Lifestyle op z'n Wiebels

YNAB#7: Hello Yoga, Bye Bye George

Begin januari, rond de tijd waarop voor de meeste mensen de eerste Goede Voornemens jammerlijk mislukt blijken te zijn kwam Vriendin met het idee om aan yoga te gaan doen. Ze wist ook al waar. ‘Leuk’, zei ik en een half uur later waren wij beidjes aangemeld voor de maandagmiddagklas. Een week later leek ons de donderdagavondklas een beter idee en er ging weer een mail de deur uit. Naarmate dat de tijd verstreek zag ik steeds meer beren op de weg. Geld was de grootste beer. Hoe ik ook speurde, ik zag niet hoe ik er geld voor vrij kon maken. Met een ‘Komt tijd, komt raad’ stopte ik met zoeken naar de middelen.

Na heel veel heen en weer gemail (vooral doordat wij regelmatig van gedachten veranderde) stond er eindelijk een proefles gepland. ‘Ik heb eigenlijk geen zin’, zei ik een paar dagen voor het zo ver was tegen Vriendin. ‘En ik weet niet waar ik het geld vandaan moet halen’. ‘Dat laatste herkende Vriendin. ‘Bovendien, ik weet ook niet’, sprak zij, ‘Of ik mij nog een avond vast wil leggen’. That’s the spirit om aan iets nieuws te beginnen maar niet heus.

Donderdag was het zo ver. Vooraf kwam Vriendin bij mij eten. De zin om naar yoga te gaan was nihil. Eigenlijk wisten wij het al. Het zou bij deze ene proefles blijven maar omdat wij goed zijn opgevoed vonden wij dat we het niet konden maken om op het laatste moment af te zeggen. Iets voor zevenen parkeerde wij naast elkaar bij de poort van het yogacentrum alwaar de lerares ons al stond op te wachten. Na een warm ontvangst zaten wij al snel op een matje en kon de les beginnen. Ergens halverwege, terwijl ik voor mijn gevoel ontspannen en met een leeg hoofd in een godsonmogelijk houding lag wist ik dat ik er alles aan zou gaan doen om budget vrij te maken. In het kader van ‘Twee zielen, een gedachten’, was Vriendin tot dezelfde conclusie gekomen. Het feit dat vrijdag mijn schuine buikspieren een tikkeltje dwars lagen kon het enthousiasme niet dempen.

Zaterdagochtend ging ik er eens goed voor zitten. YNAB open, rekenapparaat bij de hand. Klaar voor operatie ‘Yoga Needs A Budget’. Maar eerst koffie. Zucht. George, mijn Nespresso apparaat lekt al een tijdje dus eerst de aanrecht droogmaken maar daarna kon het grote schuiven beginnen. Na een uur was ik toe aan een tweede kop koffie. Weer mocht ik het aanrecht droogmaken.

Terug achter de laptop besloot ik het hele budget voor 2016 leeg te poetsen en op nieuw te beginnen met het prioriteren van mijn geld. De uitgaven en inkomsten liet ik wel staan. Na heel wat gepuzzel en veel geschuif met geld was ik bijna tevreden. Het geld voor de yoga had ik zo uit mijn persoonlijke uitgaven potje gehaald (maar door het apart te labelen kan ik het niet per ongeluk uitgeven aan een jurkje of een paar schoenen). Tijd voor nog een kop koffie, een natte aanrecht en de gedachten ‘George is aan vervanging toe’. Ik zuchtte eens diep want waar ging ik het geld voor een nieuwe George vandaan halen?

Het antwoord? Nergens vandaan. Ik kreeg namelijk een brainwave. Zodra mijn voorraad Nespressokoffie op is neem ik afscheid van George en schaf ik, vanuit mijn persoonlijke budget, waar door al dat geschuif ineens meer dan genoeg geld in zit een Senseo apparaat aan. Het Nespresso budget wordt vanaf april verdeeld over de potjes Persoonlijk en Supermarkt. Het gevolg is dat de yoga nu helemaal geen pijn meer doet.

© Rianne

14 thoughts on “YNAB#7: Hello Yoga, Bye Bye George”

  1. Keileuk geschreven ik heb twee keer een machine gekregen en heb er niks mee gedaan. Mn mooie rooie senseo koestert ikke.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.