Toet & Co

Toet’s Tijdmachine (8)

Tweet Pony express
Het begon met een berichtje op Twitter….

‘Hier staat ‘wanted’. Dat betekent dat ze iemand zoeken’, hoor ik Toet tegen Rozifantje smiespelen. ‘Maar wat voor iemand zoeken ze dan?’, vraagt Rozi. Ik kijk op en zie Toet met de iPad in zijn hand zitten. ‘Ik weet het niet precies’, antwoord Toet. ‘Je moet jonger zijn dan 18, goed zijn in dagelijks doodgaan en je mag niet ski-en vanwege een wierige flow. En de voorkeur gaat uit naar orgelspelers’. ‘Ik heb nog nooit op een orgel gespeeld’, piept Rozifantje. ‘Ik weet niet eens wat een orgel is’. Toet haalt zijn schouders op. ‘Een orgel is een muziekinstrument met heel veel witte en zwarte Toeten. Ik ben een grijze Toet. Dat lukt mij wel’, antwoord de kleine muis overmoedig.

wantedToet legt de iPad aan de kant en samen met Rozi loopt hij naar de badkamer waar hun tijdmachine opgesteld staat.  Ik pak de iPad en lees de advertentie waar de jongens zo enthousiast over zijn. Het jonger dan 18 heeft Toet goed vertaald, de rest…’. Ik loop de badkamer op en zeg ‘Jongens, jullie hebben nog nooit op een pony gezeten. Je moet echt een goed ruiter zijn om voor de Pony express te kunnen werken’. Toet haalt zijn schouders op. ‘Zo moeilijk kan dat toch niet zijn, pony rijden. Da’s maar een klein beestje hoor’. ‘Je moet ook mager en pezig zijn’, zeg ik tegen hem. ‘Waar staat dat?’, wil de onverbeterlijke CliniClownMuis weten. Ik wijs hem op de woorden ’skinny’  en ‘wiry’. ‘Dat is toch niet mager’, stelt Toet, ‘Daar staat ski-niet’. Ik zucht eens en gooi mijn laatste troef in de stijd. ‘Jullie zijn geen wezen’, zeg ik. ‘Jullie maken deel uit van dit gezin’. ‘Wij zijn wel wezens’, piept Rozifantje. ‘Hij is een muis en ik ben olifant’. Voor ik nog iets kan zeggen begint de tijdmachine te piepen en te draaien en met een flits zijn de jongens weg, richting Wilde Westen.

Nog voor ik mij zorgen kan maken zie ik nog een flits en zijn ze al weer thuis. De jongens kijken boos. ‘D’r was helemaal niemand daar’, zegt Toet. ‘Geen mensen, geen pony’s, geen orgel, helemaal niets, Het kantoor was gesloten’. ‘Alleen een indiaan genaamd Sitting Bull’, zegt Rozifantje. ‘Ja, die wilde ons op nemen in het rare tijden kabi-bine-dinges van Buffalo Bill’, schampert Toet. ‘Hij zei dat Rozi er uit zag als een mislukte roodhuid’. ‘Ik ben geen mislukte roodhuid’, piept Rozi, ‘En dat heb ik hem gezegd ook. Ik heb hem gezegd dat ik precies de goede kleur roze ben voor een olifant. Toen keek hij heel vreemd naar mij en zei ‘Ik moet toch eens stoppen met het drinken van vuurwater”.

‘Vuurwater’!, giebelt Toet. ‘Water en vuur gaan helemaal niet samen’. ‘Nee’, zegt Rozi, ‘Maar die indiaan had volgens mij te diep in het glaasje gekeken’. Samen rollen ze over de grond van het lachen. De boze bui is vergeten. Net als hun wens om bij voor de Pony Express te werken.

© Rianne, 26 oktober 2015

1 thought on “Toet’s Tijdmachine (8)”

Reacties zijn gesloten.