Achter de schermen

I’m back!

In mijn pauze-blog schreef ik heel bescheiden ‘Ik ga van deze week gebruik maken om wat kleine probleempjes rondom Wiebeltjes op te lossen, misschien wat stoeien met de layout‘. Of de kleine probleempjes rondom Wiebeltjes opgelost zijn weet ik pas na publicatie van dit blog. Dat ik gestoeid heb met de layout moge duidelijk zijn.

Stoeien met de layout van Wiebeltjes doe ik wel vaker maar meestal zijn de veranderingen klein. Een andere header, een ander kleurschema, soms een ander thema maar wel met dezelfde indeling. Dit keer wilde ik het anders doen. Ik stelde mij een doel.

Bekijk alle thema’s met een open mind. Laat restricties met betrekking tot headers, indeling, widgets etc. los. Stel jezelf bij elk thema de vraag: Vind ik dit mooi? Past dit bij mij?

Mooie opdracht toch? Na drie uur speuren had ik een lijstje van 20 thema’s die mij wel wat leken. Mits.. Mits ik ze nog wat persoonlijker kon maken. Ik ging aan de slag met headers, lettertypes, kleurschema’s. Na een uur waren alle 20 thema’s afgekeurd. De gekozen thema’s en de beoogde header (1) leverde voor mijn gevoel een mat aftreksel van mijn persoonlijkheid op. Aangezien verder gaan met de huidige layout voor mijn gevoel geen optie meer was, was het tijd voor poging twee.

Voordat ik weer alle thema’s door ging spitten ging ik in mijn media bestanden op zoek naar een eventuele andere header. Ik was op zoek naar een foto van de Maas of zo en stuitte op een aantal tekeningen van mijn hand en kreeg een brainwave. Waarom zou ik een foto gebruiken als ik ook een eigen tekening kon gebruiken? Ik koos het, in mijn ogen, meest geschikte exemplaar (2) uit, en ging weer aan de slag. Vijf layouts maakte ik maar… Ken je de uitdrukking ‘Al het goede komt in drieën?’. Er kwam een derde ronde.

Ik zocht in mijn collectie tekeningen naar de twee mooiste exemplaren (3 en 4) die als header dienst konden doen en ging nogmaals aan de slag. Ik eindigde met vier mooie layouts en kon niet kiezen. Of wilde niet kiezen. Tijd om mijn hulplijnen in te schakelen. Ik maakte foto’s van de layouts (5 t/m 8) en zette deze op de app naar Harriette en Marij en vroeg Yep om advies. Hun keuze: Nummer vier (8). Aangezien ik eigenwijs ben, ben ik voor nummer 1 (5) gegaan. Wel met de header en het kleurgebruik wat ik voor de opties 2 tot en met 4 heb gebruikt . 😉

Toen de nieuwe layout was vastgesteld werd het tijd om naar mijn pagina’s (boven de tekst) en widgets (rechterkolom) te kijken. Het onderhouden van pagina’s vraagt tijd, het laden van pagina’s en widgets  maakt dat Wiebeltjes trager laadt. De statistieken vertellen mij dat er weinig tot geen gebruik van met name de pagina’s wordt gemaakt dus heb ik die hele optie verwijderd. Hieronder een overzicht van de verwijderde pagina’s en opties om toch aan de ‘verdwenen’ informatie te komen.

  • Home: Heb je een blog gelezen en wil je terug naar de beginpagina? Klik op Wiebeltjes of op de header!
  • Boek van Urgh: Ga in de rechterkolom naar het onderdeel Archief op Categorie en kies voor Lamme Urgh
  • Op mijn Nachtkastje: Een lijst met boeken die ik onlangs heb gelezen. Ik doe zelden tot nooit een recenssie dus… Weg er mee!
  • Recepten: Ik heb nu eenmaal geen expliciet kookblog dus een eigen categorie  Recept binnen het Archief op Categorie is voldoende
  •  Toet’s avonturen: Archief op Categorie, keuze Toet & Co
  • Wiebeligste: Hier stond een overzicht van mijn leukste, liefste etc blogs. Vooral bestemd voor nieuwe lezers om te zien wat ik zoal geschreven heb. Dat lukt met een beetje scrollen ook prima volgens mij 😉
  • Zij van en Contact: Ik heb in de rechterkolom een verwijzing naar mijn Gravatarprofiel opgenomen onder het kopje Zij van
  • Pap’s tekeningen: Dit was de lastigste om iets mee te doen. Voor nu heeft ook deze pagina het loodje gelegd maar ik ben bezig mijn aantekeningen over het leven en welzijn van mijn ouders sinds november 2010 in een aantal blogs te verwerken. Daar zullen pap’s tekeningen ook in opgenomen worden.

Van de widgets in de rechterkolom ben ik grotendeels afgebleven. Maar niet helemaal. Het overzicht van de 7 meest Recente Berichten heeft mijn snoeischaar niet overleefd.  Daarnaast zijn er wat minder deel opties opgenomen en heb ik mijn Twitter-account aan de wilgen gehangen.

Zo, dat was een overzichtje van de zichtbare veranderingen rondom Wiebeltjes en heb ik weer voldoende gekletst. Voor nu zeg ik: ‘Tot morgen’.

© Rianne

21 thoughts on “I’m back!”

  1. Kleuren vind ik mooi en indeling ook in balans.

    Wat ik zelf niet handig vind dat is dat als je op de homepage komt, die staat in mijn favorieten, je dan nog een keer moet klikken op laatste artikel.

    Like

  2. Het ziet er mooi uit, net als die vrolijke foto van je. Zelf kan ik ook uren zoet zijn met het kiezen van een nieuw thema. Laatst had ik per ongeluk een ander thema ingesteld en wist ik niet meer hoe mijn oude thema heette. Ik kreeg het er benauwd van, maar het is weer zoals het was. 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Heel mooi, mevrouw Wiebel! Strak en duidelijk: daar houd ik van. Wat staat dat nieuwe haar je gewèldig (-:
    Lieve groet

    Liked by 1 persoon

    1. Ga door, ga door… Vandaag gewerkt en een aantal collega’s die het nog van vroeger kennen reageerde zo leuk enthousiast… En dat op complimentendag…

      Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.