Lifestyle op z'n Wiebels

Mijn verslaving

Je kan maar een verslaving hebben. Die van mij (een van die van mij) is mijn voorliefde voor papieren agenda’s. Helaas beperk ik mij maar zelden tot één agenda per jaar. De teller voor dit jaar staat op twee (en dit is een bescheiden agenda-aanschaf-jaar) en beide zijn in onbruik geraakt. Mijn voornemen was dus ook om voor 2016 geen papieren agenda aan te schaffen. Tot mijn spijt moet ik jullie mededelen dat ik jammerlijk gefaald heb.

Het begon met de melding van Marion van MijnKladblok dat zij op zoek was naar een agenda. Zij plaatste gelijk een aantal linkjes en de Flow agenda sprak mij wel aan. Maarrrrr, ik heb geen agenda nodig dacht (en schreef) ik stoer. Drie dagen later stond ik al op mijn gemak in een boekhandel in de agenda’s te neuzen en was trots op mijzelf toen ik met lege handen de winkel verliet. Een uurtje later surfde ik vrolijk over het net op zoek naar een geschikte agenda. Een vooronderzoek. Meer niet.

Maandag open ik het blog Deliciae Design. Het gaat over agenda shoppen. Ik word prompt verliefd op en van de daar genoemde agenda’s maar bijna € 50,00 voor een agendahoe mooi ook… Dacht ’t niet. Maar het onderwerp agenda 2016 wilde mijn hoofd niet meer uit. Afspraken, to-do lijstjes, gestelde doelen komen in een agenda zo veel beter tot hun recht dan op het scherm van een smartphone. Op zulke momenten is Bol.com mijn vriend. Al snel is mijn keuze bepaalt. Het wordt de Flow agenda. Ik gooi het boekje in mijn winkelmandje en scroll nog een keer door alle agenda’s heen.

Net wanneer ik mij afvraag waar ik in Godsnaam mee bezig ben om door al die (in mijn ogen) kansloze agenda’s te scrollen zie ik hem staan. De Terry Pratchett’s Discworld 2016 Diary. Terry Pratchett is een van mijn meest favoriete auteurs en dit jaar helaas overleden. Zijn boeken over Discworld heb ik gelezen en herlezen. Keer op keer.

Ik ben verkocht. Grote, verticaal of horizontaal afspraken noteren, to-do lijstjes, spreuken het maakt allemaal niet meer uit. Dit wordt mijn nieuwe agenda voor 2016. Ik gooi de Flow agenda uit mijn mandje en stop deze er in. Wanneer ik ga bestellen zie ik dat zijn laatst verschenen boek ook al een tijdje in mijn mandje ligt. Zonder verder na te denken, en slechts drie uur na het schrijven van een blog over het minderen van impuls-aankopen, druk ik op verzenden.

Ik is een blij mens. Binnenkort heb ik weer een papieren agenda in de hand. Wat is er nou mooier dan dat.

© Rianne, 23 november 2015

11 thoughts on “Mijn verslaving”

  1. Het is een juweeltje zo te zien! 🙂 En je blog weer oh zo herkenbaar….
    Ook ik zwijmel nog steeds als ik ze weer zie; papieren agenda’s, al agendeer ik al jaren digitaal. De reden dat ik niet (meer) ‘zwicht’ is simpel (na jaren van 1 á 2 papieren exemplaren), mijn smartphone heb ik eigenlijk altijd bij me, een agenda niet.

    Liked by 1 persoon

  2. Mijn verslaving is er ook eentje van papier: dikke, gebonden schriften. Agenda’s ook, maar dat komt maar eens per jaar voor, en mooie schriften zie ik veel vaker 😉 Gelukkig hoeven ze niet duur te zijn..

    Liked by 1 persoon

  3. Ik koop altijd een agenda voor 2 euro bij de witte boeken winkel. In januari staat er nog wel eens wat in. Daarna versloft de zaak wanhopig. Op dit moment zou ik niet weten wat zijn woon- en/of verblijfplaats is. Maar in januari koop ik weer zo’n klein rechthoekig ding zodat ik weet op wat voor dag ik jarig ben en wanneer de kerst valt (tot nu toe is ie altijd nog gevallen).
    Ik kan dus geen kritiek op je hebben want ik ben net zo erg. Maar de jouwe zijn vast een stuk duurder.
    Terry P is ook mijn favoriet. Je zal maar plat wonen en gedragen worden door olifanten en schildpadden. Heerlijk. Jammer dat ie dood is. Hij was van mijn jaar. Dat is wel een heel raar gevoel.

    Like

Reacties zijn gesloten.