Lifestyle op z'n Wiebels, Zij die mij na staan

Gelegenheden …

Yep (zoon, 21j) is totaal niet modebewust. Niet alleen dat, het kan hem ook niets schelen hoe andere mensen tegen zijn kledingkeus aankijken. Hij draagt buitenshuis jeans, donkere t-shirts en werkschoenen. Bovendien is hij wars van bekende merken en mag het allemaal niet te veel kosten. Zelfs niet in de tijd dat ik nog voor zijn kleding betaalde. Vrij uitzonderlijk voor een puber dus. En als laatste: Wanneer ik van mening ben dat een (met name) t-shirt echt niet meer kan omdat het dankzij groei van zijn kant en krimp van de kant van het shirtje naveltruitjes vormen heeft aangekomen, of omdat er gaten in zitten vindt hij dat ik niet moet zeuren. ‘Ik werk in een garage’, zegt hij dan. ‘Elk shirt gaat daar kapot’. Eigenlijk, eigenlijk kan ik er niet mee zitten dat hij zo over kleding denkt. Ik houd mijzelf ook niet altijd aan de geldende kledingconventies en zal dus niet zo snel zeuren over zijn kleding.

Dat komt waarschijnlijk omdat wij het over een ding eens zijn: Er zijn gelegenheden waarbij je je wat beter kleedt dan wanneer je in een garage gaat werken (hij is automonteur in opleiding). Beter kleden kent een aantal gradaties. Gewoon op bezoek bij bijvoorbeeld mijn moeder of een dagje op stap met zijn vader vraagt om shirtjes zonder gaten. Gaat hij uit eten, naar een verjaardag of een andere feestelijke gelegenheid dan trekt hij een overhemd uit de kast. Uit zichzelf! Hij heeft de keuze uit twee exemplaren die slechts qua kleur van elkaar verschillen: Grijs en blauw. Zoals het kind betaamt spotgoedkoop maar wel van goede kwaliteit.

Gelukkig heeft kind niet zo veel gelegenheden om een overhemd aan te trekken. Niet dat ik mijn kind dit soort gelegenheden misgun maar ik heb, sinds mijn huwelijk met zijn vader die goed was voor 14 overhemden in de week, een hekel aan strijken. Daarvoor vond ik het trouwens ook al geen leuke bezigheid maar dit terzijde. Met de verjaardag van mijn Schone Zus in het vooruitzicht was ik van het weekend blij om te zien dat er nog een gestreken overhemd in de kast hing. Toen ging zijn telefoon. Zijn vader, om hem aan het naderende huwelijk van een van Yep’s nichtjes te herinneren. Ik hoorde Yep vragen ‘Moet ik een pak aan?’, maar dat hoefde gelukkig niet van zijn vader. Maar een overhemd wordt ten alle tijden op prijs gesteld.

strijkplank

Tja, met twee gelegenheden in een week zat er voor mij niets anders op dan de strijkplank onder het stof vandaan te halen en de strijkbout weer eens ter hand te nemen. Voor de tweede (!) keer dit jaar.  Enfin, hij kan deze week dus niet alleen een overhemd aan, maar ook een vers gestreken zakdoek in zijn zak stoppen.

klaar

Maar weet je wat het allerergste is: Mijn verjaardag en Kerstmis komen er aan. Voor die tijd moet ik dus wederom aan de bak. Het moge duidelijk zijn: Het leven van een moeder gaat niet over rozen.

© Rianne, 19 oktober 2015

13 thoughts on “Gelegenheden …”

  1. een aantal jaren geleden kwam ik alleen te staan en ging zelf strijken, wat bleek, ik vond het heerlijk. Klassieke muziek aan en helemaal tot rust komen. Je moet wel de tijd ervoor nemen. eigenlijk een soort meditatie

    Like

  2. Ik strijk alleen nog maar voor mezelf…en dat is zo ongeveer nooit haha
    De kinders kunnen het ongeveer en Zoon draagt geen overhemden(nog) dat scheelt.
    Yep is 21 joh…als je zo’n hekel an strijken hebt wordt dat voortaan zijn eigen klusje toch? 😉

    gr Bibje

    Like

  3. Ik strijk al een paar jaar niet. Bevalt heel goed. Onze kledingkasten zijn er volledig op aangepast. De enkele blouses/overhemden die er nog zijn, zijn ‘zelfstrijkend’. Niet altijd ideaal, maar voor mij goed genoeg.

    Mochten mijn kinderen ooit kleren kopen, die echt gestreken móeten worden, dan kan ik ze dat heel goed leren. Daar heb ik een opleiding voor gedaan, anderen leren strijken. Doe ik daar ook nog eens wat mee 😉

    Ria

    Liked by 1 persoon

  4. Toch ben je een goeie moeder, je laat het hem nog net niet zelf strijken ;-).
    Mijn hobby is het ook niet, strijken. Maar ik doe het wel, hoewel, heel soms laat ik het te lang oplopen, puilt mijn strijkmand uit en heb ik helemaal geen zin meer om eraan te beginnen, zoals nu, terwijl ik de vorige keer na 3x ruim een uur strijken over de hele dag verdeeld mezelf zo had beloofd het bij te houden.. 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.