Lifestyle op z'n Wiebels

ZoZ: Geld en Zo

Maand twee van weken met YNAB  (You Need A Budget) zit er al weer voor een groot deel op en tot op heden vind ik dat hele budgetteren alleen maar leuker worden. Net als op de kleintjes letten door op de bonus te letten (300 gr boerenkool voor € 1,19) maar ook door de bonus te negeren en voor de ‘normale’ voordeel-verpakking (€ 1,89 voor 500 gr boerenkool) te gaan. Of kliekjesdag in ere te herstellen. Niets zo lekker als opgebakken zuurkool- of boerenkoolstamp. Vind ik dan. Yep gaat dan voor de pizza met extra toppings. Gewoon uit het vriesvak van Meneer Heijn. Scheelt een tientje met laten bezorgen.

Ik schreef een paar weken geleden al dat ik vorige maand in plaats van geld van mijn spaarrekening te halen  (wat ik normaal aan het eind van het jaar ‘moet’ doen) ruim € 200,00 op de balans had staan. Dat bedrag staat er nog steeds, sterker nog, het is een hoger bedrag geworden.

In plaats van regel 1 (Geef elke euro een doel) 100% uit te voeren, heb ik het te budgetteren bedrag voor de komende maanden naar beneden bijgesteld. Dus lager dan mijn daadwerkelijke inkomen. Niet veel, maar toch. Alle kleine beetjes helpen, nietwaar. Ondanks dat ik van dit mindere bedrag € 50,00 heb gespaard betekent dat ik al een klein stukje van het budget voor volgende maand klaar heb staan. Deze actie betekent ook dat de stap ‘deze maand leven van het geld van vorige maand’ (is inkomen van twee maanden daarvoor en dus niet inkomen van vorige maand zoals ik het eerder interpreteerde) een klein beetje dichter bij is gekomen. Dat geeft een mens een goed gevoel.

Wat ook een goed gevoel geeft is nadenken over wat je uitgeeft. Nu het ineens wat kouder is realiseerde ik mij dat ik weinig warme kleding heb. Dus opende ik de pagina van een internetwarenhuis en begon te klikken. En te schrappen toen ik mij realiseerde dat ik a) niet in een keer een hele wintergarderobe aan hoef te schaffen en b) ik nog helemaal geen nieuwe winterjas nodig heb omdat de drie exemplaren die ik heb nog prima voldoen, ook al zijn ze respectievelijk 12, 6 en 2 jaar oud.

Al schuivend met geld moest ik ineens aan het nummer Geld (gezongen door Buurman Boordevol (Dick Swidde) uit Ja Zuster Nee Zuster) denken. Helaas zonder bewegende beelden. Dat had  dit stukje jeugdsentiment net nog iets leuker gemaakt. Maar een mens kan niet alles hebben, nietwaar.

© Rianne, 19 oktober 2015

NB. Voor meer Gezwijmel verwijs ik graag naar het blog van Marja.

20 thoughts on “ZoZ: Geld en Zo”

  1. Ik blijf ook enorm blij met het programma en de manier waarop je je bewust wordt gemaakt van je uitgaven, kleding wordt nu pas gekocht in solden als er een budget is opgebouwd behalve een nieuwe jeans voor de zoon die letterlijk van zijn lijf is gescheurd :-), het leven van het inkomen van vorige maand gaat er onder deze prognose ook sneller zijn dan ik dacht, toch allezins al voor de vaste kosten,….het enige waar ik het moeilijk met heb is mijn kappers uitgaven die ik veel te hoog vind voor wat het is,…..en je toch elke 6 à 8 weken naar de kapper moet :-), zelf weer mijn haar kleuren?? Ik weet het niet goed. Mag ik je stuk hier op onze YNAB fb-pagina publiceren?

    Like

    1. Soms is iets zo belangrijk (voor jou de kapper) dat je, als je er niet failliet aan gaat, het geld et gewoon aan uit moet geven. Punt.

      En natuurlijk mag je dit stukje op jullie YNAB FB-pagina zetten. Leuk zelfs.

      Like

    1. Dat is een begin… Het bijhouden van de uitgaven naar categorie..
      Ik ben er alleen nog niet achter hoe het budget (het verdelen van het beschikbare geld) in te richten via de telefoon. Misschien omdat ik meteen ook de pc versie geïnstalleerd heb. Dat werkt lekker snel en vind ik makkelijker.

      Liked by 1 persoon

    1. Yup.. Er gaat alleen iets fout want een soortgelijke link staat er al. Alleen komt die niet naar voren wanneer ik naar Wiebeltjes kijk. Ik ga dus weer even frobelen..

      Like

  2. Wat goed van je!!

    Wij hadden het altijd goed (en dus veel te kort) tot er een dubbele ramp gebeurde… en sindsdien kan ik het wel …. hebben we zelfs spaargeld (ben ik stiekem best trots op hihi)

    Je muziek is zeer toepasselijk….

    Succes en fijn weekend.

    Like

  3. Jij hebt meneer Hein ook in de gaten inmiddels zie ik. Dingen in de bonus gooien en dan daar een prijs voor vragen die niet eens goedkoper is dan de normale prijs(want minder inhoud)
    Ga daar maar eens op letten, ze zijn daar heel goed in.
    faken van de reclameprijs doen ze ook doos net te doen of de reclame prijs lager is dan de prijs op het kaartje, terwijl de vorige week de reclame prijs nog gewoon de normale prijs was. Op deze manier hebben ze al heel wat prijsverhogingen doorgevoerd die de mensen wel in hun portomonee voelen maar niet echt in de gaten hadden op het moment suprème.
    gr Bibje

    Like

  4. Plezante keus. Uit de tijd dat er nog een groot verschil bestond tussen arm en rijk. Naar de Rivièra. Van de Costa del Sol had men nog niet gehoord. Oh ja de rijken gingen soms naar Mallorca in die tijd.
    Ons petje gaat af hoe jij het allemaal regelt.
    OT: Heb jij een zoon die piloot is geworden?
    Fijn weekend Rianne. Lieve groeten van ons.

    Like

Reacties zijn gesloten.