Lifestyle op z'n Wiebels

Experiment

Ik las het her en der. De tip om je haar minder vaak met shampoo te wassen. Het wordt er stugger van. Lijkt sterker. Zit beter. Nu ben ik behept met een soort melkboerenhondenhaar wat ook nog eens redelijk snel vet wordt. Een van de redenen waarom ik het, na een periode van kort en kek, toch altijd weer laat groeien. Het kost mij namelijk heel veel moeite mijn coupe kort maar vooral kek te houden. Ik heb daar kilo’s gel, klei, mousse, schuim een föhn en meer geduld dan ik ooit zal hebben voor nodig. Waardoor het maar een dag goed zit en dan weer gewassen moet worden. Echt: Het is een vieze cirkel. En een vicieuze. Dat ook.

Ik wilde het dus wel proberen, dat haren minder vaak in de shampoo zetten. Geholpen door een wond met hechtingen en een pleister die niet nat mocht worden ging ik deze zomer van elke dag naar om de dag naar om de drie dagen. En daar hield het wel zo’n beetje op. Eens in de drie dagen wassen, meer (of minder in dit geval) zat er niet in.

Toen zakte de ochtendtemperatuur tot onder de tien graden. Ik ben een ochtendhaawasmens, heb zelden zin om te föhnen en ineens zat het er wel in, nog minder mijn haar wassen. Dat was afgelopen week. Maandag gewassen, dinsdag gepoogd er iets van te maken door er een handje klei in te smeren en de rest van de week bleef het bij eenmaal daags borstelen. Vrijdags zag het er niet schoon meer uit, maar ook niet vies of vet. Het was gewoon haar.

Zaterdag deed ik de ‘tussendoor wassen met water’-test. Ook die viel mij 100% mee. Niet dat het er echt schoner van werd, maar ook niet viezer. Het voelde stugger, zat een beetje beter. Het had waarschijnlijk nog beter gezetten wanneer ik er wat meer werk van had gemaakt maar daar kon ik mij zaterdag niet toe zetten. Zondag was borstelen weer voldoende om er iets van te maken. Iets ja. Ik heb coupe tussenlengte met een door mijzelf scheef geknipte pony dus tel uit je winst. Wat mij betreft is het experiment geslaagd. Nu eens kijken of ik de tijd tussen twee echte wasbeurten nog wat langer op kan rekken.  Tenslotte lukte mij dat ook in de tijd dat ik nog dreads had.

© Rianne, 18 oktober 2015

15 thoughts on “Experiment”

  1. Je bent niet de eerste die dit experiment doet Rianne.
    Vroeger was het normaal om maar een keer in de week je haar te wassen, dat deed vrijwel iedereen. Maar van elke dag je haar wassen wordt het ook snel slap.

    Sinds mijn man met pensioen is gestuurd heb ik mijn haar laten groeien. Het is inmiddels behoorlijk lang, maar dat steek ik op. Maar om nu elke dag uren met lang nat haar te zitten is geen pretje. Dus zelf was ik ze nu om de vier tot zes dagen en dat bevalt me prima. In de zomer als het heel warm is spoel ik ze wel elke dag uit, maar dan is nat haar niet erg.

    Veel succes met je experiment en ik hoop dat je wond snel genezen is 🙂

    Like

    1. Owww, de wond is al genezen… Dat was van de zomer… Toen ik de eerste voorzichtige schreden op weg naar minder wassen heb gezet (maar dat kan jij als nieuwe lezeres niet weten..)

      Vroeger, toen ik klein was, werd mijn haar een keer in de week gewassen maar in de puberteit kon dat echt niet meer. Daarna werd het van kwaad tot erger..

      Like

  2. Ik was het maar mijn halflange haar 1x per 14-dagen en dan met eieren, Ik heb 2 eieren nodig met beetje water doorgeroerd. Op vochtig haar aanbrengen, 10 wachten en met lauw water spoelen en conditioner erin en meteen weer spoelen. Zonder kan ik niet makkelijk doorkammen. Mijn haar is een stuk dikker geworden na 2 jaar.

    Tussendoor doe ik er wel eens een spray “fris en … door en ruikt het weer lekker fris.

    Like

  3. Toen ik nog bij mijn ouders woonde, ging ik naar een kapper die het experiment in zijn vakantie deed. Makkelijk zat want hij ging vier weken naar Vietnam en daar zou-ie toch geen bekenden tegenkomen. Hij waste alleen met water en kwam lovend terug. Het wassen met alleen water werkt alleen als je geen gels ed. in je haar smeert. Om de een of andere manier heb ik het nooit geprobeerd… Je schijnt je haar ook uitstekend met cola te kunnen wassen!

    Like

  4. Ik heb het ooit met baking soda geprobeerd. Dat was niet zo lang geleden om eerlijk te zijn, en ik vond het geen succes. Alleen water is misschien wel te proberen maar het ruikt zo lekker, als je haar schoon en fris is! Gedoe altijd he?

    Like

  5. Ik was mijn haar alle dagen, ik kan echt niet geloven dat het er beter zou uitzien zonder wasbeurt. Misschien probeer ik het ooit wel eens

    Like

  6. Gewoon zo min mogelijk! Hoewel ik baalde als een stekker eenmaal in de overgang dat ik iig 2 x per week echt moest! En nu erna komt het neer op eens in de 5 of 6 dagen. Ritme elk weekend verdwenen. Elke weekdag controleren of het nog ‘kan’… 🙂

    Liked by 1 persoon

  7. Ik was mijn haar om de dag, heel soms wacht ik nog een dagje langer. En het zit eigenlijk altijd wel goed, behalve als het me te lang wordt. Maar misschien is zonder shampoo wassen ook wel af en toe een optie, want die gel en wax en lak moeten er toch echt wel uit na 2-3 dagen..

    Like

  8. Hier nog een om-de-dag-wasser. Maar ik vind het gewoon lekker dus ik denk er niet eens over na of het nodig is. Dochterlief deed ooit ook het niet-wassen-experiment. Net toen ze de eerste date met haar vriendje had. Het is nog steeds aan. Dat moet wel échte liefde zijn! 😉

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.