven, maar dat gaat maanden duren :-), nu heel het systeem zal wel wat in beslag nemen om echt helemaal in rotatie te komen,…..maar de eerste doelstellingen zijn, duidelijk zicht en inderdaad voldoende achter de hand om rekeningen zo te kunnen betalen ipv van de spaarrekening,……

    Like

    1. Zoals het er nu naar uitziet gaat het volgende maand dus al lukken. Ik heb deze maand zelfs wat budget vrij gespeeld zodat ik mijn nieuwe lenzen kan betalen. En het waren echt geen grote aderlatingen per post die ik daarvoor nodig had. Beetje weg bij kleding, beetje weg bij uit eten gaan, bezorgen, supermarkt et voilà. Geef ik mijzelf (en Yep) in januari wel wat extraatjes.

      Liked by 1 persoon

      1. Ik ga deze maand afwachten en eerst zien wat we effectief uitgeven en of ik de budgetten kan openlaten die we later nodig hebben (grote rekeningen, onderhoud enz). Ik bekijk het op lange termijn. Als ik al zover kom dat we het geld opzij hebben voor dat alles en kledingbudget dan staan wij al heel ver en is voor mij doelstelling bereikt. De rest is bonus 😜😜. Maar het gaat beter dan verwacht eigenlijk 😉.

        Liked by 1 persoon

        1. Ik kijk ineens weer anders tegen prijzen aan. Let weer wat meer op de koopjes. Heb nu een 4 maanden voorraad wasmiddel want die was in een grootverpakking in de aanbieding. Ik koop nooit grootverpakkingen vanwege het gewicht maar ik het boven gekregen… 😉

          Liked by 1 persoon

  5. Oorspronkelijk ABBA toch? Ik ben geen filmliefhebber, dus nieuw voor mij, en het lijkt me dat het beeld in deze clip wat vervormd is. Wel een goed stukje muziek.
    Tja, met geld omgaan is geen sinecure, zelfs als je veel hebt, lijkt mij, maar in die situatie ben ik nog nooit geweest…

    Liked by 1 persoon

  6. Onlangs ook eer begonnen met budgetteren nu ik de komende maanden kosten ga maken. En dan ook nog eens geld terug moet betalen van de zorgverzekering. Niet gedacht dat ik alles zelf moest betalen behalve het bezoekje aan de dokter.. Maar ik kan het, ik heb mezelf al eerder bewezen 🙂

    gr Bibje

    Like

  7. Bedankt voor de uitleg Rianne… ik ga me toch eens verdiepen in die mogelijkheid. Eens kijken of het voor mij misschien ook wel goed is… En jij veel succes, maar lukken gaat het je zeker!

    Like

  8. Ha, dat nummer is wel zeer bekend. Ik heb nog steeds die the best of van Abba (vroeger bestond alleen Agnieta voor mij, mens wat een mooie meid was dat). En ja….money. Ik spaar nu alweer maanden om het geld voor huis- en tuin renovatie een beetje terug te verdienen. Dus salaris voor volgende maand sparen…. nou, dat gaat nog even duren 🙂 Hindert niet. Komt allemaal weer goed.

    Liked by 1 persoon

  9. Money Money wie heeft daar nu niet mee te maken. Het is helaas een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. We kunnen er niet buiten. Grappig die opmerking van Melody, zelfs een beetje lachwekkend, in de tijd dat ik bakken met geld verdiende. Dus nu heeft ze niet veel meer.
    Je bent rijk als je gezond bent en genoeg hebt om normaal te leven.

    Like

  10. Leuk, Abba! En zeker deze versie!
    Ik heb altijd heel zuinig moeten doen en ben dat eigenlijk altijd blijven doen, ook toen ik het financieel wat beter kreeg. Ik betaal alle vaste lasten en reken een vast bedrag voor boodschappen en wat ik over heb, bewaar ik. Braaf, hè? 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.