Lifestyle op z'n Wiebels

ZoZ: That’s the way I like it

Toet Zwijmelen op ZaterdagNa het publiceren van de foto’s met mijn nieuwe coupe op de diverse social media vlogen de likes en positieve opmerkingen mij om de oren. Een opmerking, in diverse varianten, sprong er met kop en schouder bovenuit. ‘Het past bij jou’. Dat vind ik zelf ook en hoewel ik geen bevestiging nodig heb geeft het toch wel een lekker gevoel om te lezen/horen dat anderen er net zo over denken.

Een paar dagen na mijn kappersbezoek liep ik bij een vriendin binnen. Ook zij liet zich lovend over mijn haardracht uit maar … ‘Betekent dit dat je je rock ’n roll-jurken nu niet meer aandoet?’ Ik keek haar verbaasd aan. Kon de gedachtengang even niet volgen. ‘Tuurlijk wel’, antwoordde ik toen. ‘Die zijn veel te mooi om in de kast te blijven hangen’.  Nu keek zij mij verbaasd aan. ‘Wanneer ik mijn dreads in heb, draag ik die jurken niet’, was haar reactie. ‘Die jurken en mijn dreads, dat zijn twee verschillende werelden die ik strikt gescheiden houdt. Die niet mixen. Die elkaar bijten’.

Op weg naar huis dacht ik over haar woorden na. ‘Die jurken en dreads, dat zijn twee verschillende werelden’. Ik krabde eens achter mijn oor. Verschillende werelden. Dat neigt naar hokjes. Ik houd niet van hokjes. Hokjes zijn in al hun stereotypering beperkend en knellend. Ik pas ook niet in een hokje vind ik zelf. Tenzij er een hokje bestaat voor ‘Vrouwen van zekere leeftijd, in bezit van jeep, schoenen met bloemetjes, rock ’n roll jurken met petticoats, jas met puntmuts, dreadlocks die … de horror … gekleed in o.a. een roze trainingsbroek poogt hard te lopen’.

Dat hokje, ik noem het maar even mijn hokje, is gekoppeld aan slechts een wereld. Een wereld waarin niemand verbaasd op kijkt van een Rianne die zich, gekleed in jeans met daaronder vieze bergschoenen uit een jeep laat vallen. Waar niemand opkijkt wanneer diezelfde Rianne gekleed in een rock ’n roll jurk met petticoat uit diezelfde jeep stapt (al zullen er mensen zijn die zich afvragen waar ik al die lagen petticoat verstopt had). Waar niemand verbaasd opkijkt van Rianne met dreadlocks die een rock ’n roll jurk met petticoat met daaronder bloemetjes schoenen draagt.  Die wereld, dat is mijn wereld. En als ik er zo naar kijk dan is het best een hokjes-loze wereld.

That’s the way I like it!

Voor meer Zwijmelen op Zaterdag verwijs ik graag naar het blog van Marja.

© Rianne

19 thoughts on “ZoZ: That’s the way I like it”

  1. Tja, ik heb geen rock ’n roll jurk, nooit gehad ook – wat dat betreft blijf ik maar in mijn mannenhokje… 😉
    Dit is een heerlijk nummer, dat je wat mij betreft best in het hokje van de klassiekers mag plaatsen!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.