Lifestyle op z'n Wiebels

Provinciaaltje

Eind vorige eeuw trok ik de stekker uit mijn relatie. Achteraf bezien trok ik de stekker ook uit de TV. Met een klein kind, later puber in huis viel mij dat niet zo op. Na een middagje Nickelodeon, later gevolgd door een avondje National Geographic vond ik het niet meer dan normaal dat ik nog even genoot van een half uurtje rust alvorens naar bed te gaan. Als ik dat half uurtje rust al niet gewoon met een boek in bed had gezocht. Was kind niet thuis ging de TV maar zelden aan. Bezoek aan TV-verslaafde vrienden begon ik te mijden. Leuk hoor (not): een hele avond een of andere obscure serie kijken.

In 2011 ging ik verhuizen. Bij het regelen van de verhuizing van de internetaansluiting viel mijn oog op de diverse aanbiedingen. Ik stapte over van allemaal losse onderdelen naar een pakket. Met gratis kastje wat mij toegang zou geven tot honderdtigtriljoen verschillende zenders inclusief de mogelijkheid tot opnemen, terugkijken, TV on demand en weet ik veel. Ik ging voor het modem en weigerde het kastje. Wat moet ik met honderdtigtriljoen zenders? Voor mijn gevoel is de kwaliteit van het gemiddelde TV-programma gehalveerd met elke zender die er bij kwam. Vroeger, vroeger had je tenminste nog leuke programma’s op TV. Oh my God, ik word oud.

Ik ben dan wel niet van de TV maar weet mijn weg op het WereldWijdeWeb best aardig te vinden. Ik voel mij daar ook thuis. Ik lees blogs, reageer op Facebook statussen van vrienden en Tweet vrolijk mee. Toch voel ik mij de laatste tijd steeds vaker een televisiaire nitwit. Een provinciaaltje. Heel Holland bakt, maar ik bak niet mee. Heel Holland zingt, maar ik zing in mijn eentje in de auto. Er worden (voor mij on)bekende Nederlanders op een eiland gedumpt inclusief een Mol en ik weet van niets.

Kijk, dat ik 90% van de mensen die in de Story en/of Prive door het slijk worden gehaald niet (her)ken daar heb ik mij al lang bij neergelegd. Bovendien heb ik tegenwoordig een kapper die een andere leesmap heeft. Maar dat er avonden zijn dat ik 90% van mijn Twittertijdlijn niet weet te plaatsen, dat baart mij zorgen. Maakt dat ik mij een buitenbeentje voel.

Zucht. Misschien wordt het tijd andere mensen te gaan volgen. Mensen die over zaken twitteren waar ik wel kaas van heb gegeten. Of ’s-avonds gewoon weer een boek lezen en niet naar mijn Twittertijdlijn kijken, dat kan natuurlijk ook. 😉

Rest mij nog te vragen of jij een TV kijker bent, een Netflix verslaafde of net als ik een provinciaaltje.

© Rianne, 19 oktober 2015

18 thoughts on “Provinciaaltje”

  1. Wij hebben wel die tigtriljoen zenders, maar ik kijk de programma’s die jij noemt niet 😉 Ik gebruik wel graag ‘on demand’ zodat ik kan kijken wat ik wil op het moment dat het mij schikt (mits dat binnen 10 dagen is, anders kan ik beter opnemen). Echt een uitkomst!

    Man en zoon gebruiken een aantal van de tigtriljoen zenders om zoveel mogelijk voetbal te zien. Vooral zoon, trouwens. Dan lees ik dus een boek of zit op internet.

    Liked by 1 persoon

  2. We kijken graag TV. Nieuws en achter het nieuws programma’s rechtstreekd . Series, detectives en films nemen we vaak op om een avond te kijken dat er buiten het nieuws weinig is. Geen andere programma;s op de commerciele dan de films. ‘Geen Netflix oid er is genoeg wat we willen zien op de gewone TV. Ook BBC graag.
    Geen twitter en FB alleen de verkooppagina’s.

