Lifestyle op z'n Wiebels

YNAB #3

Het is al weer de derde maand dat ik met YNAB (You Need A Budget) werk en ik ben er nog steeds heel blij mee. Alleen voelde de door mij gemaakte indeling van de categorieën en posten niet helemaal goed. Bovendien voelde het nog wat te vrijblijvend. Was ik voor mijn gevoel iets te veel met de diverse potjes aan het schuiven zonder dat het daadwerkelijk zode aan de dijk zette. Dat moest anders. Aangezien ik vanwege mijn fysieke dispositie van het weekend toch geen kant op kon was dat een mooi moment om mijn budget anders in te delen.

Ik startte met te kijken hoeveel ik tot en met oktober bij elkaar ‘gespaard’ heb aan niet opgemaakt budget en schreef alle uitgaven van de maand november in een boekje. Toen gooide ik het hele budget weg en begon met een schone lei. In tegenstelling tot de vorige keer begon ik niet met het opvoeren van startkapitaal en inkomsten maar ging met de categorie indeling en de onderliggende posten aan de slag. Hoewel mijn werkgever maandelijks (net) iets meer dan €1.900,00 op mijn bankrekening stort heb ik voor mijzelf besloten dat dat het bedrag is wat ik maandelijks over de diverse categorieën mag verdelen. Dat is meer dan voldoende.

In hoofdlijnen ziet de verdeling er als volgt uit:

  • Wonen: € 577,00
  • Abonnementen/Verzekeringen: € 411,50
  • Dagelijks leven (Inclusief de post Me, Myself and I): € 831,50
  • Rainy Day (Onderhoud): € 80,00
  • Sparen: € 0,00

Tot zo ver de verdeling van het geld waarbij ik weet dat de categorie sparen er erg leeg uit ziet. Maar dat komt het volgend jaar helemaal goed, neem dat maar van mij aan.

Hierna kwam het leukste gedeelte en wel het in september / oktober niet opgemaakte bedrag van € 500,00 als beginsaldo over de diverse posten verdelen. Dat voelt zo goed. Vooral omdat ik in vroegere tijden in de maanden september t/m november altijd € 200,00 tot € 300,00 van mijn spaarrekening moest halen om de maand door te komen en nu gewoon geld over houd (en op mijn spaarrekening heb gestort. De rente stelt tegenwoordig niet zo gek veel meer voor maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar).

Minions - pricetagWat ook goed voelt? Het feit dat ik niet mijn hele salaris van vorige maand in het budget van deze maand heb gestopt maar ook al wat heb gereserveerd voor de volgende maand(en). Dat het een sport wordt om bonussen te scoren tijdens het doen van de dagelijkse boodschappen. Maar ook het feit dat ik dankzij YNAB en de wetenschap aan wat er nog aan te besteden budget in het potje Me Myself and I zit de zogenaamde impulsaankoop (voor nu) de nek heb omgedraaid.

Ik zal niet zeggen dat ik slapende rijk wordt van YNAB, maar zo voelt het wel.

© Rianne, 23 oktober 2015

14 thoughts on “YNAB #3”

  1. Het programma waar jij het over hebt ken ik niet, maar ik ben blij als ik lees dat het jou helpt Rianne 🙂
    Budgetteren doe ik zelf altijd heel simpel met lijstjes en door alles door te berekenen. Alles wat niet echt nodig is streep ik weg en zeg ik op.

    Like

    1. Ik ga binnenkort ook weer wat dingen opzeggen… Ook al gaat het om kleine bedragen… Elke euro kan slechts eenmaal uitgegeven worden..

      Like

    1. Bankkosten, Glazenwasser, Internet/Tv, Mobiel, Vereniging Eigen Huis, Verzekeringen zoals inboedel, auto, reis, rechtsbijstand, Uitvaartverzekering, Vereniging Eigen huis, Zorgverzekering: premie, 1/12 deel eigen risico, 1/12 deel lenzen en 1/12 deel van de onverzekerde zorg… Zorgverzekering slokt dus het meeste op..

      Liked by 1 persoon

  2. Flink wat uitgaven, Maar ja, zo’n huur hakt er in. Maar op den duur moet je van 1900 uiteindelijk toch wat kunnen overhouden. Leuk zo’n programma. Ik deed het altijd gewoon zelf in exel. Nu woon ik alleen dus het hoeft niet meer. Ik houd alleen maandelijks mijn energieverbruik bij in exel. Daar wordt een mens kennelijk zuinig van want ik ben aardig gezakt met het maandbedrag.
    Tip: laat Toet en Rozifantje ook eens wat doen. Dan kunnen ze tenminste eens een bijdrage leveren. Nu komt alles op jou aan. Laat dat stelletje uitvre….honneponnen toch werken.

    Like

Reacties zijn gesloten.