Lifestyle op z'n Wiebels

YNAB #5

YNAB#5

Sinds mijn vorig blog over YNAB (YouNeedABudget) is er het een en ander veranderd in YNAB-land. Er is een compleet nieuwe versie van het programma uitgekomen met een paar nieuwe features maar er zijn ook een aantal fijne onderdelen verdwenen. Wellicht dat die in de toekomst nog terugkomen, maar dat is even afwachten.

Een van de wijzigingen, en wellicht het grootste struikelblok of ik in de toekomst YNAB blijf gebruiken, is het feit dat het programma vanaf nu geen eenmalige aanschaf is, maar een jaarabonnement. Aangezien ik nog tot oktober of zo de tijd heb om hier over na te denken, maak ik mij er voor nu geen dikke benen over.

Wat is er buiten de prijs nog meer veranderd? De driemaandenview, het transporteren van een budgetoverschrijding naar de volgende maand, het toekennen van de inkomsten aan een bepaalde maand, de leeftijd van je geld, totale ‘activiteit’ per maand en doelen stellen.

Het is niet langer mogelijk om in een oogopslag het budget + uitgaven van vorige maand, het budget en de lopende uitgaven van deze maand, en het budget van de volgende maand te zien. Dat was even wennen maar uiteindelijk zeggen de uitgaven van de volgende maand weinig tot niets. Soms moet je ineens een groot bedrag ineens afrekenen (eigen risico bijvoorbeeld) en als je dat bedrag als lijdraad gebruikt zit je al snel in de financiele problemen.

Voorheen kon je er voor kiezen een (kleine) budgetoverschrijding op een onderdeel te transporteren naar de maand erop. Dat kan nu niet meer. Nu moet je het geld voor die uitgaven uit een ander potje waar wel nog ruimte is die maand halen. Ook dat was even wennen maar uiteindelijk klopt de redenatie ‘Wat je niet hebt kan je niet uitgeven’ die achter deze wijziging zit.

In het verleden kon je inkomsten slechts aan twee maanden toekennen. De lopende maand, of de volgende maand. Nu gaat al het geld in de pot ‘te budgetteren’ en kan je zelf beslissen voor hoeveel maanden dat geld toereikend moet zijn.

Daarnaast, en dit is nieuw en een goede hulp op weg naar ‘leven van het inkomen van vorige maand’, krijgt je geld een leeftijd. In een teller bovenaan de app wordt bijgehouden hoe oud het geld wat je uitgeeft is. Dat van mij is nu meer dan een maand oud en er zit nog genoeg in de pot om het nog wat ouder te laten worden. Een dag of 90 betekent dat je een redelijke financiele buffer hebt voor het geval er een calamiteit op je pad komt. Met andere woorden: Hoe ouder des te beter.

In deze versie kan je in een oogopslag zien wat je voor de maand gebudgetteerd hebt, hoeveel geld je al uitgegeven hebt, hoeveel geld er in totaal beschikbaar is t/m die maand en wat de inkomsten voor die maand zijn. Dat is een handig hulpmiddel wanneer je een keertje uit de band springt. Je ziet dan hoeveel geld er  beschikbaar is om mee uit de band te springen.

Als laatste kan je per subbudget een doel stellen. Je hebt de keuze uit ‘xx bedrag op datum xxxx, xx bedrag, of xx bedrag per maand’. Zo heb ik op het potje ‘zorgverzekering’ een doel gezet wat bestaat uit: 1 maand zorgverzekering, 2 x lenzen aanschaf en 1 x eigen risico. Zodra het totale (niet uitgegeven) bedrag in een maand daarboven komt kan ik een lager bedrag gaan budgeteren en de rest in het noodfonds storten. Of rechtsstreeks naar mijn spaarrekening wanneer het doel van het noodfonds al bereikt is.

Omdat ik een nieuw programma een leuke reden vond voor een nieuw budget ben ik in januari helemaal opnieuw begonnen met het salaris van december. Een deel van het geld heb ik gebruikt om in december een aantal potjes (oa zorgverzekering aangezien ik in januari bijna mijn gehele eigen risico van 2015 aan de zorgverzekeraar over mocht maken) vol te laten lopen, en de rest is in het januari budget en het bijbehorende noodfonds gestort.

Met het oog op de dure maand die februari gaat worden (oa mijn studie moet betaald worden) ben ik blij om te zien dat ik in februari naast het standaard budget genoeg geld in the pocket heb om, zonder aan mijn spaargeld te komen, aan mijn verplichtingen te voldoen. Dat geeft een prettig en geruststellend gevoel. Ik YNAB nog even door.

© Rianne, 30 januari 2016

7 thoughts on “YNAB #5”

  1. Ik ben er nog niet toe gekomen om de nieuwe versie te testen,….en het is nu de goede moment hé, om helemaal opnieuw te beginnen,….ik zet het op mijn to-do list voor morgen,….dan moet ik wel :-). Maar aanpassingen en ik het is geen match hé

    Liked by 1 persoon

  2. Ik blijf het budgetteren maar gewoon op mijn eigen manier doen 😉
    Toch vind ik het elke keer weer heel inspirerend om te lezen hoeveel jij aan dit programma hebt!

    Like

Reacties zijn gesloten.