Lifestyle op z'n Wiebels

Van net niet helemaal naar vuilnisbak

Mijn worsteling om gezond, gevarieerd en snel klaar te eten is bekend. Ondertussen is de uitdaging ‘glutenvrij’ aan de worsteling toegevoegd. Vanwege het gevarieerd eten wil ik niet altijd terugvallen op risotto met een twist of een curry al zeg ik geen nee wanneer het op het menu staat.

Ondertussen is mijn zelfvertrouwen wat koken betreft dusdanig groot gegroeid dat ik het aandurf gasten iets voor te zetten wat ik nog niet eerder heb gemaakt. Dat resulteerde afgelopen donderdag in een couscous-paella die het net niet helemaal was. Zouteloos was het enige woord wat ik er voor kon bedenken. Wat achteraf bezien logisch was toen de bereidingsvoorschriften van de glutenvrije couscous uit de lege bewaartrommel kwam vallen: Voeg een mespunt zout toe. Niet gedaan. Tenminste, niet tijdens het bereiden. Later op mijn bord wel. Vriendin, kind en ik hebben het ons toch laten smaken en de inhoud van de pan verdween als sneeuw voor de zon.

Zaterdag vond ik het tijd voor Mexicaans. Met tortilla’s. De glutenvrije exemplaren die mijn AH verkoopt vind ik maar zo zo. Ik vind ze te droog en nauwelijks handelbaar. Maar he, hoe moeilijk kan het zijn om zelf tortilla’s van maismeel te maken. Nou… Nou…

Ik speurde op het net en vond een recept. Het oogde makkelijk al knaagde er iets. Tegen etenstijd kwaakte ik de benodigde hoeveelheid maismeel, zout en water in een kom en volgde de instructies. Het werd een zooitje van jewelste. Tegen de tijd dat ik bij het punt werkblad bestuiven, bolletje opleggen en uitrollen kwam had ik er al genoeg van. Uitrollen lukte met geen mogelijkheid. Na wat tevergeefse reddingspogingen zat er in mijn ogen niets anders op dan de hele zooi in de vuilnisbak te mikken en op zoek te gaan naar een beter recept.

Zondag weet ik of ik dat gevonden heb. Dan staat poging nummer 2 op het programma.

© Rianne, 10 oktober 2015

12 thoughts on “Van net niet helemaal naar vuilnisbak”

  1. Ik voeg ipv zout voeg ik vaak boullonblokje toe is het meteen wat kruidiger.

    Van kikkererwtenmeel kan je ook goed tortilla’s maken.

    Als je er tegen kan is haverzemelen ook een optie wel wat ei-iger.

    1. Dan gaat het laatste beetje kikkererwtenmeel straks samen met boekweit de kom in…
      Kind is niet zo van de haverzemelen… Ik wel…

  2. Aw, vreselijk als je alles moet wegkieperen! Ik zweer bij mijn paleocrackers om te beleggen met vanalles. Gisteren op het onverwachts visite. Twee uitgehongerde mensen die zich tegoed deden aan crackers met groentenbeleg. In tien minuten heb ik die crackers op tafel getoverd.

  3. Ik denk dat je ook tortilla’s kan maken met lijnzaad,……en tapioca is een glutenvrij bindmiddel,…je kan er ook tortilla’s met maken, mss een alternatief,….

    1. Thanks. Die van vandaag waren ook niet gelukt (foutje van mijzelf zucht) maar ik heb een ander recept met boekweit gevonden. Inderdaad met een beetje lijnzaad als bindmiddel… Volgende week maar eens proberen…

Reacties zijn gesloten.