    Liked by 1 persoon

  3. Twitter heb ik aan de wilgen gehangen, al die oneliners waren niet te volgen als je niet de hele dag in de foon zit. De tv doe ik aan voor DWDD en detectives en floortje op reis, een docu hier en daar enzo…veel is er niet.
    Het wordt met de dag oubolliger. De heel Holland serie volg ik niet, ik heb kookboeken, ik wil niet op het podium, enzovoorts. En al die bnn-ers die leuk en interessant mogen doen in die dans talent en spelletjesprogramma’s op verweggiestaneilandjes boeien me niet zo.
    Zit er alweer een tijdje over te denken om een tijdje tv-loos te gaan. We hebben het al eerder gedaan, toen wast er op internet nog niet zoveel als nu. En we mistten het helemaal niet.
    Tot slot heb ik een pesthekel aan al die wedstrijdprogramma’s waarin de kandidaten weggestuurd worden als het niet goed is. …pfff onzin allemaal. Tís behoorlijk uitgemolken dat concept, net als het heel Holland….BLEGH

    Dussss
    ben het wel met je eens 🙂

    gr Bibje

    Like

  4. Ik kijk zelden nog tv,……ik neem veel op dat ik bekijk als ik strijk :-), want dan moet de tv op,….ik denk dat ik ongeveer 3 uur per week kijk :-), soms wat meer, soms minder,……het zegt me ook niet veel meer, geef de voorkeur aan sporten en bloggen 🙂 of pralines maken 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Ik ben een film- en seriekijker, kan me er helemaal in vastbijten. Zo na het eten, voor het slapen gaan kijk ik iets. Vaak heb ik het opgenomen of ik kijk op Netflix. Ik hou het meeste van detectives. En van lezen, dat doe ik ook vraag maar dat gaat het hier niet om.

    Op nutteloze dagen dat ik niets wil doen kan ik rustig tien afleveringen kijken als ik het spannend vind.

    In de winter kijk ik aanzienlijk meer dan in de zomer. In de winter ga ik ook vroeger naar bed, rustig rond half tien, nog even lezen en dan in slaap storten. Moet ook vroeg op trouwens.

    Ik heb ook een Pathékaart, ik hou van de bioscoop.

    Ik ben geen provinciaal, en een echt stadsmens.

    Like

  6. TV kijk ik nog amper. Zo nu en dan ga ik bij het vrouwtje op de bank zitten om gezellig te doen. Als ik zelf kijk dan is het alleen Nat Geo of Discovery of iets dergelijks. O ja, soms kijk ik met m’n ouders een misdaadserie, maar dan wel op de Duitse zenders.

    Ik ben meer van de films en series (net als dat ik meer van de snacks ben dan van de frieten, haha). En die kijk ik het liefst wanneer het mij uitkomt. Dus via Netflix bijvoorbeeld, en voor een film ben ik bereid een bioscoopkaartje te betalen 🙂

    Geen idee waar ik dan onder val. En btw, de helft van alle ‘celebrities’ ken ik ook niet…

    Like

  7. Ik twitter ook niet, 4 jaar een account gehad maar al een tijd geleden verwijderd.
    En die televisie, die stond voorheen elke avond aan, ik keek met een half oog. Soms als een serie me interesseerde ging ik er speciaal voor op de bank zitten. Maar sinds het laatste jaar kijk ik nog amper TV. ’s Morgens even het nieuws, als ik het niet vergeet of te laat opsta. RTL late night vind ik wel leuk, af en toe, hangt van de gasten af. Maar vaak is het alweer afgelopen voor ik eraan denk om de TV aan te zetten. De Nederlandse series, Flikken Maastricht, Penoza en Overspel neem ik als serie op. Nog niet aan toe gekomen…

    Like

Reacties zijn gesloten.